شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۸ مهر‌ماه

اربعین‌رو‌ها ۵ درصد جامعه ایران‌اند

بعد از دو روز تعطیلی، نگاهی به دکه مطبوعات نشان می‌دهد که اغلب روزنامه‌های کشور عکس صفحه اول را به راهپیمایی اربعین و حضور میلیونی زائران مراسم اربعین در کربلا اختصاص دادند. اما این میان، کیهان تمام زائران اربعین را در ردیف سربازان پیرو آیت‌الله خامنه‌ای به حساب آورده و با تیتر درشت نوشته است «لشکر ۳۰ میلیونی و ده‌ها میلیون عاشق جامانده» و از قول آیت‌الله خامنه ای نوشته است «اگر در این مسیر ثابت‌قدم باشید، دنیا اصلاح می‌شود». روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از منابع رسمی، تعداد زائران مراسم اربعین امسال را بیش از ۱۸ میلیون نفر اعلام کرده و روزنامه شرق جمعیت زائران ایرانی را طبق آمار ورودی و خروجی در ماه صفر، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده است.  

روزنامه کیهان عصبانی از عدم پوشش خبری مراسم اربعین در رسانه‌های جهان نوشته است وب‌سایت رسانه‌های خبری خارجی، به‌ویژه انگلیسی‌زبان، خبرهای معدودی در مورد اربعین و پیاده‌روی میلیون‌ها مسلمان منتشر کردند و فقط رسانه‌های داخلی ایران بازتاب‌دهنده موضوع بودند.  

گفتنی است راهپیمایی اربعین چند سالی می‌شود که در تبلیغات حکومتی ایران به نمودی از قدرت‌نمایی شیعه تبدیل شده است. 

خبر دیگری که توجه سردبیران روزنامه‌ها را جلب کرده ادامه اعتراض‌های مردم لبنان علیه فساد و سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت سعد حریری است. روزنامه جوان از قول دبیرکل حزب‌الله لبنان تیتر زده است «بمانید و پاسخگوی فساد ۳۰ ساله باشید». روزنامه اعتماد خواسته معترضان را «نیاز لبنان به خانه‌تکانی» توصیف کرده و روزنامه آفتاب یزد با دو تن از کارشناسان درباره دلایل ناآرامی‌های لبنان گفت‌و‌گو کرده است.  

اما فساد دغدغه ایران هم هست. روزنامه دولتی ایران جزییات لوایح سه‌گانه علیه فساد را در گزارشی منتشر کرده است.  

از اخبار داخلی بشنوید که تعیین تکلیف لایحه پالرمو همچنان موضوع بحث و گفت‌و‌گو است. گفتنی است گروه ویژه اقدام مالی برای چهارمین بار، ۴ ماه دیگر به ایران مهلت داد تا با تصویب قوانین مرتبط با کنوانسیون‌های تامین مالی تروریسم و پالرمو، در فهرست اقدام متقابل قرار نگیرد. کیهان مهلت اف‌.ای.تی.اف را «شلیک با تفنگ خالی از فشنگ» خوانده است. اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب اعتماد و مردم‌سالاری این را «آخرین هشدار» و «آژیر قرمز» برای نظام می‌دانند و اعتماد نوشته است اگر دولتی‌ها به‌راستی خواهان خروج از فهرست سیاه مالی‌اند، باید راهی بیابند و بحث معاهده پالرمو را دوباره به جریان بیندازند. اعتماد می‌پرسد در صورت سخت‌تر شدن نقل و انتقال پولی‌ـ‌‌بانکی، مسئولیت بر عهده کدام فرد یا نهاد است؟   

«دلواپسان و مخالفان دولت از همه‌پرسی می‌ترسند»، این را داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌و‌گو با آرمان ملی گفته است. بحث همه‌پرسی و تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ قانون اساسی (اختیارات رییس‌جمهوری) موضوع داغ این روزهاست.  

سرویس سیاسی روزنامه همدلی نیز با احمد شیرزاد و اسماعیل گرامی مقدم، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و نمایندگان ادوار مجلس، درباره لزوم برگزاری همه‌پرسی گفت‌و‌گو کرده است.  

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز. 

لوایح پالرمو برای ترور نظام است

روزنامه کیهان مهلت دوباره گروه ویژه اقدام مالی را نشان‌دهنده اصرار غرب برای دسترسی به اطلاعات بانکی و پولی ایران و راه‌های دور زدن تحریم‌ها می‌داند. به باور کیهان، کنوانسیون مقابله با تروریسم، لوایحی فریبنده‌اند برای ترور نظام جمهوری اسلامی ایران.  

کیهان، که همواره در صدر مخالفان پیوستن به پالرمو بوده، مدعی است این لوایح هیچ خیری برای ایران ندارد و اصرار غرب نشان می‌دهد دست نظام سلطه به‌شدت خالی است و اگر ایران به این کنوانسیون‌ها بپیوندد به معنی آن است که خودش را دست‌بسته تسلیم آمریکا می‌کند و تمام تراکنش‌های مالی و اسرار اقتصادی‌اش را در اختیار دشمن قرار می‌دهد.  

این را هم بگوییم که یادداشت روز کیهان به قلم محمد ایمانی است که بعد از نقد مفصل گفته‌های اخیر حسن روحانی، به شیوه خاص کیهان، از او دلجویی هم کرده و نوشته «اگر قرار است با نابودی برجام، روحانی و ظریف هم به حیات سیاسی خود پایان دهند، این حداکثر یک ناکامی عبرت‌آموز تلقی می‌شود، نه یک شکست عاطفی». محمد ایمانی همچنین به روحانی هشدار داده است که به پوست خربزه رفراندم امید نبندد، مذاکره با غرب جعبه‌ای ناگشوده نیست که بتوان از نو برای مردم کادوپیچ کرد. 

jomhouri
کمتر از ۵ درصد جامعه ایران به مراسم مذهبی می‌روند

 

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز پرسیده آیا ابداعاتی مثل راهپیمایی پر‌تبلیغات اربعین تاثیری هم در تقویت بنیان‌های اعتقادی مردم داشته است؟ باید مسئولان به این سوال پاسخ دهند که آیا تبلیغات پرحجم رسانه ملی برای اربعین توانسته است میزان پایبندی دینی و مشخصا التزام به مکتب امام حسین را در جامعه و نسل جوان افزایش دهد؟ 

مسیح مهاجری اعتراف می‌کند واقعیت، آمارها و مشاهدات میدانی این را نشان نمی‌دهد. او با اشاره به میزان طلاق در جامعه، افزایش مفاسد اقتصادی، ناهنجاری‌های اجتماعی، اعتیاد، دزدی و سیر صعودی پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها، می‌نویسد این بداخلاقی‌ها و اختلاف‌ها نشان می‌دهد وضعیت امروز جامعه از نظر ایمانی و اعتقادی دچار یک بیماری خطرناک است.   

به نوشته مهاجری، مجموع کسانی که در مراسم‌های مذهبی شرکت می‌کنند کمتر از ۵ درصد جمعیت کشور است و قطعا نمی‌توان اعمال و رفتار و افکار ۵ درصد جامعه را به کل جامعه تعمیم داد.  

مهاجری مسئولان کشوری را به دیدن واقعیت فراخوانده است که به تعبیر او، «جاماندگان» از تحولات جامعه امروز ایران‌اند. 

همه‌پرسی بن‌بست‌شکن است

احمد شیرزاد معتقد است همه‌پرسی ابزاری است که در قانون اساسی پیش‌بینی شده تا در موضوع‌های محل اختلاف و مناقشه‌برانگیز، بن‌بست‌شکن باشد. شیرزاد می‌گوید اصول‌گرایان فکر می‌کنند همه‌پرسی راه قانونی برای براندازی است، پس مقابلش می‌ایستند.   

به باور شیرزاد، در ۴۰ سال گذشته، موضوع‌های زیادی به نتیجه نرسیده‌اند، از جمله برجام و اف.ای.تی‌.اف، که با همه‌پرسی می‌توان به مناقشه پایان داد. اما به نظر شیرزاد، مساله نظارت استصوابی بر انتخابات به لحاظ قانونی موضوعی نیست که به برگزاری همه‌پرسی نیاز داشته باشد؛ قانونی عادی است که می‌شود اصلاح کرد اما چون سازوکار هر نوع اصلاحی به سد شورای نگهبان می‌خورد، مشکل باقی است، حتی اگر مصوبه شود، شورای نگهبان می‌تواند مصوبه همه‌پرسی را هم رد کند. 

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، گفته است حاکمیت باید پیشگام برگزاری همه‌پرسی شود، چرا که همه‌پرسی یکی از مولفه‌های آزادی در صد سال اخیر بوده است. گرامی مقدم مانع اصلی برگزاری همه‌پرسی را نگاه امنیتی به مسائل می‌داند و برای همین حرف از همه‌پرسی برای فعالان سیاسی هزینه‌ دارد. گرامی مقدم، برخلاف شیرزاد، معتقد است نظارت استصوابی هم می‌تواند موضوع رفراندوم باشد.   

افزایش فارغ‌التحصیلان بی‌کیفیت

 

با کمرنگ شدن نقش کنکور، این روزها دانشجویان به‌راحتی وارد دانشگاه‌ها، به‌ویژه دانشگاه آزاد، می‌شوند و به همان راحتی نیز فارغ‌التحصیل می‌شوند، که نتیجه‌اش افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بی‌سواد است. 

امیر‌محمود حریرچی، جامعه‌شناس، در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد گفته است نیازهای آموزشی کشور برای جذب دانشجو سنجیده نمی‌شود و بیشترین دانشجو را در رشته‌هایی داریم که اکثر فارغ‌التحصیلان آن بیکارند. در ایران، ۲۸۰۰ مرکز آموزش عالی هست و به گفته حریرچی، چون کار نداشتیم به جوان‌هایمان بدهیم، درِ دانشگاه‌ها را برای آن‌ها باز کردیم.  

حریرچی از بی‌سوادی اساتید گله کرده و گفته است افراد واجد شرایط و نخبه جذب هیات علمی دانشگاه‌ها نمی‌شوند و مجبور به مهاجرت می‌شوند. بدون سرمایه اجتماعی و انسانی، توسعه ممکن نیست. از کیفیت دانشگاه‌ها روز به روز کاسته می‌شود. بی‌انگیزگی میان دانشجویان بالاست و صرفا به دلیل مدرک به دانشگاه می‌آیند.  

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، می‌گوید دانشگاه‌های سراسری هم فرقی با دانشگاه آزاد ندارند. مشکل بنیادین است. در دانشگاه‌ها حرص و ولع فارغ‌التحصیلی وجود دارد اما دانشجویان به درس یا رشته‌شان علاقه‌ای ندارند و فقط از سر اجبار اجتماعی وارد دانشگاه می‌شوند.

ایران و عربستان سعودی با لفاظی به هم نزدیک نمی‌شوند

 

نشانه‌های موجود برای نزدیکی ایران و عربستان سعودی کافی نیست و سوء‌تفاهم‌های واقعی همچنان باقی است.  

پیروز مجتهدزاده، تحلیلگر روابط بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با آرمان ملی گفته است نگاه ایران و عربستان سعودی نسبت به هم تغییر کرده است و برخلاف گذشته، از لفاظی‌های رادیکال علیه یکدیگر خودداری می‌کنند. از سوی دیگر، کشورهایی مانند پاکستان و عراق به دنبال نزدیک کردن مواضع ایران و عربستان سعودی‌اند.  

با این حال، مجتهدزاده معتقد است ایران و عربستان سعودی در دو منظر تناقض‌های جدی دارند؛ نخست، در تضاد ایدئولوژیک مذهبی‌اند که بین دو کشور فاصله می اندازد و دوم، هر دو کشور داعیه رهبری منطقه خاورمیانه را دارند.  

رفتار نامطمئن ترامپ هم عربستان سعودی را به این نتیجه رسانده است که اگر برخورد نظامی رخ دهد، ایران آسیب‌های جدی خواهد دید، اما عربستان سعودی قطعا نابود خواهد شد.  

مجتهدزاده درباره طرح صلح هرمز هم گفته است دستگاه دیپلماسی ایران باید بداند که قرارداد عدم تعارض فقط در زمان صلح و برای دوام صلح و آرامش امضا می‌شود، نه در اوج بحران و کشمکش. اول باید کشمکش‌های استراتژیک را برطرف کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More