شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲ تیر

آمریکا به دنبال تجزیه ایران است

 

 

در این چند روزی که از پرتاب موشک و سقوط پهپاد آمریکایی می‌گذرد، ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، آن‌قدر حرف‌های متفاوتی زده که حالا تیتر روزنامه‌ها سر‌در‌گم است و یادداشت‌نویس‌های مطبوعاتی مانده‌اند شرایط پیچیده کنونی را چطور تحلیل کنند.

یک روز پس از حمله ایران به پرنده آمریکایی، خبر آمد که ترامپ در آخرین دقیقه‌ها دستور حمله به ایران را لغو کرده است. دیروز هم ترامپ از ایرانی‌ها تشکر کرد که به‌جای هواپیمای سرنشین‌دار، پهپاد را سرنگون کردند و از مذاکره گفت و بعد تحریم‌ها را تشدید کرد و گزینه نظامی را نیز همچنان در دسترس دانست.

این مواضع متفاوت و سرگیجه‌آور تیتر‌های عجیبی را هم برای روزنامه‌ها ساخته است. مثلا روزنامه اصول‌گرای وطن امروز عکس بزرگی از ترامپ را در صفحه اول کار کرده و از قول رییس‌جمهوری آمریکا تیتر زده است «از ایران سپاسگزاریم».

روزنامه تندروی کیهان همچنان رجز‌خوانی می‌کند و تحلیلش این است که آمریکایی‌ها به ایران حمله نکردند و این به دلیل ضعف و ترس است. کیهان تیتر زده است «ارتش آمریکا تحقیر شد/ ترامپ ایران را توییت‌باران کرد». در گزارش این روزنامه می‌خوانیم که در واکنش به سیلی سخت سپاه، ترامپ پس از ادعای آمادگی برای حمله به ایران، به توییت کردن بسنده کرد.

روزنامه ابتکار قدری تامل کرده و در گزارشی با عنوان «معمای ترامپ» نوشته است برخی ناظران معتقدند آمریکا و تیم حاکم بر کاخ سفید هیچ راهبرد مشخصی در قبال ایران ندارند.

جعفر گلابی هم در روزنامه آرمان از بازدارندگی همه‌جانبه نوشته است و این‌که ایران حق دارد از مرزهایش دفاع کند و حادثه پنج‌شنبه به آمریکایی‌ها نشان داد که موشک‌های ایران، آن‌طور که برخی نظامی‌های آمریکایی می‌گفتند، فتوشاپ نبود. نویسنده آرمان ادامه داده است که ایران جنگ نمی‌خواهد اما قرار هم نیست ضعف نشان بدهد و حالا همه می‌دانند در صورتی که بدترین حادثه برای ایران و آمریکا رخ دهد و دو کشور وارد جنگ شوند، جریان نفت قطع خواهد شد.

هرچه هست سایه جنگ فعلا کنار رفته است و روزنامه‌ها فرصت کرده‌اند به موضوع‌های دیگری بپردازند. روزنامه آفتاب از ملاقات برخی نمایندگان مجلس با بابک زنجانی در زندان خبر داده است. بابک زنجانی، مجرم اقتصادی، متهم است که دو میلیارد یورو پول فروش نفت را پس نداده است. آفتاب نوشته است که چه دلیلی دارد چند نفر از نمایندگان با این متهم نفتی در زندان دیدار کنند و نکند که سَر و سِری با او دارند.

اخبار اوضاع آشفته اقتصادی هم که با خبرهای جنگی به صفحه‌های میانی رفته بود امروز دوباره به جای همیشگی‌اش در صفحه اول بازگشته است.

روزنامه آرمان خبر داده که دامنه بیکاری گسترده‌تر شده است و بیشتر جوانان تحصیل‌کرده بیکارند. روزنامه خراسان و اسکناس هم از وخامت بازار مسکن و اجاره‌نشینی گزارش داده‌اند.

اما میان این همه خبر بد، تیم ملی والیبال ایران به‌عنوان اولین تیم به فینال لیگ کشورهای جهان رسید و برای برگزاری دوره نهایی قرار است به آمریکا سفر کند. از قرار معلوم، این خبر خوش در این روزهای بحرانی آن‌قدرها بازتاب نداشت.

آمریکا به دنبال تجزیه ایران است

 

 

فریدون وردی‌نژاد، که روزگاری مدیر خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، بود، در مصاحبه با آرمان از سه جناح در دولت آمریکا گفته است.

وردی‌نژاد معتقد است جناح تندروی دولت آمریکا را جان بولتون رهبری می‌کند و با توجه به روابطی که با مجاهدین خلق و معتقدان به براندازی جمهوری اسلامی ایران دارد، به دنبال جنگ و حتی تجزیه ایران است. پومپئو در جناح میانه است و بیشتر با وزارت دفاع و سازمان سیا در ارتباط است و نهایتا، خودِ ترامپ که علاقه‌ای به جنگ ندارد و بر‌خلاف حرف‌های تندی که می‌زند، مثل دموکرات‌ها دنبال مذاکره است.

سفیر پیشین ایران در چین ادامه داده است که ترامپ برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا نیاز به دستاوردی بین‌المللی دارد که ضرورتا جنگ نیست و بیشتر مایل است با ایران به نوعی توافق شبیه برجام برسد، اما به شیوه خودش.

این‌طور که وردی‌نژاد گفته است، راهبرد بلند‌مدت آمریکا مبارزه با جمهوری اسلامی و ایران است و این راهبرد نهایی، به‌زعم او، در امتداد سیاست‌های خصمانه آمریکا در چهل سال گذشته است.

آمریکا از ترس پاسخ ایران، حمله را متوقف کرد

 

 

گزارش اول روزنامه جوان درباره واکنش ترامپ به سقوط پهپاد آمریکایی است، با این تیتر: «تشکر و اعتذار». عباس حاجی نجاری هم در یادداشتی از مقاومت فعال نوشته است و این‌که پدافند سپاه پاسداران نشان داد که ایران به هر‌گونه تعرض به حریم سرزمینی‌اش، حتی اگر سهوی باشد، واکنش نشان می‌دهد.

نویسنده روزنامه جوان ادامه داده که قدرت دفاعی ایران بومی است و حالا، آمریکایی‌ها فهمیدند که قدرت پدافندی ایران بالاتر از آن سطحی است که قبلا ارزیابی کرده بودند.

این تحلیلگر سیاسی به سقوط بازار بورس عربستان سعودی و امارات متحده عربی بعد از سقوط پهپاد اشاره کرده است و این اتفاق را نشانه‌ای دانسته از این‌که حمایت آمریکا از متحدانش پوشالی است.

چرا گروه اقدام مالی مهلت ایران را تمدید کرد؟

 

 

گروه اقدام مالی و مجمع جهانی اف.ای.تی.اف تا آبان ماه به ایران فرصت داد تا به کنوانسیون مبارزه با تروریسم و پولشویی ملحق شود.

آفتاب در گزارشی به بررسی این مهلتِ دوباره پرداخته و نوشته است در حالی‌که لایحه اف.ای.تی.اف در مجمع تشخیص مصلحت به سرنوشت نامعلومی دچار است، به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی با درک درست از شرایط ایران و در راستای حفظ برجام، تلاش کردند تا در مجمع جهانی اف.ای.تی.اف، برای عضویت ایران مهلتی دوباره تصویب شود.

جلال ساداتیان، دیپلمات سابق، هم در یادداشتی اظهار کرده است که برخی در داخل کشور استدلال عجیبی برای ملحق نشدن به اف.ای.تی.اف دارند و می‌گویند وقتی کره شمالی به این معاهده ملحق نشده است، چرا ما باید به آن بپیوندیم، در حالی‌که موقعیت ایران که کشوری است با مبادلات مالی فراوان و در منطقه‌ای استراتژیک قرار دارد با کره شمالی که کشوری است گیرنده و منزوی کاملا متفاوت است.

بازار مسکن در رکود

 

رشد نجومی قیمت مسکن باعث شده است خریداران رغبتی به خرید نداشته باشند و به همین دلیل در خرداد‌ماه امسال، خرید‌و‌‌فروش در تهران، که پیشتاز معاملات ملکی است، در مقایسه با سال گذشته، ۳۴ درصد کاهش داشته است. به گزارش روزنامه اقتصادی اسکناس، بازار مسکن هر‌چند متقاضی زیادی دارد، بیش از این اوج قیمت نخواهد داشت و ممکن است جهش قیمت مسکن متوقف شود.

کاهش در‌آمد آسمانی ایران

 

 

پس از سقوط پهپاد آمریکایی، سازمان هواپیمایی آمریکا پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور بر فراز محدوده ایران را ممنوع کرد و چند شرکت هواپیمایی غیر‌آمریکایی هم به دنبال این اقدام آمریکا، مسیر پروازی هواپیماهای مسافربری‌شان را تغییر دادند تا از آسمان ایران گذر نکنند. روزنامه آفتاب اقتصادی گزارش داده است که پس از این تصمیم آمریکا، در‌آمد ترانزیت هوایی کشور کاهش پیدا خواهد کرد و این در حالی است که تا پیش از این، آسمان ایران شاهراه امنی برای شرکت‌های مسافربری هوایی محسوب می‌شد.

در این گزارش آمده است که هر هواپیمای مسافربری برای گذر یک‌ساعته از حریم ایران، به‌طور میانگین ۱۶ میلیون تومان پرداخت می‌کند که بسته به بزرگی و وزن هواپیما متفاوت است. البته مسئولان سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده‌اند که بیشتر کشورها همچنان مایل‌اند از مسیر هوایی ایران استفاده کنند، چرا که این مسیر از لحاظ زمان و سوخت مقرون‌به‌صرفه است.

ریا شاخص جامعه‌ای است که دموکراسی ندارد

 

 

ماجرا از آن‌جا شروع شد که ستاره اسکندری، از بازیگران سینما و تلویزیون، در سفر به ترکیه بی‌حجاب ظاهر شد و فیلمش در فضای مجازی دست به دست گشت.

همدلی در گزارشی با عنوان «ریاکاری ستاره‌ها»، به بررسی نظرهای کاربران در فضای مجازی پرداخته و نوشته است خیلی‌ها معتقدند بی‌حجابی ستاره اسکندری در خارج از کشور به زندگی شخصی‌اش ربط دارد و اصولا، انتخاب نوع پوشش در حوزه آزادی‌های فردی است، اما عده‌ای دیگر معتقدند این نشانه ریاکاری است که بازیگری در داخل کشور شیوه زندگی حکومتی را تبلیغ می‌کند و جای دیگر که می‌رود، برخلافش عمل می‌کند.

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس، نیز با همدلی مصاحبه کرده و گفته ریاکاری در ایران مزمن است و پیشینه‌ای تاریخی دارد و باز‌می‌گردد به شیوه‌های تربیتی و نوع حکمرانی که در ایران رواج داشته و نشانه‌ای است از جامعه‌ای که دموکراسی ندارد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More