شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آینده شغلی مبهم و نبود درآمد علت فرار مغزها در ایران

 

علی برخورداری - رییس دانشگاه علم و صنعت از افزایش درخواست دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور خبر داد و گفت: مهمترین عامل برای مهاجرت نبود درآمد و آینده شغلی مبهم در ایران است.

چند روز پیش بود که محمود فتوحی- رییس دانشگاه شریف نسبت به خروج نخبگان در کشور ابراز نگرانی کرد و هشدار داد. فتوحی  پیشنهاد داده بود که اگر بتوان دانشجویان ارشد و دکترا را از میان متقاضیان نخبه این دانشگاه انتخاب کرد و انتخاب از طریق کنکور حذف شود، درصد بیشتری از دانشجویان در داخل کشور خواهند ماند و ماندگاری آن‌ها بیشتری خواهد شد.

حال روز دوشنبه ۱۱ دی رییس دانشگاه علم و صنعت، نیز نسبت به خروج دانشجویان نخبه از ایران هشدار داد.

برخورداری ، درباره وضعیت خروج دانشجویان و نخبگان این دانشگاه از کشور، تشریح کرد که در گذشته دانشجویانِ کار‌شناسی ارشد برای تحصیل در مقطع دکتری می‌رفتند اما مساله ای که ما اکنون با آن روبرو هستیم درخواست دانشجویان مقطع کارشناسی است. به گفته او توصیه‌نامه‌های گرفته شده از سوی دانشجویان نشان می‌دهد که درخواست برای تحصیل در خارج از کشور زیاد است.

رییس دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه باید بستر اشتغال پس از تحصیل برای دانشجویان فراهم باشد تا شاهد فرار مغز‌ها و نخبگان از کشور نباشیم، خاطرنشان کرد: به طور مثال در کشور آمریکا تحقیقی انجام شده و نشان داده که دانشجویانی که از کشور مالزی برای تحصیل به آمریکا می‌روند، ۱۰۰ درصدشان به کشورشان بازمی‌گردند و حتی یک نفر هم نمی‌ماند در حالی که آمار ماندگاری دانشجویان ایرانی بسیار بالاست.
او بحث اشتغال و درآمدزایی را مهمترین انگیزه برای مهاجرت عنوان کرد و گفت: کشور ما برای ادامه تحصیل در دوره‌های مختلف امکانات خوبی دارد، اما مشکلی که دانشجویان دارند و منجر به رفتن آن‌ها از ایران می‌شود، بحث اشتغال و درآمد است که وضعیت مبهمی دارد و این بخش آن‌ها را به بیرون از کشور می‌کشاند.
برخورداری با اشاره به اینکه بستر و شرایط در مقطع دکتری در خارج از کشور بهتر از ایران است، گفت: بیشتر دانشجویان که به خارج از کشور می‌روند، در مقطع دکتری هستند؛ وقتی در خارج از کشور بورس می‌شوند؛ شرایط و امکانات خوبی برایشان مهیا و خیالشان راحت است، اما در اینجا به برخی‌ها کمک هزینه داده می‌شود و به برخی‌ها نه، و بعضا مجبور هستند که از جیب هم هزینه کنند.

بتازگی حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که در حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر ایرانی درصف مهاجرت به استرالیا و کانادا هستند. به گفته این کارشناس این آمار  نشانگر این است که نیروهای کارشناس و ورزیده ایرانی در حال خروج از کشور هستند و این یکی از دلایل تهیدست شدن ایران از  نیروهای نخبه است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More