شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

از اجرای طرح ساماندهی تا مافیای کودکان کار

 

سازمان بهزیستی استان تهران برای اجرای طرحی ۵ساله، با هدف سامان بخشیدن به زندگی هزار و ۸۳۶ کودک کار، ۳میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است. طرحی که به گفته‌ی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در جهت ارائه‌ی خدمات تحصیلی، رفاهی و همچنین آموزشی به خانواده‌های این کودکان درنظر گرفته شده است.

به گفته‌ی احمد خاکی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران، در اجرای این طرح، ۱۸ ان.جی.او. حضور دارند و دو مرکز دولتی نیز برای  برای سروسامان بخشیدن به طرح اعلام همکاری کرده‌اند.

خاکی در گفت‌وگویی با خبرگزاری میزان، پس از اعلام این خبر، به وجود کودکان کار مهاجر اشاره کرد و گفت: «بخش قابل‌توجهی از کودکان در طرح ساماندهی، از مهاجرین سایر کشور‌ها هستند و علاوه‌بر کودکان مهاجر شناسایی‌شده، بخشی از کودکان نیز فاقد شناسنامه و اوراق هویتی بوده و همین امر مشکلاتی را به‌وجود آورده است».
او خواستار تصمیم‌گیری دستگاه‌های مسؤول در حوزه‌ی ساماندهی کودکان کار و خیابانی شد و گفت: «شهر تهران با وسعتی که دارد، هر روز شاهد حضور کودکان کار و خیابانی از سایر کشور‌هاست و در این زمینه باید تصمیمات لازم از سوی دستگاه‌ها اتخاذ شود».

این مقام مسؤول امیدوار است که با اجرای این طرح، گام مثبت و مفیدی در جهت رفاه حال کودکان کار برداشته شود.

چندی پیش بود که  علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: «قرار است از این پس، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد که تجارب ارزشمندی در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی دارند، در تصمیم‌گیری‌های سازمان بهزیستی برای حل آسیب‌های اجتماعی، مشارکت فعال داشته باشند».

 

  • مافیای کودکان کار

آمار ارائه‌شده از سوی مسؤولان درخصوص تعداد کودکان کار در کشور، ضد و نقیض است.

فاطمه قاسم زاده، رئیس هیأت‌مدیره‌ی شبکه‌ی یاری کودکان کار درخصوص آمار کودکان کار در ایران گفته بود: «درحال حاضر ۱۵/۳ میلیون نفر کودک زیر۱۸سال در کشور وجود دارد که  ۱۲/۳ میلیون نفر از آنان دانش‌آموزند، اما نشانی از مابقی این کودکان که درحدود ۳ میلیون نفر هستند، دردسترس نیست». پیش‌تر سمن‌ها(سازمان‌های مردم نهاد) اعلام کرده بود که در کل کشور۱۰هزار و ۲۰۰ کودک را تحت پوشش خود قرار داده است.

آمار بالای کودکان کار، مسأله‌ای است که نمی‌توان آن‌ را نادیده گرفت و براساس گفته‌های یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، این تعداد روبه افزایش است.

رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، افزایش کودکان کار را وابسته‌به گروه‌های مافیای می‌داند و معتقد است بهزیستی به‌تنهایی توان ساماندهی کودکان کار را ندارد.

خضری با انتقاد از فعالیت مافیای کودکان کار و واردات کودکان غیرایرانی برای تکدی‌گری، نبود طرحی برای آسیب‌شناسی در ساماندهی کودکان کاروخیابانی را از دلایل افزایش این کودکان در سطح کشور دانست.

نماینده‌ی مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که بخش بزرگی از کودکان کار تحت مدیریت مافیا در جامعه فعالیت می کنند، افزود: «متأسفانه باندهای مختلفی درکلان‌شهرها، کودکان کار و متکدیان را در زمان‌های معین درسطح معابر شهری رها کرده و پس از مدتی، آنها را جمع‌آوری می کنند؛ بارها مشاهده شده که افراد به‌صورت خانوادگی در چهارراه‌ها مشغول به کارند و کودک کار تبدیل به خانواده‌ی کار شده است؛ از این رو باید این مشکل را علت‌یابی کرد».

 

  • آسیب‌شناسی کودکان کار ضروری است

سازمان بهزیستی در حالی از اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خبر می‌دهد که رسول خضری، اجرای این طرح را برای کوتاه‌مدت موفق می‌داند و نه برای همیشه.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری خانه ملت، درخصوص اجرای این طرح گفت: «در گام اول باید علت وجود کودکان کار و خیابانی را آسیب‌شناسی کرد؛ بررسی این موضوع، درجهت ریشه‌یابی و تشخیص علل رشد کودکان کار در جامعه، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است؛ به‌عنوان مثال، آسیب اعتیاد از فقر و بی‌کاری به‌وجود می‌آید؛ ضمن این‌که پس از ریشه‌یابی برای حل مشکل کودکان کار، باید استراتژی راهبردی در کشور اجرایی شود».
او با بیان اینکه تعیین هدف در جهت حل مشکل کودکان کار، در یک پروسه‌ی زمانی معین و با استفاده از یک ابزار مشخص، ضروری است، گفت: «به‌طورحتم، سازمان بهزیستی به‌تنهایی توان مبارزه با کودکان کار را به‌لحاظ منابع و اعتبارات ندارد؛ یعنی اختصاص ۳هزار میلیارد تومان هم شاید تاحدودی و برای مقطعی خاص، تعداد کودکان کار را کاهش دهد؛ زیرا بهزیستی خود با مشکلات مالی روبه‌روست؛ البته همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه، بسیار مهم و مؤثر است؛ اما سازمان بهزیستی به‌عنوان یک  سیاست‌گذار، نقش مهمی دراین موضوع دارد».

 

  • قاچاق متکدیان به داخل کشور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اینکه «تیپ‌های خاصی از متکدیان در شهرهای کشور ایرانی نیستند»، تصریح کرد: «این افراد وارداتی بوده و باندهایی، این افراد را به‌صورت قاچاق وارد کشور می کنند؛ این درحالی است که حقوق این افراد به‌هیچ‌عنوان حفظ نمی‌شود».

از نگاه رسول خضری،  طرح ساماندهی کودکان کار، اقدامی پسندیده است؛ اما باید از ابتدا ریشه و علت‌یابی شده و پس از آسیب‌شناسی، استراتژی و راهبردی کارشناسی‌شده‌ای را در این خصوص اجرایی کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More