شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابتکار برای نجات هورالعظیم خواستار رایزنی وزارت امور خارجه با ترکیه شد

 

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، شرایط خطرناک تالاب هورالعظیم را ناشی‌از  سدسازی‌های بی‌حد‌وحصر ترکیه دانست و ورود وزارت خارجه را برای نجات این تالاب ضروری می‌داند.

معصومه ابتکار، شنبه ۲۷ خرداد ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، تالاب هورالعظیم را بزرگ‌ترین کانون بحرانی ریزگرد در منطقه عنوان کرد و گفت: «سدسازی‌های بی‌حدوحصر ترکیه، شرایط خطرناکی برای تالاب فراهم کرده است؛ هرچند خشک شدن تالاب‌ها و کاهش آب رودخانه‌های عراق نیز در وضعیت تالاب هورالعظیم و اروندرود تأثیر به‌سزایی دارد».

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، رایزنی با ترکیه از سوی وزارت امور خارجه را برای نجات تالاب هورالعظیم، ضروری دانست و گفت: «سازمان حفاظت از محیط زیست در این‌رابطه، پی‌گیری‌های لازم را انجام داده است، اما در هر صورت رایزنی با ترکیه بر سر حقابه باید توسط وزارت امور خارجه انجام شود».

ابتکار در سخنان خود، البته شرایط فعلی تالاب هورالعظیم را نسبت به سال ۹۲ که تالاب به‌طور کامل خشک شده بود، بسیار بهتر دانست. او یادآوری کرد که در آن زمان، وزارت نفت با ساخت‌وساز و احداث سد، به‌طور کامل جلوی ورود آب را به تالاب گرفته بود که در سال ۹۳، با رایزنی و هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست با وزارت نفت، موانع ورود آب به تالاب برداشته شد.

ابتکار همچنین اعلام کرد که سازمان متبوعش در مورد حقابه‌ی هورالعظیم با وزارت نیرو به توافق رسیده است و چهار و نیم میلیارد مترمکعب آب وارد این تالاب شده است؛ در نتیجه به‌دلیل استفاده از منابع آب کرخه، تالاب  در حال حاضر در شرایط بهتری نسبت به چهارسال پیش قرار دارد.

البته گفتنی است که در خشک‌شدن تالاب هورالعظیم و تبدیل آن به یکی از کانون‌های ریزگردها در منطقه، عوامل مختلفی دخیل بوده‌اند که سدسازی‌های ترکیه بر دجله و فرات، تنها یکی از آنهاست.  

 

  • مردم در حفاظت از محیط زیست آتش‌ به‌اختیار باشند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین، دیشب در مراسم افطاری و دیدار با جوانان، با اشاره به سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی، یکی‌از مصداق‌های سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را درخصوص «آتش‌به‌اختیار» بودن و یکی‌از مصداق‌های مهم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در جامعه، حوزه‌ی محیط‌زیست دانست و گفت: «مردم می‌توانند با حضور و مشارکت خود، در حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب‌ها و آلودگی‌ها در چارچوب قوانین و مقررات نقش داشته باشند».

معصومه ابتکار در بخش‌های دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد که ظرفیت زیستی تهران سال در ۱۳۷۵ به پایان رسیده است و این را به‌معنای بهره‌کشی بیش از توان محیط زیست و طبیعت کشور دانست. او گفت: «درنتیجه‌ی این بهره‌کشی بیش از ظرفیت زیستی، با بحران‌ها و مسائل مختلفی همچون بحران آب در کشور روبه‌رو هستیم و البته آلودگی هوا نیز همچون دنیا، در ایران نیز به چالشی مهم تبدیل شده است».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More