شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

از حذف آموزش و مراقبت‌های جنسی در مدارس تا تعرض به دانش‌آموزان

 

پرونده تعرض به دانش‌آموزان مدرسه دکتر معین ابعاد تازه‌‌ای به خود گرفته است. ناصر کوهستانی، مدیر آموزش‌وپرورش منطقه ۲ تهران، درآخرین اظهارات خود، روز شنبه ۱۲ خردادماه، به خبرگزاری ایلنا گفته است که هیچ تعرضی نسبت‌به دانش‌آموزان مدرسه دکتر معین صورت نگرفته، اما با این حال، کادری متشکل از روانشناس و روانکاو در مدرسه مستقر شده تا دانش‌آموزانی که «احساس شده» در این بخش دچار آسیب شده‌اند، تحت مشاوره با روانکاو و روانشناس قرار بگیرند.

هشتم خردادماه، انتشار فیلمی از درگیری والدین دانش‌آموز مدرسه دکتر معین، واقع‌در منطقه دوی تهران با یکی از مسؤولان دبیرستان، حاکی از آن بود که معاون آموزشی،  ۱۶ دانش‌آموز پسر این مدرسه را مورد تعرض قرار داده است.

والدین دانش‌آموزان  این مدرسه مدعی بودند که کوتاهی مسؤولان مدرسه و بی‌توجهی به کادر آموزشی، سبب‌ساز این مشکل اجتماعی شده است.

با گسترده‌شدن ابعاد این حادثه و کشیده‌شدن پای مسؤولان سیستم آموزشی به این پرونده، مرتضی نظری، مدیرکل روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، درباره آخرین اقدامات صورت‌گرفته ازسوی این وزارت‌خانه اعلام کرد که بدون وقفه در کنار والدین این دانش‌آموزان، پی‌گیر روند حقوقی و قضایی پرونده متهم مدرسه غرب تهران است .

او همچنین گفت که  با برنامه‌ریزی انجام‌شده توسط آموزش‌وپرورش، از یازدهم خرداد، تیمی متشکل از روانشناسان و روانکاوان  برای ارائه خدمات مشاوره و روانکاوی به دانش‌آموزان مدرسه مذکور در کلینیک منطقه ۲ مستقر شده است و روندهای مربوطه، بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

 

پیشگیری که قبل از درمان صورت نگرفت   

یکی از اولیای مدرسه در گفت‌وگویی که با روزنامه «ایران» داشته است، کم‌کاری مسؤولان مدرسه را مسبب اصلی این اتفاق می‌داند. به گفته او، رفتارهای غیراخلاقی ناظم مدرسه در اردیبهشت سال جاری، ازسوی برخی والدین گزارش داده شده بود که بی‌توجهی کادر آموزشی باعث شد که آن‌ها درنهایت،  موضوع تعرض را رسانه‌ای کنند. این ولی دانش‌آموز گفته است که اگر هیأت امنای مدرسه بخواهند روند پرونده را به‌نفع خود تغییر دهند، اسناد دیگری را افشا خواهند کرد.

به گفته این ولی دانش‌آموز،  ناظم مدرسه چندبار فرزندانشان را به استخر برده و در آنجا هم مورد اذیت و آزاد قرار داده است که در حال حاضر،  پلیس امنیت وارد عمل شده تا به موضوع رسیدگی کند. همچنین ادعا شده است که در سفرهای تفریحی این ناظم مدرسه با دانش‌آموزان به باغ‌های کردان،  مشروبات الکلی میان دانش‌آموزان توزیع شده است.

 

حذف آموزش و مراقبت‌های جنسی از مدارس

حجت‌الله بنیادی،  پژوهشگر و کارشناس مسائل آموزش و پرورش، پس از انتشار خبر تعارض ناظم مدرسه به ۱۶ دانش‌آموز، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، از بی‌سوادی برخی متولیان نظام تعلیم و تربیت در ایران انتقاد کرد و گفت که برخی مسؤولان تفاوتی میان دو عبارت «آموزش روابط جنسی» و « آموزش مواجهه با تهدیدهای جنسی» قائل نیستنند و هرگاه عبارتی مطرح می‌شود که در آن کلمه «جنسی» وجود دارد، بار منفی برایش قائل می‌شوند و با وحشت به آن می‌نگرند.

به گفته این کارشناس، علت مخالفت بیشتر منتقدان، در این است که این افراد به غلط فکر می‌کنند آموزش بهداشت جنسی به‌معنی آموزش روابط جنسی است؛ ترسی بیهوده که آسیب‌های جدی را در زندگی امروز و آینده دانش‌آموزان دربر داشته است.

آن‌گونه که بنیادی گفته، قرار ندادن اطلاعات لازم در اختیار نوجوانان، مطابق با جنسیت و سن آنها، نه‌تنها میزان آسیب‌های اجتماعی واردشده در دوره نوجوانی را افزایش می‌دهد، بلکه سبب می‌شود این افراد در در دوره بزرگسالی نیز دچار اختلالات روحی، روانی و حتی تربیتی شوند.

بر اساس گفته‌‌های بنیادی،  به دلیل نگرش محدود و ناصحیح برخی افراد، تحت عنوان «عدم توجه به غرایز»، رسیدگی به موضوع مهم و آموزش‌ مراقبت‌های جنسی دانش‌آموزان، سالیان طولانی است که از فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس حذف شده است.

 

افزایش مجازات مرتکب‌شوندگان جرم علیه کودکان و نوجوانان در ایران

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، ازجمله مقامات ارشدی بود که نسبت‌به خبر تعرض به دانش‌آموزان مدرسه دکتر معین، واکنش نشان داد. خامنه‌ای طی دستوری خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه، نوشت: «خبر جنایت در یکی از مدارس غرب تهران، موجب اندوه و تأسف شد. مقتضی است پس از محاکمه، سریعاً حدود الهی را در رابطه با محکومین اجرا نمایید».

حال چند روز پس از این  دستور، شنبه دوازدهم خرداد،‌ الهیار ملک‌شاهی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، از افزایش ارتکاب جرم علیه کودکان و نوجوانان خبر داد.  ملکشاهی گفته که «لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان»، لایحه‌ای جامع و کامل است که در آن وظایف و تکالیف سازمان‌های مرتبط تعیین و مجازات مرتکبان جرم، افزایش یافته و مربوط به افراد زیر ۱۸ سال است.

 

فعالیتی نافرجام برای اجرای تعهدات آموزش و پرورش

خرداد سال گذشته بود که وزارت آموزش و پرورش، در بخشنامه‌ای، شرایط و ضوابط جذب معلمان را اعلام کرد که بند ۸ و ۹ این بخشنامه به سلامت  مغز و اعصاب و روان و بیماری‌های مربوط به حوزه روانپزشکی پرداخته است. در این بخشنامه، آمده است که معلمان، پیش از استخدام باید معاینه شده و گواهی سلامت داشته باشند. پیش از صدور این بخشنامه،  نادر منصورکیایی، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز از افزایش نرخ پوشش فعالیت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس خبر داده بود. به گفته او، تمام تلاش آموزش و پرورش بر این است که بتواند با اجرای برنامه‌های کارشناسی‌شده، به مشکلاتی از قبیل آسیب‌های اجتماعی به‌وجود آمده ازسوی کادر آموزشی و یا دانش‌آموزان بپردازد و آن‌ها را مرتفع کند. اما فراوانی خبر در بخش تنبیهات صورت‌گرفته توسط معلمان در شهرهای گوناگون ایران،‌ نشانگر این است که برنامه‌های آموزش‌ و پرورش در برابر آسیب‌های اجتماعی، آن‌گونه که مسؤولان آن انتظار داشتند، به‌خوبی پیش نرفت و  با شکست همراه بوده است.

حال باید دید  وزارت آموزش و پرورش که بر روی سیستم آموزشی و تربیتی نزدیک به ۱۳میلیون دانش‌آموز نظارت دارد، چه راهکاری را برای سلامت روان کادر آموزشی و دانش‌آموزانی که وارد این سیستم می‌شوند، در نظر دارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More