شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احتمال فعالیت گسل‌های ایپک و اشتهارد با قدرت ۷ تا ۸ ریشتر

 

محمد شکرچی‌زاده ، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می گوید: این احتمال وجود دارد که گسل ماهدشت با توجه به تهاتری که با گسل‌های دیگر همچون گسل ایپک و اشتهارد دارد سبب زلزله بزرگ‌تر با قدرت ۷ تا ۸ ریشتر در تهران و البرز شود که به لحاظ علمی هیچ پیش فرضی را نمی‌توان رد کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شکرچی زاده با انتشار متنی  ضمن تشریح ابعاد زلزله شب گذشته تهران به بزرگای ۵/۲ ریشتر، اعلام کرد: مرکز زلزله  در ۳ کیلومتری شهر ملارد و به واسطه فعال‌شدن گسل ماهدشت در جنوب کرج بود.
گسل ماهدشت در کنار گسل‌های ایپک و اشتهارد در صورت فعالیت می‌توانند زلزله‌ای به  بزرگی ۷ تا ۸ ریشتر را به وجود آورند. احتمال زیادی وجود دارد که آنها را فعال شوند در نتیجه  باید مردم احتیاط لازم را داشته باشند.
به گفته رییس  مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، چنانچه گسل ایپک و اشتهارد بر اثر گسل ماهدشت فعال شده باشند، خطر جدی تهران و البرز را تهدید می‌کند.
براساس گزارش‌های داده شده از سوی این منبع آگاه، تاکنون، حداکثر شتابی که  از ایستگاه مرز آباد کرج دریافت شده شتاب ۱۹۶ سانتیمتر بر مجذور ثانیه بوده که نزدیک دو دهم شتاب ثقل را دارد که شتاب نسبتا بزرگی است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیشنهاد داد: مردم بویژه ساکنان غرب تهران و در شهرهای نزدیک مرکز زلزله همچون اشتهارد، ملارد و شهر قدس مردم حتی الامکان خارج از خانه‌های خود باشند. مردم به ویژه در خانه‌های قدیمی و غیرمقاوم و غیرمهندسی ساز نباشند و در نزدیک ترین نقطه در نزدیک محل زندگی خود شب را طی کنند و اگر در منازل خود هستند ملاحظاتی همچون قرار گرفتن در زیر لوستر، پنجره و اشیای خطرآفرین را  رعایت کنند.

 

  • معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی فعالیت گسل ماهدشت با قدرت ۷ ریشتر را رد  کرد

در همین حال محمد تاتار معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ایران با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه نشانی از فعالیت گسل‌های اطراف تهران مشاهده نمی‌شود، فعالیت گسل ماهدشت با قدرت ۷ ریشتر را رد کرد.

«محمد شکرچی‌زاده ، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: این احتمال وجود دارد که گسل ماهدشت با توجه به تهاتری که با گسل‌های دیگر همچون گسل ایپک و اشتهارد دارد سبب زلزله بزرگ‌تر با قدرت ۷ تا ۸ ریشتر در تهران و البرز شود که به لحاظ علمی هیچ پیش فرضی را نمی‌توان رد کرد.»
به گزارش ایلنا،  معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی کشوردر رابطه با آخرین نتایج بررسی زمین لرزه ۵/۲ ریشتری شب گذشته که کرج، قم و تهران را لرزاند از فعالیت دوماهه این گسل در منطقه اشتهارد خبر داد و گفت: منطقه اشتهارد تقریباً دو ماهی است که فعالیت آن از حالت نرمال خارج شده است و بعد از زمین لرزه کرمانشاه شاهد فعالیت محسوس بیشتری در شمال گسل اشتهارد بوده‌ایم که تقریباً در همین منطقه‌ای است که زمین لرزه دیشب اتفاق افتاده است و این به طور کامل از طریق شبکه‌های لرزه‌نگاری مانیتور می‌شد.
او در رابطه با خبرهایی مبنی بر اینکه اگر گسل ماهدشت فعال شده باشد، خطر وقوع زلزله ۷ تا ۸ ریشتری وجود دارد، گفت: نه به هیچ عنوان این را قبول ندارم. حتی اگر فعال شده باشد، اصلا نمی‌توان بزرگی خاصی را به آن نسبت داد.
به گفته تاتار، زمین لرزه‌ شب گذشته به لحاظ موقعیتی به دلیل اینکه پوشش شبکه‌ای در این مناطق نسبتاً خوب است، قابل شناسایی صحیح بود و با دقت قابل قبولی مکان‌یابی شده است که طبق این اطلاعات این زلزله در نزدیکی ملارد و در ۱۴ کیلومتری جنوب کرج رخ داد و با توجه به اینکه عمق آن صبح امروز دوباره بازنگری شده است در عمق ۱۶ کیلومتری اتفاق افتاده  و احساس شدن آن در تهران، عمق زیاد زمین‌لرزه بوده است.
تاتار همچنین گفت: این زمین لرزه برای ما چندان عجیب نبوده است. نگرانی‌هایی در این خصوص داشته‌ایم اما نمی‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که دقیقا‌ این اتفاق کی رخ می‌دهد و متاسفانه دیشب این زمین لرزه اتفاق افتاد. به لحاظ موقعیتی با توجه به دقت خوبی که داریم نزدیک‌ترین گسلی که الان روی نقشه هم آمده است و در رابطه با آن مطالعاتی صورت گرفته، گسل اشتهارد است که این گسل در شرایط کنونی بیشترین احتمال را دارد که بتواند گسل مسبب باشد.
او در رابطه با شرایط گسل های اطراف استان تهران گفت: در منطقه شمالی‌تر گسل طالقان  وجود دارد  که از گسل‌های شمال تهران است. قطعا زلزله دیشب به گسل طالقان مربوط نیست و احتمال اینکه مرتبط با فعالیت گسل اشتهارد باشد بالاتر است یا اینکه مرتبط با گسل دیگری در منطقه باشد که تا به امروز در نقشه مشخص نشده است.
او درباره امکان پیش‌بینی زمین‌لرزه‌های بعدی گفت: سایت‌های علمی که در آن افراد توانمند و شاخص فعالیت می‌کنند به هیچ عنوان به این حوزه وارد نمی‌شوند چون واقعاً پیش‌بینی زمین لرزه غیرممکن است یعنی اگر قرار باشد پیش‌بینی صورت بگیرد قطعاً توسط افراد حاضر در منطقه و شبکه‌های موجود در منطقه خواهد بود. نمی‌توان از راه دور و با فواصل زیاد زمین لرزه را پیش‌بینی کرد. اینکه افراد با چه نیتی اطلاعات سایت‌های خارجی را در این خصوص منتشر می‌کنند مشخص نیست.
تاتار درباره آخرین مشاهدات پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی گفت: تا این لحظه هیچ‌گونه نشانی از فعالیت گسل‌های اطراف تهران مشاهده نمی‌شود و این نکته خوبی است؛ چون مشاهدات ماست، اما اینکه بگویم این اتفاق زمین‌لرزه اصلی بوده است یا پیش‌لرزه کار دشواری است. در بسیاری از مواقع بعد از زمین لرزه نشانه‌هایی دیده می‌شود که احتمال می‌دهیم ۶۰ تا ۷۰ درصد یک زمین لرزه بوده است که با چند پس لرزه تخلیه می‌شود و پاسخ محیط اطراف و تنش‌های آزاد شده از زلزله اصلی را می‌توان مانیتور کرد. در حال حاضر چنین چیزی مشاهده نشده است.
او تاکید کرد که فعال شدن گسل ها پیچیدگی های بسیار دارد اما مردم باید هوشیار باشند و آمادگی لازم را داشته باشند. نمی‌توان گفت که مردم با خیال راحت در خانه‌های خود بخوابند، اما مردم و مسئولان باید با هوشیاری کامل این مدت را سر کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More