شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ اسفند

آقای دولت! وعده بیجا ندهید

روزنامه خراسان از رشد ۵ برابری ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده و نوشته است خراسان رضوی با ۱۴۳ مورد جدید ابتلا به کرونا، بعد از تهران، بیشترین تعداد مبتلا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر یکشنبه را داشته است. بنا بر آخرین آمار رسمی، میزان مبتلایان در سراسر کشور به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده است.

روزنامه دولتی ایران تصمیم‌های اقتصادی ستاد مقابله با کرونا را با عنوان «بسته اقتصادی ضد کرونایی» تیتر یک کرده است، ولی روزنامه آفتاب یزد به سیاست‌های حمایتی دولت اعتمادی ندارد و تیتر زده «سکوت بهتر از وعده بیجا» است.

موضوع ورود سپاه پاسداران به مدیریت کرونا و برپایی قرارگاه بهداشتی‌ـ‌درمانی امام رضا را برخی تحلیلگران به «کودتای کرونایی» تعبیر کرده‌اند، در عین حال کسانی هم هستند که معتقدند ورود نظامیان با قوه قهریه و اجبار مردم به قرنطینه خانگی می‌تواند از گسترش ویروس جلوگیری کند. «همه توان سپاه مقابل کرونا» تیتر روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران است.

همه‌گیری کرونا جنگ بیولوژیک نیست ولی در بطن خود عناصر و لایه‌هایی از توطئه دارد. صلاح‌الدین هرسنی، یادداشت‌نویس روزنامه جهان صنعت، بر این باور است که نه کودتای کرونایی سپاه پاسداران و نه جنگ بیولوژیک، هیچ‌کدام واقعی نیست؛ آنچه رخ داده آشی است که چین برای ایران پخته است. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل به‌صراحت نوشته است همه‌گیری و شیوع کرونا در ایران ناشی از بی‌توجهی به هشدارها در پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به چین بوده است و شرکت هواپیمایی ماهان را متهم ردیف اول بحران کرونا در ایران می‌داند.

آمارهای خوشبینانه مرکز آمار ایران که از کاهش نرخ تورم در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ خبر می‌دهد بهانه‌ای شد تا روزنامه‌های شرق و شهروند سراغ اقتصاددانان بروند و بپرسند که سناریوهای احتمالی مرکز آمار چقدر محتمل است؟

پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان، و علی دینی ترکمانی، اقتصاددان، نسبت به تحقق این پیش‌بینی‌ها تردید دارند و به روزنامه‌های شهروند و شرق گفته‌اند احتمالا پیش‌بینی مرکز آمار ایران در بهمن‌ماه و پیش از شیوع کرونا در جهان صورت گرفته است.

در اروپا و آمریکا کمبود هست اما مردم به دولت اعتماد دارند

 

نعمت احمدی، حقوقدان، معتقد است که کارنامه دولت در مدیریت کرونا قابل‌قبول نیست، علت هم سازهای مخالف دولت و نبودِ مدیریت واحد است.

این حقوقدان با اشاره به تکذیب هرگونه قرنطینه از سوی رییس‌جمهوری و اعلام قرنطینه از سوی استاندار خوزستان، نوشته است در شرایط محلی، استاندارها بهتر می‌دانند چگونه با موضوع برخورد کنند و لغو یک‌باره تصمیم‌هایشان از مرکز خوب نیست، چون باعث می‌شود حرف استاندارها بین مردم دیگر خریداری نداشته باشد.

نعمت احمدی فرق شیوع کرونا در ایران با اروپا و آمریکا را در این می‌داند که هرچند در کشورهای دیگر کمبودهایی هست، مردم به دولتشان اعتماد دارند و می‌دانند که دولت می‌تواند کمبودها را جبران کند و به وحدت تصمیم‌گیری و فرماندهی واحد اعتقاد دارند. اما در ایران، فرماندهان بحران متفرق و متعددند و تصمیم‌هایشان از یک فرماندهی واحد گرفته نمی‌شود.

از نگاه احمدی، این تشتت و تصمیم‌های متضاد و متناقضی که گرفته می‌شود و رها کردن مردم به حال خودشان جز این‌که مردم را جسور می‌کند و رودرروی دولت قرار می‌دهد، نتیجه‌ای ندارد.

گزینه نظامی عراق مقابل لشکر‌کشی آمریکا

 

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، گزارش نخست خود را به حمله گروه‌های عراقی به پایگاه آمریکایی التاجی اختصاص داده و نوشته حضور آمریکا کشنده‌تر از کروناست.

روزنامه جوان که تا دیروز به استقبال خبر حمله به پایگاه آمریکایی رفته بود و آن را ضربه دیگری از جبهه مقاومت می‌خواند، امروز در پی خبر اعزام لشکر ۱۰۱ هوابرد آمریکا به عراق، حمله به پایگاه آمریکایی التاجی را مشکوک دانسته و انتساب آن به حشد شعبی را اتهام‌زنی خوانده است.

روزنامه سپاه پاسداران از قول برخی کارشناسان، آمریکا را به اجرای این حملات با هدف بهانه‌تراشی برای حمله به مقرهای حشد شعبی متهم کرده است و در عین حال، از گروه‌های مقاومت عراقی نقل کرده است که گفته‌اند اگر آمریکا خارج نشود، طور دیگری رفتار می‌کنیم.

این روزنامه از قول منصور البعیجی، نماینده پارلمان عراق، هم نوشته ادامه حضور آمریکا در خاک عراق از ویروس کرونا خطرناک‌تر است.

اگر انتخابات را به تعویق می‌انداختند، امروز شرایط تحت کنترل بود

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، درباره لزوم انتشار آمار واقعی درباره کرونا گفته است مردم باید بترسند تا مراقب جانشان باشند.

امانی در گفت‌و‌گو با روزنامه مستقل، معتقد است اگر روز اول شیوع کرونا حقیقت را می‌گفتند و به‌خاطر جان مردم، انتخابات را به تعویق می‌انداختند، امروز شرایط بیشتر تحت کنترل بود.

امانی درباره لزوم قرنطینه برخی شهرها به مستقل گفته قرنطینه مفیدترین و اثربخش‌ترین تصمیم است و اگر قرنطینه از قم آغاز می‌شد، سرعت انتشار این ویروس در ایران کمتر می‌شد. این عضو شورای شهر تهران در ادامه افزوده است اگر تهران را هم قرنطینه می‌کردند، کمترین منفعتش این بود که تهرانی‌هایی که ناقل ویروس بودند به شهرها و استان‌های دیگر سفر نمی‌کردند.

او امیدوار است که بالاخره مسئولان برای حفظ جان مردم هم که شده، تصمیم بگیرند تهران را قرنطینه کنند. او دلایل اقتصادی قرنطینه نشدن شهرها را نمی‌پذیرد و معتقد است همین حالا آثار منفی این بحران در اقتصاد اتفاق افتاده است و قرنطینه مشکل بیشتری ایجاد نخواهد کرد.

سکوت بهتر از وعده بیجا

بی‌اعتمادی مردم به وعده‌های مسئولان برای تعویق پرداخت اقساط بانکی و قبض‌های آب و برق و تلفن باعث شده است سردبیر روزنامه آفتاب یزد خطاب به دولت بنویسد «آقای دولت! اندازه جیبتان وعده بدهید».

سید‌علیرضا کریمی، سردبیر آفتاب یزد، عصبانی از بی‌صداقتی و وعده‌های پوچ دولت، نوشته است دولت چرا وقتی توان مالی ندارد، وعده توخالی می‌دهد. دولت اقساطی مانند وام مسکن را از تعویق ۳ ماهه بازپرداخت استثنا کرده است، اما باز هم از تحقق وعده تعویق بازپرداخت دیگر اقساط بانکی بر نمی‌آید و پیامک‌های هشدار بانک‌ها به مشتریان همچنان ادامه دارد.

این روزنامه همچنین «سکوت بهتر از وعده بیجا» را تیتر یک انتخاب کرده و نوشته است در شرایطی که وعده قبلی دولت در مورد سررسید اقساط محقق نشده است، دیروز وعده داده شد صاحبان کسب‌و‌کار در صورت برگشت چک، از خدمات بانکی محروم نمی‌شوند. گروه اقتصادی آفتاب یزد اما می‌گوید وعده‌های دولت وعده سر خرمن است و بهتر است دولت بیش از این اعتماد مردم را به بازی نگیرد.

به نوشته آفتاب یزد، ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز بانک‌ها برای بازپرداخت اقساط بانکی همچنان ادامه دارد. دولت گفته است این تعویق ۳ ماهه اقساط بانکی وام مسکن، خودرو و خرید کالا را شامل نمی‌شود، ولی یکی از مخاطبان آفتاب یزد به این روزنامه گفته است قسط وام قرض‌الحسنه داشت و در ۲۱ اسفند بانک پیامک زده بود که برای جلوگیری از جریمه احتمالی، باید فوری قسط را پرداخت کند.

پیش‌بینی تورم ۴۰ درصدی در سال ۱۳۹۹

 

علی دینی ترکمانی، اقتصاددان، برای سال آینده نرخ تورمی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد را پیش‌بینی می‌کند. «پیش‌بینی خطیر» او تیتر یکِ روزنامه شرق است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، نرخ رشد اقتصادی سال ۱۳۹۹ تا قبل از شیوع کرونا، حدود صفر یا یک درصد پیش‌بینی شده بود، اما با توجه به این‌که بحران کرونا احتمالا تا خرداد‌ماه ادامه دارد، نرخ رشد اقتصادی قطعا کمتر از نرخ پیش‌بینی‌شده خواهد بود و تا منفی دو درصد نزول می‌کند.

ترکمانی فرضیه مرکز آمار درباره کندی ضرب افزایش قیمت‌ها در فصل اول سال را تا حدودی درست می‌داند اما معتقد است از اردیبهشت، بازار از حالت کما خارج می‌شود و شاهد افزایش نرخ تورم کل سال خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی درخواست وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول را درخواستی برای رفع تحریم‌ها نیز می‌داند، چرا که آمریکا سهم بالایی در صندوق دارد و اگر موافق پرداخت نباشد، می‌تواند آن را وتو کند. با این حال، به‌دلیل وجوه انسانی بحران کرونا، آمریکا به احتمال زیاد موافقت خواهد کرد، اما قطعا با کل مبلغ درخواستی ایران موافقت نخواهد شد، شاید با حدود یک یا دو میلیارد دلار موافقت شود.

به گفته ترکمانی، حتی با یک پنجم درخواست ایران، یعنی یک میلیارد دلار، مبلغی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار می‌گیرد و به‌راحتی می‌تواند یارانه نقدی ۲ ماه آتی را افزایش دهد و کالاهای اساسی و اقلام بهداشتی خریداری کند. ترکمانی بعید می‌داند هزینه‌های مبارزه با کرونا بیش از یک میلیارد دلار باشد.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More