شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمار جان‌باختگان زلزله به ۴۳۰ نفر رسید

 

زلزله ‌ای به بزرگی ۷/۳ ریشتر که یکشنبه شب ۲۱ آبان مناطق وسیعی از شمال شرقی عراق و غرب ایران را لرزاند، جان صد‌ها نفر از شهروندان این مناطق را گرفت.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران و  بر اساس آخرین آمار دریافت شده، تا کنون حدالاقل  ۴۳۰ نفر در ایران جان خود را بر اثر این زلزله از دست داده‌اند و در حدود ۷۴۶۰ نفر نیز زخمی شدند.

هیات دولت نیز طی جلسه‌ای اظطراری در  این خصوص با صدور اطلاعیه ای، فردا (سه شنبه) ۲۳ آبان ماه  را در کشور عزای عمومی اعلام کرد.

این زلزله شب گذشته در ساعت۲۱:۱۶ دقیقه به وقت ایران اتفاق افتاد و تاکنون بیش از صد پس‌لرزه ثبت شده است.

به گزارش ایسنا،‌ از شب گذشته تاکنون بیش از ۱۵۲ پس‌لرزه در منطقه رخ داده است و به گفته مسوولان  جمعیت هلال احمر ، ۵۲۶ روستا در معرض آسیب و ۱۳۷ هزار نفر نیز در معرض خطر قرار گرفتند.

زلزله ‌ای به بزرگی ۷/۳ ریشتر که یکشنبه شب ۲۱ آبان مناطق وسیعی از شمال شرقی عراق و غرب ایران را لرزاند، جان صد‌ها نفر از شهروندان این مناطق را گرفت.

 

سازمان زمین شناسی آمریکا،‌ کانون زلزله  شب گذشته را  ۳۲ کیلومتری حلبچه، حدود ۱۰۳ کیلومتری جنوب شرق سلیمانیه اقلیم کردستان، اعلام کرده است.

به گزارش برخی از رسانه‌های داخلی همچون خبرگزاری فارس، پس از گذشت چندین ساعت از وقوع زلزله هنوز نیاز شدید شهروندان سرپل ذهاب به آب معدنی و چادر گزارش شده است. از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا به نقل  از مسوولان  شهرداری تهران خبر داده که  اقلام مورد نیاز شهرهای زلزله زده ایران  شامل پتو، آب، تجهیزات آواربرداری و آمبولانس تا ساعت ۱۷ امروز به وقت ایران به  مناطق زلزله زده می‌رسند.

سایت خبری عصر ایران، گزارش داده است که ساختمان های نوسازی که قرار بود در قالب طرح «مسکن مهر» سرپناه و جان پناه اقشار کم درآمد باشد، بر سرشان آوار شده است.

پس از این زلزله مهیب در استان کرمانشاه، تصاویری از فروریختن ساختمان‌های تازه ساز «طرح مسکن مهر» تاسف و تعجب افکار عمومی را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است.

بر اساس این گزارش، «مسکن مهر» که از طرح‌های «دوران هشت ساله دولت محمود احمدی‌نژاد» است، طرحی است که یک دهه از آغاز آن نگذشته و قاعدتا می‌بایست ساختمان‌ها و مجتمع‌های آن دستکم به لحاظ سازه و مقاومت امن باشند، اما تصاویر نشان می‌دهد این ساختمان‌ها نیز همچون بسیاری از ساختمان‌های فرسوده و قدیمی از زلزله جان سالم به در نبرده و فروریخته‌اند. این در حالی است که در یک دهه گذشته و همزمان با مطرح شدن بحث مسکن مهر بسیاری این انتقاد را مطرح کرده‌اند که این ساختمان‌ها غالبا در نواحی کم امکانات و یا فاقد امکانات اطراف شهرهای بزرگ بنا شده و از کمترین امکانات متناسب با زندگی شهری بی‌بهره هستند.

همچنین به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهوری، صبح روز دوشنبه ۲۲ آبان در جلسه «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» از حضور وزیران کشور و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در منطقه زلزله زده گفت.

حسن روحانی، رئیس جمهور  نیز در ساعات اولیه روز سه‌شنبه ۲۳ آبان  برای بازدید از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به این استان سفر کرد. 

 

 

صبح روز سه‌شنبه  نیز هیأتی از دفتر مقام معظم رهبری به سرپرستی عبدالحسین معزی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در جمعیت هلال احمر به منظور بازدید از مناطق زلزله زده وارد کرمانشاه شدند.

سردار عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز روز سه‌شنبه از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بازدید انجام داد.

 

 

  • نگاهی به تاریخ زلزله‌های ایران

در دهه‌های اخیر زلزله‌های زیر به مرگ هزاران هم میهن ما منجر شده است:

زلزله بندِپی در ژوئن سال 1957 با درجه 7 ریشتر. تلفات: 1500 نفر

زلزله فارسنیج در دسامبر سال 1957 با درجه 7/1 ریشتر. تلفات: 1100 نفر

زلزله بوئین زهرا در سپتامبر سال 1962 با درجه 7/1 ریشتر. تلفات: 12,000 نفر

زلزله دشت بیاض در آگوست سال 1968 با درجه 7/1 ریشتر. تلفات: 10,000 نفر

زلزله قیر و کارزین در آوریل سال 1972 با درجه 6/9 ریشتر. تلفات: 4000 نفر

زلزله طبس در سپتامبر سال 1978 با درجه 7/7 ریشتر. تلفات: 25000 نفر

زلزله سیرج کرمان در جولای سال 1981 با درجه 7/3 ریشتر. تلفات: 1500 نفر

زلزله رودبار در سال 1990 با درجه 7/4 ریشتر. تلفات: 50,000 نفر

زلزله بیرجند- قائن در سال 1997 با درجه 6/1 ریشتر. تلفات: 1100 نفر

زلزله اردبیل در سال 1997 با درجه 6/1 ریشتر. تلفات: 1100 نفر

زلزله بم در سال 2003 با درجه 6/5 ریشتر. تلفات: 26,000 نفر

زلزله آذربایجان در سال 2012 با درجه 6/4 ریشتر. تلفات: 300 نفر

 

 

این خبر تکمیل می‌شود...

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More