شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اخبار تأییدنشده از پیداشدن مومیایی رضاشاه در شهرری

 

حسن خلیل‌آبادی، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای‌شهر تهران، روز یک‌شنبه دوم اردی‌بهشت‌ماه،‌ از  پیدا شدن یک جنازه مومیایی در اطراف آرامگاه عبدالعظیم حسنی خبر داد و اعلام کرد که احتمال می‌دهند، جنازه متعلق به پهلوی اول باشد که به‌صورت مومیایی‌شده به تهران آورده شده و در آرامگاه عبدالعظیم دفن شده است.

این جنازه مومیایی‌شده در پی حفاری در قسمت غربی صحن شاه‌عبدالعظیم حسنی پیدا شده است.

این در حالی‌ست که روابط عمومی حرم عبدالعظیم، ضمن تکذیب این خبر، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرده که «جسد کشف‌شده، باقی‌مانده از یک جسد طبیعی است؛ هیچ جسد مومیایی در این منطقه به‌دست نیامده است، حتی چهره آن قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش‌شده درخصوص بقایای این جسد، صرفاً ساخته‌شده فضای مجازی است».

در این بیانیه، همچنین آمده که «منطقه‌ اطراف آرامگاه عبدالعظیم،  قبلاً قبرستان بوده، بنابراین کشف جسد در این منطقه و در طرح توسعه‌ آستانه یک چیز طبیعی است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ برخی از مردم که شاهد این عملیات بودند، گفته‌اند که «تیغ‌های بیل‌مکانیکی در محل مقبره تخریب‌شده رضا شاه، به‌طور اتفاقی به جنازه‌ای برخورد کرد که گویا مومیایی‌ شده بود».

حتی در اخبار منتشرشده، به‌نقل از یکی از اعضای روابط عمومی آرامگاه عبدالعظیم، اعلام شده است که از روز یک‌شنبه دوم اردی‌بهشت، حفاری‌ها متوقف شده و مشخص نیست که دقیقاً از کدام بخش، مثلاً شورای تأمین، امنیت ملی، اطلاعات یا بسیج؛ ولی از افرادی در آن محل حاضر شده‌ و عملیات را متوقف کرده‌اند.

مصطفی آجرلو، مدیرکل روابط عمومی آرامگاه عبدالعظیم حسنی هم  در این زمینه گفته است که منطقه اطراف آرمگاه عبدالعظیم، قبلاً قبرستان بوده است؛ بنابراین کشف جسد در این منطقه و در طرح توسعه‌ آستانه، یک چیز طبیعی است.

همچنین رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نیز تأیید کرده است که حفاری به‌دلیل پیدا شدن این جنازه مومیایی، متوقف‌ شده تا مسؤولان مرتبط بتوانند بررسی دقیق‌تری داشته باشند.

گفته می‌شود که جنازه مومیایی‌ رضاشاه، چهارسال پس از مرگش، به ایران آورده شده و آن را در مقبره بزرگی در شهرری دفن کرده‌اند، تا این‌که صادق خلخالی در اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۵۹ آن را تخریب کرد. بعد از تخریب، جنازه رضاشاه پیدا نشد و شایع شد که محمدرضا، جنازه پدر را مخفیانه در هنگام خروج از ایران (دی‌ماه ۱۳۵۷) با خود برده است.

سایت روزآروز در مجموعه توئیتی خبر پیدا شدن جنازه مومیایی را تأیید کرده‌ است.

در یکی از این توئيت‌‌هاآمده است: «درحالیکه خلیل‌آبادی از دفن مجدد جنازه خبر داده، منابع محلی به خبرنگار روزآروز که در منطقه حفاری حاضر است، گفته‌اند که غروب روز گذشته، جنازه مومیایی‌شده پس از کشف، از محل به مکان دیگری منتقل شده است».

 

 

 

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More