شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ازدواج موقت، زمینه گسترش ایدز در ایران را بالا برده است

 

مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی از سرعت ابتلای زنان به بیماری ایدز خبر می‌دهد. شیرین احمدنیا با اعلام این خبر گفت: «این روند افزایشی در حالی است که بسیاری از زنان قربانی در چارچوب روابط زناشویی به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند».
ایدز اولین بار در سال ۱۹۸۱ توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) شناخته شد، در حالی که عامل آن (عفونت HIV) در اوایل آن دهه شناخته شده بود. از زمان کشف آن تا سال ۲۰۰۹، ایدز باعث مرگ ۳۰ میلیون نفر شده است. تا سال ۲۰۱۰، حدود  ۳۴ میلیون نفر به ایدز مبتلا شده بودند.

در حال حاضر بیماری ایدز به سرعت به چهارمین علت مرگ و میر در جهان امروز تبدیل شده است. به‌رغم این‌که مردان در ابتدا بیشترین قربانیان این بیماری بودند،اما اکنون نرخ ابتلا به ایدز با سرعت بیشتری نزد زنان در مقایسه با مردان در حال افزایش است و این درحالی است که زنان جوان بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.
به گفته مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، آنچه نگرانی‌ها در مورد ایدز را در ایران بیشتر می‌کند، مربوط به بالارفتن تعداد موارد ابتلا از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده در مقایسه با سایر روش‌های انتقال ویروس است که ما آن را به نام موج سوم ایدز در ایران می‌شناسیم.
احمدنیا در گفت‌وگویی با ایلنا با اشاره به افزایش زنان مبتلا به ایدز تغییر الگوی ابتلا را عامل این افزایش دانست. بنا به گفته مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حال حاضر، بیشتر زنان آلوده به این ویروس درچارچوب روابط زناشویی به آن مبتلا شده‌اند. این بدان معنا است که از طریق همسرشان و در چارچوب محیط خانواده و در نقش همسر و مادر بیمار شده‌اند.
مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص طرح‌های در دست اقدام برای آموزش به دانش‌آموزان جهت پیشگیری گفت: «برای افزایش اطلاعات جامعه در خصوص بیماری ایدز و آگاهی طبقات مختلف در این زمینه با همکاری آموزش و پرورش کلاس‌های آموزشی را برای دانش‌آموزان ترتیب خواهیم داد».

آمار چه می‌گوید:

در حال حاضر تعداد مبتلایان ثبت شده به اچ آی وی در ایران  ۳۰,۷۲۷ نفر هستند . اما تعدادی که سازمان پیشگیری از ایدز تخمین زده است در حدود  ۱۱۰ هزار و ۴۵۹نفر است.  ۳۶میلیون و ۹۰۰هزار نفرنیز در سراسر دنیا به ویروس اچ آی وی آلوده هستند.

 

آمار

 

در ابتدا، داشتن روابط جنسی متعدد بدون رعایت نکات بهداشتی یکی ازموثرترین راه‌ها برای آلوده شدن به ویروس ایدز اعلام شد.  اما با مطالعات بیشتر، محققان متوجه شدند که درکنار روابط جنسی، راه‌های دیگری نیز وجود دارد.  

بر اساس میانگین آماری در حال حاضر:

اعتیاد تزریقی
۳۵۶ نفر زن (۸٪)
۱۹,۹۷۸ نفر مرد (۸۷٪)
روابط جنسی
۳,۴۲۲ نفر زن (۷۵٪)
۱,۷۷۳ نفر مرد (۸٪)
مادر به کودک
۲۱۹ نفر زن (۵٪
۲۶۵ نفر مرد (۱٪)
خون و فراورده های خونی
۲۱ نفر زن (۰٪)
۲۲۲ نفر مرد (۱٪)
نامشخص
۵۳۳ نفر زن (۱۲٪)
۳,۱۹۴ نفر مرد (۱۲٪) به این ویروس آلوده شده‌اند.

 

آمار

 

ازدواج موقت زمینه گسترش ایدز

با اظهارات اخیر مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، در حال حاضر ازدواج موقت یکی از موارد موثق در گسترش ایدز محسوب می‌شود وآمار موثقی نیز در این رابطه وجود دارد.

او با تاکید بر نبود عدالت جنسیتی در ایران اظهار داشت: «اکثریت مردان حاضر به استفاده از وسایل پیشگیری در هنگام رابطه جنسی نیستند و همین امر زنان را آسیب‌پذیرتر می‌کند و برخلاف باورهای موجود، زنان در چارچوب خانواده به واسطه شوهر خود در زمینه ابتلا به ایدز آسیب‌پذیری بیشتری دارند».
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین با اشاره به عوامل فرهنگی مرتبط با ایدز به پدیده انگ تبعیض اشاره کرد و اظهار داشت: «متاسفانه اکثریت افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت قربانی انگ و تبعیض هستند، چراکه اکثرا آنها را به انحرافات اخلاقی متهم می‌کنند».
احمدی‌نیا با تاکید بر اینکه این مبتلایان به اچ‌آی‌وی مثبت به‌خصوص زنان از ساده‌ترین حقوق اجتماعی خود محروم هستند، تصریح کرد: «این افراد اکثرا امکان ازدواج، اشتغال و موقعیت تحصیلی خود را از دست می‌دهند و گاهی حتی پرسنل پزشکی و پرستاران نیز آنها را رها کرده و حاضر نیستند به آنها خدمات‌رسانی کنند».
آگاه‌سازی، حساس‌سازی، بسیج نیروهای اجتماعی و راه‌اندازی انجمن‌های حمایتی تنها راه پیشگیری و کنترل اچ‌آی‌وی است.

پیشگیری از HIV، عمدتاً از طریق آمیزش جنسی امن و برنامه تعویض سرنگ، راه حلی برای جلوگیری از گسترش این بیماری محسوب می‌شوند. تا به حال هیچ گونه درمان یا واکسن قطعی برای آن وجود ندارد؛ اگر چه درمان ضدویروسی می‌تواند باعث کاهش دوره بیماری و امید به زندگی نزدیک به طبیعی گردد. با وجود این که درمان ضدویروسی خطر مرگ و عوارض ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد، اما این داروها گران‌قیمت هستند و ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند. تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که HIV در اصل متعلق به غرب آفریقا و در اوایل قرن بیستم بوده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More