شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۷ آبان‌ماه

اربعین باید در کتاب گینس ثبت شود

 

عاقبت پس از هفته‌ها تبلیغ و آمادگی و چاره‌جویی برای تامین ارز راه‌پیمایان، اربعین آمد. تا همین چند سال پیش، اربعین در آستانه حذف از تعطیلات رسمی بود و فلسفه وجودی‌اش نامشخص؛ اما حالا با کارکرد پیاده‌روی زوار از مرز ایران تا کربلا و برپایی موکب‌های نذری و از همه مهم‌تر قدرت‌نمایی شیعیان دربرابر سنی‌ها و ای‌بسا رقابت با مراسم حج، اهمیت اربعین به عاشورا رسیده و حتی در ابعاد بین‌المللی از تاسوعا و عاشورا فراتر رفته است.

در آستانه اربعین، چهره روزنامه‌ها عزادار شده و تیترها تاکیدی است بر رجزخوانی شیعیان. مثلا روزنامه اطلاعات از برپایی بزرگ‌ترین اجتماع انسانی گفته است و کیهان بی‌پرده تیتر زده که «این سیل جاری جمعیت کابوس هر شب دشمن است». روزنامه ایران هم به‌بهانه اربعین، تصویری از خطبه‌خوانی سیدحسن خمینی را بر جلد روزنامه رفته و یکی از جلسات درس نوه خمینی را درباره اربعین منتشر کرده است.

سازی که شیخ محمد یزدی، پریروز زد، تازه صدایش امروز در روزنامه‌ها درآمده است و پس‌از آنکه چهره‌های سیاسی در قبال نامه یزدی موضع گرفتند و بیشترشان این نامه را توهینی به مرجعیت و شبیری زنجانی دانستند، حالا نوبت روزنامه‌ها بود که به صحنه بیایند و این درگیری بین علما را گزارش دهند.

با ورود روزنامه کیهان به کارزار نامه و مرجعیت، می‌توان حدس زد که این بحث‌ها در روزهای آینده هم ادامه پیدا کند. کیهان رک و پوست‌کنده نسبت‌به صداقت مدافعان «شبیری زنجانی»، ابراز تردید کرده و نوشته است که تا دیروز تقلید را کار میمون می‌دانستند و حالا شده‌اند طرفدار مراجع تقلید.

حجم اخبار اربعینی و نامه جنجالی، چندان مجالی به اخبار روز نداده، اما انصافا این مقاومت شهردار تهران در خدمت به تهرانی‌ها چیز عجیبی است و در میان خبرها می‌درخشد. همشهری خبر داده است که محمدعلی افشانی، شهردار تهران، استعفا نخواهد داد و تا روز تعیین تکلیف قانونی در خدمت باقی خواهد ماند. بد نیست بدانید که مجلس و دولت و دادگاه نظرشان را داده‌اند و شورای شهر تهران هم همین حالا دنبال شهردار جدید می‌گردد، اما افشانی هنوز سنگر شهرداری را رها نمی‌کند.

 

اربعین باید در کتاب گینس ثبت شود

 

اگر بخواهید آمار توهین اصلاح‌طلبان به مقدسات را بدانید، گزارش کیهان را از دست ندهید. کیهان معتقد است که دفاع اصلاح‌طلبان از شبیری زنجانی دربرابر محمد یزدی، ریاکارانه است. کیهان از خبرنگاران جهان صنعت و روزنامه ابتکار یاد کرده که به ظن آن روزنامه، به مقدسات توهین کرده‌اند و بعد ما را به سال‌های دور برده و سال ۸۱ که محسن آغاجری در سخنرانی گفته بود رابطه مردم و روحانیت باید رابطه متعلم و معلم باشد و نه تقلید و مگر مردم میمون‌اند که تقلید کنند. هرچند این حرف‌های آغاجری، او را تا حکم اعدام پیش برد، اما کیهان معتقد است که برخوردی با آغاجری صورت نگرفته است. یادداشت روز کیهان را محمد ایمانی نوشته است و با استناد به گزارش یک خبرنگار آمریکایی از جمعیت زوار و پیاده‌روی در مسیر سخت بصره تا کربلا، از قول این آمریکایی خواسته تا راه‌پیمایی اربعین در کتاب گینس ثبت شود.

 

محسن هاشمی، گزینه واقعی

 

حالا که محمدعلی افشانی، شهردار تهران رفتنی است، بحث برسر شهردار تازه و منتخب شورای شهر تهران بالا گرفته است و برخی از روزنامه‌ها سعی می‌کنند با تبلیغ یک گزینه، بخت انتخاب‌شدنش را افزایش دهند. نعمت احمدی در یادداشتی نوشته که محسن هاشمی بهترین گزینه شهرداری است و بهترین برنامه را برای شهر تهران دارد. آن‌چنان که این کارشناس حقوق گفته است، رای مردم به محسن هاشمی، درواقع رای به شهردار شدنش بوده و میثاق‌نامه اعضای شورا که بنابر آن تعهد داده‌اند که در شورا بمانند، نباید تهران را از مدیریت محسن هاشمی محروم کند.

 

کم‌لطفی به آینده ایران

 

نفت از دیروز در بورس عرضه شد و حالا خریداران ایرانی و خارجی می‌توانند از بورس ایران، نفت بخرند. این عرضه نفت در بورس را می‌توان راهکاری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا دانست. علی شمس اردکانی که ریاست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران را عهده‌دار است، در یادداشتی، عرضه نفت در بورس را نقد کرده و نوشته است اگر که این عرضه نفتی برای دور زدن تحریم‌هاست، آمریکایی‌ها می‌توانند با هژمونی که در بازار نفت پیدا کرده‌اند، این راه را ببندند و با فروش نفت به کشورهای خاور دور و آسیای جنوب شرقی، این مناطق را از وابستگی به نفت خاورمیانه بی‌نیاز کنند.

اردکانی گفته است که به‌نظر می‌رسد عرضه نفت در بورس، شکل فروش نفت دارد و اگر قرار است این فروش نفت به‌دست بوروکرات‌های دولتی بیفتد، بی‌انصافی و کم‌لطفی به آیندگان و نسل فعلی ایرانیان است و باید سرمایه حاصل‌از فروش نفت در بورس در بخش صنعت نفت ایران، سرمایه‌گذاری شود.

 

استراتژی ما برای آینده چیست

 

اصلا استراتژی ما برای آینده چیست و تعریف ما از توسعه کدام است؟ این‌ها سوالاتی است که روزنامه مردم‌سالاری مطرح کرده و نوشته است که در فضای سطحی سیاست ایران، سوالات پایه‌ای مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فقط برنامه و سند تنظیم و ابلاغ می‌شود. بحث برسر این است که تا ما تعریفی از یک‌سری مفاهیم نداشته باشیم، معلوم نیست به کدام سمت می‌رویم. نمونه‌اش کشورهای همسایه ایران که در قیاس با ما توسعه چشمگیری داشته‌اند؛ چراکه به‌جای برنامه‌نویسی، سعی کرده‌اند موانع توسعه را حذف کنند.

 

بازگشت هفت و تکرار اشتباه

 

برنامه سینمایی و جنجالی «هفت» به گفته علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما، در آستانه جشنواره فیلم فجر به تلویزیون بازمی‌گردد. گروه هنری روزنامه همدلی در گزارشی به تاریخچه این برنامه سینمایی پرداخته و دوره ابتدایی برنامه را در سال ۸۹ و با اجرای فریدون جیرانی، بهترین دوره هفت دانسته است. در این گزارش، اجرای بهروز افخمی در برنامه هفت ضعیف ارزیابی شده و نوع نگاه افخمی به سینماگران، دلیل افول برنامه هفت شمرده شده است. حالا قرار است تا مدیریت شبکه سه، دوباره تجربه ناموفق برنامه هفت با افخمی را تکرار کند و این درحالی است که مدیر این شبکه با اجرای موفق عادل فردوسی‌پور در برنامه نود، مشکل دارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More