شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اجازه‌ی آب‌گیری سد هراز، مشروط به پاکسازی کامل منطقه از زباله

 

«اداره‌ی محیط‌‌زیست استان مازندران» از کوتاهی وزارت نیرو درخصوص دپوی زباله عمارت انتقاد و براین اصل تأکید کرد که اگر فکری برای زباله‌های این منطقه نشود، اجازه‌ی آب‌گیری سد هراز را صادر نخواهد کرد.

نزدیک به ۳۰ سال است که زباله‌های استان مازندران در مسیرجاده‌ی هراز، در منطقه‌ای به‌نام عمارت دپو می‌شود. بسیاری از کارشناسان و مسؤولان، از مدت‌ها پیش اعلام کرده بودند که ظرفیت این منطقه در نگهداری زباله‌ها تمام شده است. شیرابه‌های زباله‌ها به رودخانه‌ی هراز وارد می‌شود و شرایط زیست‌محیطی منطقه را به‌خطر انداخته است.
علاوه‌بر این، ساخت سد روی رودخانه‌ی هراز، آن‌ هم به فاصله‌ی چند کیلومتری این محل دپوی زباله، نگرانی‌های جدی فعالان محیط‌زیست و سازمان حفاظت محیط‌زیست را در پی داشته است. به گفته‌ی کارشناسان، اگر این سد با این شرایط به بهره‌بردای برسد، آب پشت سد، تبدیل به یک دریاچه‌ی فاضلاب خواهد شد.
 

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ حسین‌علی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل اداره‌ی محیط‌زیست استان مازنداران، با تشریح عملکرد وزارت نیرو درخصوص پاک‌کردن منطقه‌ی عمارت از زباله  گفت: «هنگام دادن مجوز به ساخت سد هراز، اداره‌ی آب، تعهدنامه‌ای را امضا کرد که پیش از آن‌که بخواهند این سد را آبگیری کنند، تکلیف محل دپوی زباله‌ی عمارت را مشخص خواهند کرد و آن را به‌صورت کامل پاک‌سازی می‌کنند».

ابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: «اما با نزدیک شدن به زمان آبگیری سد، شاهد عملکرد ضعیف وزارت نیرو نسبت‌به تعهدشان هستیم. او افزود: «محل دپوی زباله‌ی عمارت به همان حالت قبلی باقی مانده و هیچ تغییر و اقدامی در پاک‌سازی محل صورت نگرفته است».

به گفته‌ی مدیرکل اداره‌ی محیط‌زیست استان مازندران، زمانی که سازمان مجوزی برای احداث سد صادر می‌کند، بی‌شک یکی از وظایفش نظارت است و در همین راستا، سازمان پی‌گیر این مسأله بوده و بارها تذکر داده است.

ابراهیمی کارنامی درباره‌ی تذکرات داده‌شده به وزارت نیرو گفت: «ما بارها به این وزارت‌خانه و اداره‌ی متبوعش در استان مازندارن نامه ارسال کردیم و تذکر دادیم؛ حتی از رسانه‌ها خواستیم که مشکلات دپوی زباله‌ها را اطلاع‌رسانی کنند که شاید وزارت نیرو ترتیب اثر دهد؛ اما متأسفانه این‌گونه نشد».

او خاطرنشان کرد: «در نهایت از دادستانی خواستیم که وارد عمل شود. درحال حاضر، دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم به قضیه ورود کرده و دستور داده است که در محل عمارت، دیگر زباله‌ای تخلیه نشود. این امر طبیعتاً خواسته‌ی دادستان، مردم و سازمان محیط‌زیست است که در این زمینه فکری شود و وقت آن بود که برخوردی با این مسأله صورت گیرد؛ به‌خصوص درمقابل شهردارانی که در این مکان زباله تخلیه می‌کردند».
به گفته‌ی مدیرکل اداره‌ی محیط‌زیست استان مازندارن، از آنجایی‌که مدیریت زباله به کندی در حال پیشروی است، آقای دادستان نگران شده و دپوی زباله در این مکان را ممنوع اعلام کردند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More