شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احتمال ریزش یا کج‌شدن برج میلاد

 

محمد مهدی تندگویان، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، از احتمال ریزش و یا کج شدن برج میلاد در پی عدم ایمنی گود مجاور خبر داد.

از سال ۱۳۹۲ تاکنون، گودی کنار برج میلاد، به حال خود رها شده و ازآن‌جایی که عمر مفید نیلینگ، چهار سال است، این گود نیازمند مستحکم‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ محمد مهدی تندگویان در تشریح این خبر گفت: «ما با یک گود پرخطری روبه‌رو هستیم که دقیقاً در کنار برج میلاد قرار دارد و بار برج، برروی این گود سنگینی می‌کند؛ به‌طوری‌که با اولین شکاف در گود، شاهد خواهیم بود که پایه‌های برج، مقاومت خود را از دست داده و برج به درون گودال ۴۰ متری سقوط خواهد کرد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، برج میلاد کج خواهد شد».

این عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، درباره‌ی علل ایجاد این گود رهاشده توضیح داد: «حدوداً دو هکتار زمین برای اجرایی‌کردن فاز دوم برج میلاد در نظر گرفته شد. در این راستا،‌ طرح پروژه‌ی فاز دوی میلاد، با مشخصات ذیل معرفی گردید: مرکز تجارت جهانی با ۱۲۰هزار مترمربع، هتل ۵ستاره با ۹۵هزار متر مربع، مجموعه‌ی تجاری با ۶۳ هزار مترمربع زیربنا و پارکینگ ۱۷۰هزار متر مربعی شامل ۵هزار واحد».

تندگویان خاطرنشان کرد: «از طراحان مختلف دعوت شدکه نسبت‌به ارائه‌ی طرح‌های خود اقدام کنند؛ پس‌از بررسی‌های مختلف، سرانجام طرح "زاها حدید" برای ساخت هتل برج میلاد در فاز دوم برنده شد، اما بنابه دلایلی، شورای شهر  طرح برنده‌شده را تأیید نکرد».

عضو شورای شهر تهران، با بیان این‌که طراحی در سال ۱۳۹۰، ازسوی مهدی چمران رد شده است، اعلام کرد که بدون هماهنگی با شورا و بدون برگزاری مناقصه، قراردادی با شرکت «مهرآفرین ناجا» بسته شده و چمران، کار را به شرکتی وابسته‌به نیروی انتظامی داده است.
تندگویان در ادامه، خاطرنشان کرد: «در سال ۹۲، شورای شهر وقت، متوجه این قرارداد می‌شود و با مدل واگذاری مخالفت می‌کند؛ چراکه براساس تقسیم‌بندی‌های انجام‌شده فی‌مابین پلیس و شهرداری، مقرر شده بود که بعد از اتمام کار ساخت، ۳۱ درصد سهام به ناجا و ۵۱ درصد سهام نیز در اختیار شهرداری بماند و مابقی درصد مانده نیز به بنیاد تعاون ناجا تعلق گیرد که در کل درصد شهرداری از فاز دوی برج میلاد، ۵۱ درصد و سهم نیروی انتظامی نیز ۴۹ درصد می‌شد؛ که شورای وقت مخالفت کرد و مانع ادامه‌ی کار شرکت پیمانکار شد».

به گفته‌ی تندگویان، پروژه زمانی متوقف شد که این گودی عمیق، کنار برج میلاد ایجادشده بود؛ اما در آن زمان، هیچ‌یک از طرفین مسؤولیت این گودی را به‌عهده نگرفت. تندگویان در ادامه تصریح کرد: « شهرداری منطقه ۲، بارها به سازمان سرمایه‌گذاری مشارکت شهر که این پروژه‌ی مشارکتی زیر نظر آنهاست، درباره‌ی وضعیت برج میلاد تذکر داده است».
این عضو شورای شهر، اعلام کرد که تاکنون بارها در این‌باره به شهرداری تهران تذکر داده شده، اما شهرداری مجموعه‌ای را معرفی نکرده که حداقل ساماندهی ادامه‌ی پروژه را انجام دهد.

از زمان توقف گودبرداری و عمليات عمرانی فاز دوم، ديگر خبری از نتيجه و سرنوشت اين پروژه منتشر نشد و شهرداری تهران نیز  تاکنون هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More