شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی نهم شهریور

آیت‌الله سید‌ابراهیم ذوالقرنین، دست مریزاد!

هفته گذشته، حسن روحانی دستگاه قضایی را متهم کرد که به بهانه نظارت، در کار قوه مجریه دخالت می‌کند و طعنه‌ای هم به رییس قوه قضاییه زد که با بگیر‌و‌ببند نمی‌توان با فساد مبارزه کرد. حالا و در اولین روز هفته، روزنامه‌های اصول‌گرا رییس‌جمهوری را متهم کرده‌اند که از مفسدان اقتصادی به‌نوعی حمایت می‌کند.

 حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان، با «ذوالقرنین» خواندنِ رییس قوه قضاییه، از ابراهیم رییسی تشکر کرده است. گفتنی است که برخی از مفسران شیعی قرآن ذوالقرنین را همان کوروش کبیر دانسته‌اند که دادگستر بود.

 روزنامه فرهیختگان نیز گفته‌های رییس‌جمهوری درباره قوه قضاییه را به حساب رقابت انتخاباتی و گفتمانی گذاشته و نوشته است از آن‌جا که دولت در همه برنامه‌هایش شکست خورده است، روحانی می‌خواهد مثل دوران انتخابات ریاست جمهوری گذشته، با حمله به رییسی که از قضا رقیبش بود، فرافکنی کند و فشارها و مشکلات دولت را به زمین رقیب بکشاند. فرهیختگان خطاب به روحانی تیتر زده است که «تیغ عدالت‌خواهی را کُند نکنیم».

اما بشنوید از محمد کاظمی که در اعتماد یادداشتی نوشته با عنوان «راه‌های مبارزه با فساد» و تصویری هولناک از گستره فساد ترسیم کرده است.

نویسنده اعتماد با بیان این‌که قوه قضاییه هر روز عده‌ای را به جرم فساد دستگیر می‌کند، تصریح کرده که این نوع مبارزه بر مفاسد اقتصادی تاثیری نداشته است و این پدیده به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود.

محمد کاظمی نوشته است که این روزها والدین با سوال‌های گزنده بچه‌ها روبه‌رو می‌شوند، مثلا این پرسش تلخ که چرا دزدی و اختلاس نکردید؟ با این تورم و گرانی، توصیه به صبر و زندگی شرافتمندانه مسخره به نظر می‌رسد. در آخر یادداشت آمده است که مبارزه با فساد باید بسترهای آلوده و رانت‌خواری و قانون‌گریزی را هدف بگیرد.

خبر تعلیق پارلمان انگلستان به دستور ملکه و به خواست بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور، نیز توجه روزنامه‌های امروز جلب کرده است. ابتکار تعلیق پارلمان را نوعی کودتا علیه دموکراسی ارزیابی کرده و روزنامه کیهان در صفحه اول خبر داده است که بسیاری از مردم انگلستان خواستار جمهوری و استعفای ملکه‌اند.

اگر پیگیر خبرهای عجیب‌و‌غریب باشید، لابد پیام تبریک احمدی‌نژاد به مناسبت تولد مایکل جکسون را خوانده‌اید. روزنامه خراسان به توییت جنجالی رییس‌جمهوری پیشین پرداخته و نوشته است مایکل جکسون به دلیل مصرف بیش از اندازه مواد مخدر درگذشت و متهم به کودک‌آزاری است و حالا، احمدی‌نژاد تولد چنین فردی را تبریک گفته است تا خودش را مطرح کند.

 آیت‌الله سید‌ابراهیم ذوالقرنین، دست مریزاد!

به نظر حسین شریعتمداری، ابراهیم رییسی، ریاست قوه قضاییه، مثل ذوالقرنین است که داستانش در قرآن آمده است و میان مردم و قومی وحشی به نام یاجوج و ماجوج دیوار کشید.

مدیر مسئول کیهان نوشته است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، ابراهیم رییسی نامزد انتخاباتی بود و حسن روحانی به رقیب اتهام زد که اگر بیاید، در خیابان میان زن و مرد دیوار می‌کشد. حالا، رییسی در مقام قاضی القضات دیوارکشی کرده است، اما بین مفسدان اقتصادی و مردم.

نماینده ولی فقیه در کیهان با اشاره به گفته‌های رییس‌جمهوری مبنی بر این‌که بگیر‌و‌ببند روش درستی برای مبارزه با فساد اقتصادی نیست و باید همه چیز را شفاف کرد، گفته است دولت روحانی معروف به دولت محرمانه‌هاست و بسیاری از قراردادهای دولت، مثل قرارداد خرید ایرباس و قراردادهای نفتی، محرمانه است و با این حساب، دولت نمی‌تواند از شفافیت حرف بزند.

شریعتمداری این را هم گفته است که اگر قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی برخورد نکند، دیگر چه کارایی دارد و این مبارزه وظیفه دستگاه قضایی است.

مذاکره با آمریکا بر مبنای منافع ملی

اگر تامین منافع مردم ایران با دیدار حسن روحانی و ترامپ تامین می‌شود، این دیدار باید انجام شود.

محمد هاشمی، برادر هاشمی رفسنجانی، با بیان آنچه آمد، ادامه داده است که روحانی باید قبل از ملاقات با ترامپ شروطی بگذارد و دیدار با رییس‌جمهوری آمریکا نباید خط قرمز تلقی شود، چرا که آیت‌الله خمینی قطع رابطه با آمریکا را ابدی نمی‌دانست.

محمد هاشمی معتقد است که شرایط کشور مشابه وقتی است که مک فارلین، مشاور امنیت ملی در دولت ریگان، رییس‌جمهوری وقت آمریکا، در میانه جنگ ایران و عراق به ایران آمد و با رفسنجانی، که آن زمان جانشین فرمانده کل قوا بود، دیدار کرد.

رییس اسبق سازمان صدا‌و‌سیما افزوده است که رفسنجانی می‌خواست در ملاقات با مک فارلین نیازهای جبهه را تامین کند و بحث حراست از تمامیت ارضی مطرح بود و آیت‌الله خمینی هم از این اقدام رفسنجانی دفاع کرد، هرچند ملاقات با مک فارلین منتقدهای بسیار داشت.

اظهارات روحانی درباره ملاقات با ترامپ سم مهلک است

بلافاصله بعد از این‌که روحانی تحت تاثیر وسوسه مکرون، به دیدار با ترامپ ابراز تمایل کرد، رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایرانی‌ها تروریست‌اند و به آن‌ها پولی نمی‌دهم.

عبدالله گنجی با بیان آنچه آمد، نتیجه گرفته است که اظهارات روحانی سم مهلک است و نباید در این شرایط که آمریکا برای به زانو در‌آوردن جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی می‌کند، با چنین گفته‌هایی دشمنان را امیدوار کرد.

مدیر مسئول روزنامه جوان مدعی شده است که شرایط کشور از زمان جنگ ایران و عراق بدتر نیست و شاخص‌های اقتصادی از بهبود اوضاع خبر می‌دهد و نباید مقاومت را شکست و به خواسته‌های هستی‌سوز آمریکا، که محدودیت موشکی و کمرنگی نقش ایران در منطقه است، لبیک گفت.

اگر دفتر رهبری وزرا را منصوب می‌کند، باید شفاف اعلام شود

مجلس و دولت در بسیاری حوزه‌ها روی کاغذ مسئولیت دارند اما اختیاری ندارند.

این را محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، به همدلی گفته و تصریح کرده است که نهادهای موازی نقش مجلس و دولت را تضعیف کرده‌اند.

صادقی به نهادهای موازی هم اشاره کرده و معتقد است شورای نگهبان محدود‌کننده‌ مجلس است و این فراتر از اختیارهای قانونی این شوراست، اما نهادهای موازی دیگری هم هستند که قانون‌گذاری مجلس را مختل می‌کنند، نهادهایی مثل مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی.

این نماینده مجلس همچنین خبر داده است که قرار بود سید‌جواد حسینی، که به گمان او فردی خلاق و با‌تجربه است، برای وزارت آموزش‌و‌پرورش معرفی شود، اما ناگهان رییس‌جمهوری شخص دیگری را که هیچ پیشینه‌ای در این حوزه ندارد معرفی کرد و معلوم نیست کدام نهاد مانع انتخاب جواد حسینی شده است.

صادقی این نکته را هم به‌صراحت گفته که به ولایت فقیه معتقد است، اما اگر دفتر رهبری می‌خواهد در انتصاب وزرا دخالت کند، رسمی و شفاف اعلام کند تا نمایندگان بدانند از کجا باید مطالبه‌گری کنند.

پرتگاه اقتصادی با نقدینگی دو هزار میلیاردی

بانک مرکزی در تازه‌ترین داده‌های آماری اعلام کرده که میزان نقدینگی کشور به مرز دو هزار میلیارد تومان رسیده است و حالا، جهان صنعت گزارش داده است این حجم از نقدینگی، که ایران را جزو ده کشوری دارای بالاترین میزان نقدینگی قرار داده، یک پرتگاه اقتصادی است.

به گزارش این روزنامه اقتصادی، حجم بالای نقدینگی باعث خلق پول‌های سرگردان شده است که می‌تواند بازار‌های مختلف را نشانه بگیرد و بحران ایجاد کند.

به نوشته جهان صنعت، دولت روحانی در سال‌های گذشته و بنا بر همین آمار، سردمدار چاپ پول بدون پشتوانه بوده است و یکی از امیدهای مسئولان بانک مرکزی این است که با حذف چهار صفر از پول ملی، حجم نقدینگی کاهش پیدا کند.

خارج‌نشینی به فضل پدر

بحث فرزندان مسئولان نظام که در خارج از کشور تحصیل و زندگی می‌کنند داغ است و هراز‌گاهی معلوم می‌شود فرزند یکی از مسئولان رده‌های میانی یا حتی بلندپایه نظام در آمریکا و اروپا اقامت دارند.

رسالت فهرستی منتشر کرده است از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران که فرزندانشان مقیم خارج از کشورند و نام محمد خاتمی، حسن روحانی و حداد عادل نیز در این فهرست دیده می‌شود.

در این گزارش آمده است حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور، که بسیاری از آن‌ها به‌واسطه رانت و با پول بیت‌المال موفق به تحصیل و زندگی در غرب شده‌اند، روحیه مردم را تضعیف می‌کند.

به نوشته رسالت، مقام‌هایی که نتوانسته‌اند فرزندانشان را با توجه به آرمان‌های نظام تربیت کنند شایسته داشتن مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران نیستند و باید استعفا دهند.

این روزنامه اصول‌گرا در ادامه نوشته است که حضور فرزندان مقام‌های عالی‌رتبه نظام دشمنان را به صرافت می‌اندازد تا از آن‌ها به‌عنوان مخزن اطلاعاتی استفاده کنند و یک مقام مسئول جمهوری اسلامی ایران چطور می‌تواند دم از مبارزه با آمریکا بزند، در حالی‌که فرزندش در همان کشور زندگی می‌کند؟

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More