شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۹ شهریورماه

احتکار خانگی برای روز مبادا

 

با حرف‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران در پایگاه دریایی نوشهر و اینکه اقتدار نظامی باعث عقب‌نشینی دشمن می‌شود و بیانیه سپاه درباره حمله موشکی به حزب دمکرات کردستان که در صفحات اول کار شده، روزنامه‌ها چهره جنگی به‌خود گرفته‌اند. روزنامه‌های اصول‌گرا، حمله سپاه را با تیترهای جانب‌دارانه ستوده‌اند و کیهان از هفت موشکی که به کردستان عراق شلیک شد، به‌عنوان سیلی سپاه یاد کرده است. به‌هرحال این دو تیتر حکومتی، حرف رسمی بود، اما حرف اصلی خیلی‌از روزنامه‌ها نبود و همچنان اوضاع آشفته اقتصادی و اجتماعی که هر روز چهره تازه‌ای می‌گیرد، موضوع گزارش و خبر است و یادمان آیت‌الله طالقانی در ۳۹مین سالگردِ درگذشتش نیز در روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته و تجلیل شده است.

 

سازندگی: ایران در بحران عمیق فکری و فرهنگی است

 

سرمقاله روزنامه سازندگی باعنوان «جلال زمانه‌ات را بشناس» به اصول‌گریان طعنه زده است که در سالروز مرگ جلال آل‌احمد، در سوگ جلال‌اند و هر روز هم کسانی که قدری می‌اندیشند و شبیه جلال‌اند را از خود می‌رانند و آخرینش همین حجت‌الاسلام زائری که ممنوع‌المنبر شده است. محمد قوچانی در سرمقاله سازندگی البته جلال آل‌احمد را نقد هم کرده است و دست‌آخر نتیجه گرفته که ایران دچار بحران فکری و فرهنگی است که نمود آن را در سیاست و اقتصاد می‌بینیم:

شرایط اجتماعی ایران نه از بعد صرفا سیاسی که در ابعاد عمیق اجتماعی، دچار یک بحران عمیق فکری و فرهنگی است. بدگمانی خبری، فردگرایی منفی، فروریختن ارزش‌هایی مانند میهن‌دوستی و اخلاق‌گرایی و تضعیف نهادهایی مانند خانواده، این‌همه نیازمند یک نهضت روشنفکری است. ما جلال می‌خواهیم، اما نه جلال آل‌احمد، کسی که عمیق‌تر و شجاع‌تر باشد، چه دربرابر قدرت و چه دربرابر اپوزیسیون و حتی دربرابر جامعه‌ای که در خلسه‌ای تلخ درحال غرق‌شدن است. جلالی که ارزیابی شتابزده ننویسد و غرب‌ستیزی را به‌جای غرب‌زدگی جا نزند.

 

شرق: فرزند کمتر، سهمیه بیشتر

 

روزنامه شرق در گزارشی به طرح دولت درباره بسته حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر پرداخته و نوشته است: بسته حمایتی اقشار ضعیفِ تحت پوشش که جمعیت آن‌ها حدود ۹میلیون نفر است، از هفته آینده توزیع می‌شود. در بسته حمایتی که در هفته آتی توزیع می‌شود، مبلغ سی‌وپنج هزار تومان، به ازای هر عضو خانواده به حساب سرپرست خانوار ریخته می‌شود و این مبلغ در خانوارهای بیشتر از چهار نفر، به‌ازای هر فرد، سی‌هزار تومان و در خانوارهای پرجمعیت، به‌ازای هر نفر، ده‌هزار تومان است. به این ترتیب، هر خانواده‌ای که فرزند کمتری داشته باشد، سهمیه بیشتری می‌گیرد که عادلانه به‌نظر نمی‌رسد.

 

روزنامه جهان صنعت
جهان صنعت: احتکار خانگی برای روز مبادا

 

گزارش اول روزنامه جهان صنعت به پدیده احتکار خانگی پرداخته که این روزها در ایران جریان دارد. مردم کالاهای مصرفی می‌خرند و برای روزی که احتمالا کشور دچار بحران و قحطی می‌شود، انبار می‌کنند و همین باعث شده قیمت اجناس بیشتر گران شود و برخی کالاها کمیاب و نایاب شود:

اگرچه دولتمردان در نشست‌های گوناگون از وفور کالاهای اساسی و ذخیره این اقلام برای دوران تحریم سخن می‌گویند، اما وضعیت اقتصادی نابسامان فعلی چنان جو روانی عجیبی را دربین مردم ایجاد کرده است که با اندک نقدینگی موجود در دست خود، به خرید کالاها و نیازهای اساسی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نمایندگی‌های اجناس و کالاها روی آورده‌اند‌‌. بی‌خبر از آنکه چنین اقداماتی در بازار، نه ‌تنها آن‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد، بلکه به آشفتگی و به‌هم‌ریختگی بیشتر بازار نیز دامن خواهد زد‌‌. البته چنین عکس‌العمل‌هایی ازسوی مردم، چندان غیرطبیعی هم به‌نظر نمی‌رسد؛ چراکه به‌تازگی حتی برخی از تاجران بزرگ و اسم و رسم‌دار بازار نیز از کمبود ۲۸ قلم کالای اساسی خبر داده‌اند. به گفته تجار، اگر نیازهای مردم تا دو ماه آینده و آغاز دور تازه تحریم‌ها در آبان‌ماه تامین نشود، با چیزی شبیه قحطی روبه‌رو خواهیم شد. آزمون و خطاهای دولت طی ماه‌های اخیر، به‌شدت مردم را در وضعیت بد معیشتی و اقتصادی قرار داده، به‌طوری‌که در حال حاضر، حتی خرید یک بسته پوشک هم به یکی‌از دغدغه‌های بزرگ مردم تبدیل شده است‌‌. همان‌طور که گشت و گذاری در بازار هم نشان می‌دهد که قفسه برخی فروشگاه‌ها از برخی برندهای پوشک بچه خالی شده و برخی دیگر از کالاها نیز در بازار با کمبود و افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند.

 

همدلی: زمان گفت‌وگو در خانواده‌های ایرانی پانزده دقیقه است

 

روزنامه همدلی گزارشی تهیه کرده از نشاط در جامعه ایرانی و در این گزارش، با حسن موسوی، رییس انجمن مددکاری ایران هم گفت‌وگویی کرده است. بنا بر این گزارش، وضع شادی در ایران هر روز بدتر و به میزان افسردگان افزوده می‌شود:

براساس اظهارات رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۷۵درصد دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه دچار اختلال روانی یا آسیب اجتماعی هستند. همچنین دو میلیون و ۸۵۰هزار نفر مواد مخدر و روان‌گردان مصرف می‌کنند و درعین‌حال، شاهد افزایش مصرف گل و مواد مخدر صنعتی در کشور هستیم. موسوی -رییس انجمن مددکاری- از رتبه ۱۰۹ ایران در حوزه نشاط و شادی اجتماعی در میان ۱۵۷ کشور جهان خبر داد و می‌گوید: پرونده‌های مربوط به خشونت، جزو پرونده‌های با فراوانی بسیار بالا در مراجع قضایی هستند. همچنین میانگین زمان گفت‌وگو در خانواده‌ها تنها ۱۵دقیقه است. براساس گفته‌های معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، طی یک سال، ۲۲ درصد خشونت و درگیری فیزیکی از دانشگاه‌ها گزارش شده است. همچنین ۲۷ درصد از دانشجویان کشور با مشکلات روان‌شناختی درگیر هستند و ۳۳درصد از دانشجویان از زندگی خود ناراضی‌اند که این موارد منجربه بالا نبودن سرمایه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی در کشور شده است.

براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بین ۲۳ تا ۲۵درصد مردم حداقل یک اختلال روانی دارند که نیازمند مداخله است. همچنین شش‌میلیون نفر در کشور افسردگی دارند و زمان گفت‌وگو در خانواده‌ها ۱۵دقیقه است.

 

آرمان: نشانه‌های فروپاشی اجتماعی دیده می‌شود

 

روزنامه آرمان مصاحبه مفصلی کرده است با مقصود فراستخواه، جامعه شناس و استاد دانشگاه، و پرسیده است که آیا ایران در آستانه فروپاشی اجتماعی است؟ پاسخ فراستخواه را بخوانیم:

«نمی‌توانم به‌صورت قاطع عنوان کنم که در آستانه فروپاشی اجتماعی قرار گرفته‌ایم یا می‌گیریم، اما معتقدم نشانه‌های نگران‌کننده‌ای می‌رسد. عدم مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها، فقدان همبستگی اجتماعی، قانون‌گریزی، آنومی و ضعف در نظم اخلاقی و ناکارکرد شدن نهادهای اجتماعی و فساد و ناامیدی و ابهام درباره آینده و اینکه حدود هشتاد درصد درست یا غلط معتقدند که پروژه‌های ملی به‌جایی نمی‌رسد، از مهم‌ترین نشانه‌های چنین موضوع خطرناکی است.

این درحالی است که مرجعیت‌های فکری و اجتماعی اصیل متن جامعه و حوزه عمومی را نیز ناکار کرده‌ایم. این‌ها را هنگامی که در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که همه این داده‌ها گرسنه معنا هستند و نمی‌توان از معنابخشی انتقادی به این داده‌ها برآشفت و طفره رفت. گاهی احساس می‌شود که گویا هر نوع عملِ نقدِ مستقل، یک تهدید محسوب می‌شود. کار به جایی رسیده که گویی اگر کسی این داده‌ها را معنا کند، کسانی عصبانی می‌شوند. راه علاج از نظر من؛ البته اگر خیلی دیر نشده باشد، دو کلمه است: تغییر انگاره‌ها و رفتار‌های مسئولان، برای آمادگی برای اصلاحات اساسی‌تر ساختاری. یکی از راه‌های این دو کلمه، بازگشت جدی به جامعه مدنی وحوزه عمومی است. اگر این اتفاق رخ بدهد و دولت (به معنای حاکمیت) در نگاه خود نسبت‌به مسائل تغییر ایجاد کند، می‌توان نسبت‌به توافقی ملی جهت اصلاحات ساختاری و بهبود شرایط در آینده امیدوار بود. هرچند به‌نظر من دیر شده، اما از نظر اخلاقی، ما مسئولیت معنوی و ملی داریم تا آخرین لحظه به راه‌های بهبود وضعیت در آینده امیدوار باشیم؛ البته نه امید واهی و خالی، بلکه امید به‌همراه تولید آگاهی اجتماعی، تولید حس همبستگی و مشارکت عمومی و تولید اقدام‌های ملی.

نکته دیگر اینکه باید شرایط امکانی فراهم بیاید که مناقشات ملی برسر نحوه اداره کشور و حل مسائل کلی نظام، به‌نحو رضایت‌بخشی حل بشود، یعنی تعارض‌های نخبگان به‌طرزی موجه حل بشود و آشتی ملی قبل از برهم‌خوردن اوضاع صورت بگیرد. چون در شرایط کنونی با مناقشات حل و فصل نشده‌ای میان نخبگان درباره سیاست‌های کلی مواجه هستیم.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More