شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۷ فروردین‌ماه

از حشد الشعبی تا جمعیت امام علی

 

 

کلیسای نوتردام دیر‌وقت در آتش سوخت و به ساعت کاری روزنامه‌های ایران نرسید، و‌گرنه امروز باید در صفحه اول بسیاری از روزنامه‌ها عکس کلیسای ۷۵۰ ساله فرانسوی را می‌دیدیم و بازی با کلمات و صد اشاره به گوژ‌پشت نوتردام، اما دیر شد و نشد.

پیشخوان امروز روزنامه‌ها متنوع و متفاوت است و تیترها از جیمی کارتر، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا، تا کوروش هخامنشی در نوسان است.

کارتر، رییس‌جمهوری چهل سال پیش آمریکا، که دوران زمامداری‌اش مصادف با انقلاب ایران بود، در اظهار‌نظری درباره پیشی گرفتن چین از آمریکا در توسعه و فناوری گفته و دلیلش را سیاست‌های جنگ‌افروزانه آمریکا دانسته که هزینه‌ها و مشغولیتش نگذاشته است همپای چین رشد کند.  

کارتر صراحتا گفته است آمریکا جنگ را دوست دارد و از آغاز تاسیس تا‌ به‌ حال، فقط ۱۶ سال را در صلح گذرانده است. همین حرف‌های کارتر گزک به دست روزنامه‌های اصول‌گرا داده است که به خوانندگانشان ثابت کنند آمریکایی‌ها جنگ‌طلب‌اند و همه حرف‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران درست است.  

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، عکس بزرگی از کارتر در صفحه اول کار کرده است، با این بشارت که «چین آمریکا را پشت سر می‌گذارد». در سرمقاله جمهوری اسلامی هم در این‌باره می‌خوانیم که آمریکایی‌ها با این همه هزینه در جنگ و خاورمیانه، هیچ چیزی به دست نیاوردند.  

سیل همچنان محور خبرهاست و حضور حشد الشعبی‌های عراقی هم بر حاشیه‌های سیل افزوده است. امروز روزنامه همدلی گزارشی از حساسیت‌های مردم نسبت به حشد الشعبی نوشته و مقایسه‌ای هم کرده است بین حشد الشعبی و جمعیت خیریه و مستقل امام علی.

در خبرها آمده بود که مقامات امنیتی فعالیت جمعیت خیریه امام علی در مناطق سیل‌زده را محدود کردند و برای خوانندگان که نام حشد الشعبی و جمعیت امام علی را با هم می‌بیند، این پرسش پیش می‌آید چطور عراقی‌ها می‌توانند در سیل کمک کنند و ایرانی‌ها محدودیت دارند.  

چند روزی است شایعه‌ای دست به دست می‌شود که سایت اداره ثبت احوال اجازه نمی‌دهد والدین نام کوروش را برای نورسیده‌ها انتخاب کنند و حالا، روزنامه مردم‌سالاری گزارشی در این‌باره داده است.

اما مشکلاتی بزرگ‌تر از انتخاب اسم برای بچه‌ها هم هست. روزنامه آفتاب از وضعیت بد اقتصادی پرستاران گزارش داده است و این‌که بسیاری از پرستاران در حال مهاجرت‌اند. روزنامه جهان صنعت هشدار داده بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل‌زده مثل بمب ساعتی است و هر لحظه امکان دارد همه‌گیر شود.  

برای آن‌ها که کاری به سیل و گرانی و تورم ندارند هم خواندن روزنامه سازندگی توصیه می‌شود که خوش‌خوشانه صفحه اولش را به فصل جدید سریال بازی تاج و تخت اختصاص داده است، با این تیتر«بازگشت پادشاه تاریکی».

زمانی برای خروج از برجام
قدم بعدی آمریکا، محاصره منطقه‌ای ایران
از حشد الشعبی تا جمعیت امام علی
ما و اعراب برادریم
مردم قید خرید گوشت را زده‌اند
پرستاران آهسته می‌میرند
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More