شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۸ مهرماه

آژیر خطر برای روحانی

 

در روز اول کاری هفته، دکه مطبوعات پُر است از عکس و حرف و حدیث محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی. مفقودشدن یا بهتر بگوییم، قتل«جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار اهل کشور عربستان سعودی، بحرانی برای سعودی‌ها شده است و هرچند حکومت ایران درباره دردسر بزرگ سعودی‌ها سکوت کرده، اما مطبوعات ایرانی تا توانسته‌اند، در این‌باره یادداشت و گزارش منتشر کرده‌اند.

امروز خیلی از روزنامه‌ها به تبعات یک قتل پرداخته‌اند و حتی تا عزل محمد بن‌سلمان پیش رفته‌اند، مثل دنیای اقتصاد که تیتر زده: «تاریخ انقضای بن‌سلمان». از این موضوع خارجی که بگذریم، مسائل ایران تمامی ندارد. مصوبه‌های مرتبط با «اف‌ای‌تی‌اف» هنوز ازسوی شورای نگهبان تایید نشده و این نهاد بین‌المللی به ایران مهلتی دوباره برای تصویب و تایید قوانینی درراستای استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف داده و فعلا ایران در فهرست سیاه مبادلات مالی قرار نگرفته است؛ این فرصت دوباره البته چندان خوشایند کیهان نیست و این ناخشنودی از تیترش پیداست:«ضرب‌الاجل اف‌ای‌تی‌اف که جشن ندارد! شورای نگهبان فریب نخورد».

هرچه به آبان‌ماه و کامل‌شدن حلقه محاصره تحریم‌ها نزدیک می‌شویم، وضعیت دولت روحانی دشوارتر می‌شود؛ آن‌قدر که روزنامه جهان صنعت از آژیر خطر برای دولت گفته و در چنین شرایط خطیری از اختلافات درون‌گروهی در دولت پرده برداشته است.

 

روزنامه جهان صنعت
آژیر خطر برای روحانی

 

آن‌طور که روزنامه جهان صنعت بنابر گفته‌های منابع آگاه خبر داده است، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، استعفا داده و روحانی هم با سکوت، اعلام رضایت کرده، اما هنوز این استعفا بنابر مصلحت، اعلام نشده است.

گویا مثلثِ واعظی، نوبخت و نهاوندیان، سعی دارند تا جهانگیری را از دور خارج کنند و شخص رییس جمهوری هم تنها به همین چندنفر اعتماد دارد. حلقه دولت محدود است و رییس دفتر تازه‌اش یعنی واعظی، اجازه مشاوره و تماس دیگران با روحانی را نمی‌دهد. جهان صنعت پیش‌بینی کرده است که جدایی جهانگیری از کابینه، می‌تواند برای اسحاق جهانگیری که سودای ریاست جمهوری دارد، یک امتیاز تلقی شود، اما در شرایط بحرانی کشور، دولت روحانی را بیش‌ازپیش متزلزل می‌کند.  

 

اصلا اصلاحات چیست؟

 

برای اینکه اصلاحات پیشرفت کند، باید دوباره تعریف شود؛ این پیشنهادی است که محمد زارع‌فومنی، مدیر مسئول صدای اصلاحات به اصلاح‌طلبان داده و گفته است که اگر دولت و مجلس هم دست اصلاح‌طلبان نباشد، هرگز به جایی نخواهند رسید؛ چراکه اصلا معلوم نیست که خود اصلاحات چه معنایی دارد. زارعی نوشته است که اگر اصلاحات و تفکر اصلاح‌طلبی تعریف و اهدافش تبین شود، دیگر هرکسی نمی‌تواند ادعای اصلاح‌طلبی کند و نسبت احزاب و گروه‌ها با جبهه اصلاحات مشخص می‌شود.

 

شاهزاده نظام سعودی را به‌هم ریخت

 

اعتماد جلد روزنامه‌اش را به بحران عربستان و قتل روزنامه‌نگار سعودی اختصاص داده و با تتیر «اسرار جنایت عربستان در جنگل استانبول» طعنه‌ای هم به دولت ترکیه زده است. حسن شیخ‌الاسلام اما در سرمقاله‌ای به عملکرد شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان پرداخته و نوشته است که در دوران کوتاه ولی‌عهدی محمد بن‌سلمان، پایه‌های سلطنت هفتادساله سعودی متزلزل شد و نظام قبیله‌ای این کشور به‌سمت خودکامگی مطلق رفت. محمد بن‌سلمان رضایت قبایل و دیگر اشراف سعودی را نادیده گرفت و با اصلاحات سریع، رخنه در قرائت رسمی دینی عربستان هم انداخت و ازطرفی، مقابل آمریکا به حقارت تن داد. شیخ‌الاسلام البته در نوشته‌اش مدعی شده است که مردم عربستان وقتی به ایران و عراق نگاه می‌کنند که کُرد و عرب و شیعه و سنی در کنار هم زندگی می‌کنند و به‌سمت دموکراسی می‌روند، به وضعیت کشورشان معترض می‌شوند. پیش‌بینی مقاله این است که محمد بن‌سلمان به آخر خط رسیده است.

 

مخاطب جهانگیری چه کسانی‌اند

 

پنج‌شنبه‌ای که گذشت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، در مجمع نمایندگان ادوار مجلس سخنرانی کرد و گفت مردم نسبت‌به مسئولان بدبین شده‌اند و شایعات را باور می‌کنند، اما حرف مسئولان را نه. الهه کولایی، نماینده اسبق مجلس، در یادداشتی عنوان کرده است که مخاطب حرف‌های جهانگیری، مسئولان رده‌بالای نظام‌اند و معاون اول رییس جمهوری سعی داشته تا زنهار بدهد که سرمایه اجتماعی به سطح هشدار رسیده است. کولایی افزوده که پیشنهاد گفت‌وگوی ملی که ازسوی جهانگیری مطرح شده، تنها راه برون‌رفت از بحران بی‌اعتمادی مردم به حکومت است.

 

دریاچه مهارلو هم باتلاق شد

 

از دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز که روزگاری بیست‌و‌پنج هزار هکتار وسعت داشت، چیزی نمانده جز یک محوطه باتلاقی و باقی دریاچه، تبدیل‌به بستری خشک و نمکی شده است. همدلی گزارشی داده است از مهارلوی ازدست‌رفته که در سال‌های نه‌چندان دور، قطب گردشگری محسوب می‌شد. بنابر گفته کارشناسان اقلیمی، استفاده بی‌رویه از آب‌های روزمینی و زیرزمینی و احداث سد و نرسیدن آب، دریاچه را خشک کرده است. تبعات خشکی مهارلو بر شیراز تاثیر مستقیم خواهد داشت و از آنجا که مهارلو و رطوبت دریاچه‌، آب و هوای منطقه را تعدیل می‌کرد، می‌توان پیش‌بینی کرد که شیراز در سال‌های آتی، دیگر آن اعتدال تاریخی را نخواهد داشت. از این گذشته، بستر نمکی دریاچه با وزش بادهای فصلی، ریزگردها را به اطراف پخش خواهد کرد؛ ریزگردهایی که می‌تواند اختلالی جدی در زیست‌بوم پدید آورد و سلامتی شهروندان را به‌خطر بیندازد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More