شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳ بهمن‌ماه

اختلال جمعی پیامد سوگ جمعی ایرانی‌ها

 

سال‌هاست ایران درگیر موضوع پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) و تصویب لوایح چهارگانه آن است. پیش از این، لوایح پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شده بود و امروز، مهلت بررسی سی.اف.تی هم در مجمع به پایان رسید. روزنامه رسالت با این فرض که نظر شورای نگهبان در مورد لوایح تایید شده، تیتر زده است «فاتحه اف.ای.تی.‌اف خوانده شد». روزنامه جوان هم نوشته است «پرونده لوایح اف.ای.تی.‌اف بسته شد».

روزنامه‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت، که از حامیان پیوستن ایران به لوایح ضد‌پولشویی‌اند، اما از سر امیدواری خبر را جور دیگر می‌خوانند. به‌عنوان مثال، روزنامه مردم‌سالاری معنای این خبر را «پایان پرونده سی.اف.تی و پالرمو و ادامه بلاتکلیفی اف.ای.تی.‌اف» تعبیر کرده است.

فقط اخبار دو هفته گذشته را مرور کنیم، ترور قاسم سلیمانی، جان باختن ۶۲ نفر در کرمان، عملیات نظامی سپاه پاسداران، شلیک پدافند سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین، سیل سیستان و بلوچستان؛ شهروندان ایرانی مرتب در معرض استرس و نگرانی‌اند و در دو هفته اخیر، فشارهای روانی ناشی از تکرار حوادث سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را به‌شدت آسیب‌پذیر کرده است. روانشناسان می‌گویند جامعه مانند آتشفشانی نزدیک به انفجار در معرض خطر است. روزنامه شهروند در گفت‌و‌گو با روانشناسان، از اختلال روانی ناشی از سوگ جمعی جامعه پس از سقوط هواپیمای اوکراینی نوشته است.

روانشناسان به شهروند گفته‌اند تعداد مراجعان‌ در دو هفته گذشته افزایش محسوسی داشته است. تعدادی از آن‌ها حتی سابقه استرس و افسردگی هم نداشتند و تنها حوادث اخیر آن‌ها را مضطرب کرده است. مساله آن‌قدر عمومیت پیدا کرده که شهرداری تهران هم تصمیم گرفته است در خانه‌های سلامت محله‌ها به شهروندان مشاوره سوگ بدهد.

تا پیش از این، نفت و اقتصاد قربانی سیاست خوانده می‌شدند اکنون صنعت گردشگری و فوتبال هم به قربانیان سیاست جمهوری اسلامی اضافه شدند.

بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی، هواپیماهای خارجی آسمان دیگری جز آسمان ایران را برای پرواز انتخاب می‌کنند، ۷۰ درصد تورهای آسیایی و ۱۰۰ درصد تورهای اروپایی به ایران لغو شده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی ایران را به دلایل امنیتی لغو کرد و باشگاه‌های فوتبال ایران، به دستور مقام‌های بالا، کنفدراسیون را تهدید کردند که از شرکت در مسابقات انصراف می‌دهند. کنفدراسیون فوتبال رایش را تغییر نداد و فقط پیشنهاد کرد که ایران فعلا در زمین بی‌طرف بازی کند تا در بازی‌های برگشت، شرایط  دوباره بررسی شود. امروز ساعت ۲ بعد‌از‌ظهر به وقت تهران نتیجه نهایی معلوم می‌شود.

روزنامه‌های سیاسی اصرار دارند که برای عزت ملی، ایران باید روی موضع انصراف از بازی‌ها بماند، اما فوتبالی‌ها می‌گویند سیاست را در ورزش دخالت ندهیم و خودمان چشم فوتبالمان را کور نکنیم.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

 

اختلال جمعی سوگ

 

روان‌پزشکان و مسئولان کلینیک‌های روان‌درمانی می‌گویند در دو هفته گذشته، تعداد مراجعان به‌دلیل حمله‌های عصبی و افسردگی پس از سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین افزایش داشته است.

جمعی از روانشناسان و مشاوران به افرادی که از سانحه سقوط هواپیمای اوکراین دچار مشکلات روحی شده‌اند خدمات مشاوره رایگان می‌دهند. به گفته آن‌ها، استرس، بی‌خوابی، اضطراب و افسردگی از آسیب‌های روانشناختی است که شهروندان به‌دنبال حوادث پی‌در‌پی هفته گذشته، با آن‌ها مواجه شدند. استرس دامن کودکان را هم گرفته است. ترس‌های شبانه و ترس از هواپیما مواردی است که هم‌زمان کودکان و بزرگسالان را آزار می‌دهد.

حسین فرخی، روانشناس بالینی، به شهروند گفته است تاب‌آوری و تحمل پایین و خشم بالا ویژگی بارز این روزهای ایرانی‌هاست.

از نگاه فرید فدایی، متخصص اعصاب و روان، تکرار عوامل استرس‌زا در مدتی کوتاه احتمال بروز نشانه‌های بیماری روانی از جمله پرخاشگری را بالا می‌برد، اختلالی که نتیجه‌اش را در افزایش آمار نزاع‌های خیابانی و پرونده‌های جنایی می‌توان دید.

سمیرا طاووسی، روانشناس، هم در گفت‌و‌گو با شهروند، به‌هم‌ریختگی و نگرانی از آینده را ویژگی مشترک گروه جدید مراجعه‌کنندگانش می‌داند، آدم‌هایی که گویا کنترل زندگی‌شان را از دست داده‌اند و به دنبال آرامش از‌دست‌رفته‌شان می‌گردند.

 

احتمال مذاکره با عربستان سعودی بعید است

 

وزیر خارجه عربستان سعودی آمادگی کشورش برای مذاکره با ایران را اعلام کرد، اما به این شرط که ایران بپذیرد نمی‌تواند از طریق نیروهای نیابتی‌اش وضعیت منطقه را تغییر دهد.

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین غرب آسیا در وزارت امور خارجه، در یادداشتی، احتمال مذاکره با عربستان سعودی را بعید می‌داند.

به نوشته محبعلی، ریاض در مواضع چند ماه گذشته‌اش تغییر جدی نداده و شرط‌هایی نگذاشته است که برای ایران پذیرفتنی باشد. از نگاه محبعلی، علی‌رغم میانجی‌گری‌ اخیر عمان، آغاز روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی همچنان سخت و دور از دسترس به نظر می‌رسد.

محبعلی تاکید کرده است برای کاهش تنش، لازم است که هر دو کشور در مواضع خود تغییراتی ایجاد کنند و این موضوع منوط به تصمیم‌های کلان دو کشور است.

 

گردشگری قربانی بحران سیاسی

 

مرتضی دزفولی، راهنمای گردشگری، در گفت‌و‌گو با اعتماد، از سقوط تورهای داخلی خبر داده و گفته در همین چند هفته، تورهای داخلی کشور یک سوم ریزش داشته است. دزفولی علت کاهش تورهای داخلی را حال مردم می‌داند نه گرانی. به گفته او، حوادث اخیر تاثیری چنان منفی بر گردشگری داخلی داشت که حتی افزایش قیمت بنزین نداشت. مردم حال و حوصله سفر ندارند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری وعده نجات در کوتاه‌مدت داده است از جمله بازگردان پروازهای لوفت هانزا، اما رقیه حاتمی‌پور، کارشناس گردشگری، این اقدام‌ها را کافی نمی‌داند. از نظر او، آنچه مهم است ایجاد اعتماد و اطمینان برای کلیه خطوط هواپیمایی است، نه فقط مذاکره با یک خط هوایی خاص یا چند آژانس مسافرتی و در ادامه افزوده است باید راهکاری بیندیشیم که مسافران خودخواسته و با علاقه‌مندی به بازار گردشگری ایران بازگردند.

به نوشته حاتمی‌پور، فروش هتل‌ها، تورها و پروازها دچار افت شده است؛ بعد در چنین شرایطی، شوک خبر مالیات سفر خارجی گردشگری نیمه‌جان را که امید داشت در نوروز با تورهای خارجی اندک جانی بگیرد، دوباره به اغما برد. این کارشناس گردشگری پرسیده است آیا تصمیم‌سازان از تبعات منفی تصمیم‌هایشان مطلع‌اند؟  

 

دخالت سیاسیون به سود فوتبال نیست

 

صفحه ورزشی رسالت با رویکرد اصلی روزنامه چندان همخوان نیست، هم از لحاظ گفت‌وگوها و هم انتخاب تیتر. امروز از قول امیر عابدینی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال، تیتر زده است «نباید با اشتباه، چشم فوتبالمان را کور کنیم.»

عابدینی گفته است اگر می‌گویند بازی‌هایتان را ابتدا در زمین حریف انجام دهید تا برای بازی برگشت شرایط ایران را بررسی کنیم، نگوییم نه، چون با انصراف از مسابقات، خودمان چشم فوتبالمان را کور می‌کنیم. او در ادامه افزوده است این گفته فیفا که دولت در فوتبال دخالت نکند برای همین روزهاست، به مسائل ورزشی باید ورزشی نگاه کرد.

رسالت همچنین از قول مهدی خبیری، عضو سابق کنفدراسیون آسیا، نوشته است دخالت سیاسیون به سود فوتبال کشور نیست.

 

سرما طبیعی است، چرا مردم می‌ترسند؟

 

به گزارش آفتاب یزد، خبرها و شایعه‌ها درباره کولاک و سرمای بی‌سابقه در تهران مردم را بسیار نگران کرده است. این روزنامه برای بررسی ابعاد سرما در هفته‌ آینده، با صادق ضیاییان، مدیر‌ مرکز پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، گفت‌وگو کرده و او تایید کرده است که سامانه هوای سرد از روز جمعه دما را حدود ۵ تا ۱۰ درجه کاهش خواهد داد، موضوعی که به گفته او کاملا طبیعی است و دوام این سرما بیش از ۳ روز نیست.

اما چرا مردم می‌ترسند؟ آفتاب یزد دلیل ترس و نگرانی مردم را بی‌اعتمادی جامعه به مسئولان، نبودِ اطلاع‌رسانی به‌موقع و بی‌برنامگی ستاد مدیریت بحران می‌داند. تجربه سیل فروردین‌ماه در استان‌های جنوب و جنوب غربی کشور، که از قبل هم پیش‌بینی شده بود، نشان داد که سوء‌مدیریت چه آمار فاجعه‌باری از خسارت را در چندین استان برجای گذاشت.

آفتاب یزد نوشته است اگر مدیریت بحران کارآمدی در کشور وجود داشت، پروپاگاندای اخبار منفی این‌چنین اذهان عمومی را مشوش و جامعه را وحشت‌زده نمی‌کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More