شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ازدواج دختران در سنین پایین از دلایل ترک تحصیل آنان است

 

آمار ارائه شده توسط رضوان حکیم‌زاده، معاون امور ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، از ۵۰ درصد دختربازمانده از تحصیل  در مقطع تحصیلی متوسطه در استان‌های مرزی خبر می‌دهد که ازدواج یکی از دلایل بازماندن این کودکان از تحصیل است.

به گزارش ایلنا، حکیم‌زاده با اشاره به فقر فرهنگی، وجود مشکلات مالی را نیز از دلایل ترک تحصیل کودکان عنوان و تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای کوچک، برخی خانواده‌ها به دلیل فقر مالی، از کودکان خود به عنوان بازوی کار استفاده می‌کنند. او در ادامه گفت: «به طور مثال در فصل برداشت محصول این کودکان باید در کنار خانواده‌ها باشند که شاید انعطاف‌پذیری در زمان و مکان آموزش بتواند این مساله را حل کند یا در برخی استان‌ها به دلیل تعصباتی که وجود دارد،‌ ممکن است دختران‌شان را به مدارس مختلط یا جایی که معلم خانم ندارد،‌ نفرستند.»
معاون وزیرآموزش و پرورش همچنین درباره شرایط محیطی که مجبور به ترک تحصیل کودکان می‌شود، خاطرنشان کرد: دور بودن مدرسه از محیط زندگی و همچنین نبود وسیله  حمل نقل به مدرسه،  باعث می‌شود که کودکان ترک تحصیل کنند.

 

حکیم‌زاده با اشاره به ازدواج زودهنگام کودکان و بازماندن آنها از تحصیل گفت: «با تصویب قوانین لازم،‌ آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی خانواده‌ها این امکان وجود خواهد داشت که ما بتوانیم تغییر نگرش و رفتار ایجاد کنیم و این فرصت به دختران داده شود که در مدرسه حضور داشته باشند.»
معاون امور ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در رابطه با ازدواج زودهنگام کودکان گفت: تلویزیون به‌عنوان رسانه ملی می‌تواند بسیار قدرتمند عمل کند. بهتر است به جای پخش برنامه‌هایی از قبیل تبلیغ کلاس کنکور و تست‌زنی بخشی را به فرهنگ سازی و آگاه‌سازی مردم در زمینه تحصیل فرزندان در نظر بگیرد و برای توانمندی دختران و زنان که چه نقشی می‌توانند در تربیت نسل بعدی داشته باشند، تلاش کند.

حکیم‌زاده با تقسیم‌بندی کودکان کاری که از تحصیل بازمی‌مانند گفت: «کودکان کار دو دسته هستند، در بسیاری از مناطق کودکان کمک‌ کار خانواده‌ها محسوب می‌شوند، اما در مواردی کودکان به خاطر کار کردن و کمک به معاش خانواده فرصت حضور در مدرسه را از دست می‌دهند که این موضوع مساله‌سازاست، وگرنه در بسیاری از خانواده‌های روستایی کودکان در کار به خانواده‌ها کمک می‌کنند، اما اینکه فرصت‌های تحصیل از کودکان گرفته شود، ناپسند است.»
به گفته‌ی معاون امور ابتدایی آموزش و پرورش، نهاد متولی اصلی تربیت و فرهنگ‌سازی آموزش و پرورش است. که در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون دانش‌‌آموز در اختیار این نهاد قرار دارد.  
آمار منتشر شده از وجود ۱۳۶ هزار کودک جا مانده از تحصیل در کشور خبر می‌دهد. چندی پیش احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت کار با اعلام این خبر گفت: « طرح شناسایی کودکان مانده از تحصیل در شهریورماه ۹۵ توسط آموزش و پرورش اجرا شد. پس از مدتی این وزارت‌خانه اعلام کرد که در حدود ۱۳۶ هزار کودک ازتحصیل بازمانده بودند.»

 

به گفته‌ی معاون رفاه اجتماعی وزارت کار، ۴۹ درصد این کودکان را پسران و ۵۱ درصد را دختران تشکیل می‌دهند و بیشتر کودکان در محدوده سنی ۱۰ تا ۱۲ سال هستند و سهم بازماندگی از تحصیل در مناطق شهری بیشتر از کودکان روستایی است.

تحقیقات صورت گرفته نشان داد ۳۰ درصد این کودکان به دلیل فقر، ۲۷ درصد به دلیل معلولیت، ۱۴ درصد به خاطر زندگی در خارج از کشور و ۶ درصد به علت دوری از مدرسه از تحصیل در مدارس باز مانده‌اند.

بیشترین کودکان دور مانده از تحصیل در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، تهران و کرمان زندگی می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More