شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراهیمیان : پذیرش زنان به‌عنوان رجل سیاسی امکان پذیرنیست

 

نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان از عدم پذیرش زنان به‌عنوان رجل سیاسی خبر داد.

به گزارش ایلنا، ابراهیمیان با بیان این مطلب تصریح کرد: اگر به مسائل شرعی توجهی نداشته باشم تفکر من براین است که در حال حاضر بر اساس وضعیت فعلی قانون اساسی، پذیرش خانم‌ها به عنوان رجل سیاسی شاید یک مقدار مشکل باشد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درخصوص آخرین تصمیات صورت گرفته درباره شناخته شدن زنان به‌عنوان رجل سیاسی گفت: در شورای نگهبان این مبحث همچنان ادامه دارد. اما هنوز اعضای شورای نگهبان درباره سیاست‌های کلی و تفسیر پیرامون شناخته شدن زنان به عنوان رجل سیاسی به جمع‌بندی نرسیده‌اند.
او اعلام نتیجه را برعهده‌ی سخنگو یا دبیر شورای نگهبان دانست و گفت: «اگر چیزی توسط من و یا درگذشته مطرح شده نظر شخصی است و نظر شورای نگهبان نیست.»
ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است استنباط به مسائل شرعی مانعی برای حضور زنان به عنوان وزیر شود، گفت: «قانون اساسی انتخاب و شرایط وزیر را به قانون عادی محول کرده است این قانون در مورد شخص وزیر و ویژگی‌های آن حکمی نداده است.»
ابراهیمیان با تاکید براین نکته که صاحب فتوا نیست خاطر نشان کرد:  ممکن است برخی انتصابات مخالفتی با قانون نداشته باشد اما شرع مانع آن می‌شود در نتیجه بهتر است موارد این‌چنینی را متخصصان شرع و فتوا پاسخگو باشند.

به گفته‌ی این حقوقدان شورای نگهبان زمان نظر نهایی درباره به رسیمت شناختن زنان به عنوان رجل سیاسی ، پس از پایان یافتن بحث تفسیر و سیاست‌های کلی و شرایط آن اعلام خواهد شد.

حضور متفاوت اعظم طالقانی، دختر آیت الله محمود طالقانی، نواندیشی دینی،  یکی از اتفاقات مهم در هنگام ثبت نام برای دوردوم ریاست جمهوری بود.

به اعتقاد خانم طالقانی، تعبیر رجال در اصل ۱۱۵ قانون اساسی معادل جنس مرد نیست. تعدادی از متخصصان و عالمان مذهبی ایران نیز با او هم دیدگاه بودند. اگر چه شورای نگهبان کاندیداتوری خانم طالقانی را رد کرد اما پرونده تعریف واژه رجال سیاسی بار دیگر در شورای نگهبان گشوده و مورد بررسی قرار گرفت. اما براساس گفته‌های اخیر ابراهیمیان ، شورای نگهبان همچنان با حضور زنان به عنوان رجل سیاسی مشکل دارد و به نتیجه نرسیده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More