شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۳ اردیبهشت

آزادسازی سهام عدالت، چاقویی دولبه

 

مهم‌ترین خبر اقتصادی هفته گذشته آزادسازی سهام عدالت بود و اکنون، روزنامه‌ها و تحلیلگران از نکات مثبت و منفی این اتفاق بر بازار بورس نوشته‌اند. روزنامه دنیای اقتصاد نحوه عرضه سهام عدالت را «اشتباهی بزرگ و خشت کج واگذاری» نام نهاده، در حالی‌که روزنامه همشهری خوشبینانه تیتر زده «کشور سهامداران» و بر این باور است که با آزادسازی سهام عدالت، عملا ۶۰ میلیون ایرانی سهامدار شرکت‌های بزرگ صنعتی، مالی و خدماتی می‌شوند. روزنامه جهان صنعت اما میانه ماجرا ایستاده است و «آزادسازی سهام عدالت را از هر دو نما بررسی کرده و آن را «چاقویی دو‌لبه» خوانده است که هم جنبه‌های مثبت دارد و هم منفی.

از نگاه جهان صنعت، موافقت رهبر جمهوری اسلامی با آزادسازی سهام عدالت و تغییر نگرش حاکمیت به بازار بورس نکته مثبت مهمی است، چرا که می‌تواند بازار سرمایه را به‌مرور به اصلی‌ترین رکن بازارهای مالی کشور تبدیل کند. حضور بیش از ۴۵ میلیون سهامدار می‌تواند به همه‌گیری و فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری در بازار بورس کمک کند.

اما مشکل این‌جاست که بازار بورس آمادگی و بستر پذیرش ورود کامل سهام عدالت را ندارد و مانند ریختن تمام آب یک پارچ در لیوانی کوچک، عملا ظرفیت آن وجود ندارد. ضمن این‌که ناآگاهی جامعه نسبت به بورس هم‌زمان با افزایش تب ورود به بازار نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

علی ابراهیم‌نژاد و مهدی حیدری، دو استاد دانشگاه، در مقاله‌ای مفصل در دنیای اقتصاد به بررسی آثار نامطلوب نحوه فروش سهام در بازار بورس پرداخته‌اند و نوشته‌اند که واگذاری بنگاه‌های دولتی به نهادهای شبه‌دولتی و صندوق‌های بازنشستگی و همچنین، عرضه سهام عدالت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سه اشتباه بزرگ دولت در سال‌های اخیر بوده و اکنون، نحوه واگذاری سهام شرکت‌ها از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) چهارمین خطا در حوزه حکمرانی شرکتی است.

سازندگی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با وزیر آموزش‌و‌پرورش، از وضعیت این روزهای آموزش عمومی در فضای مجازی و حاشیه‌های شبکه شاد پرسیده است. دیگر روزنامه‌ها ترجیح دادند به مشکلات معلمان به بهانه روز معلم بپردازند.

دولت آلمان اخیرا حزب‌الله لبنان و تمامی گروه‌ها و جریان‌های وابسته و حامی آن را «تروریستی» اعلام کرده و فعالیتشان را در آلمان ممنوع کرده است. این خبر بازتاب تقریبا گسترده‌ای در مطبوعات ایران داشته است.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول و سردبیر کیهان، در واکنش به این خبر در یادداشتی ادعا کرد «تروریست نامیدن حزب‌الله لبنان» دستوری است که از اسرائیل به دولت آلمان و مرکل «دیکته شده است» و تصمیمی نیست که مرکل مستقل اتخاذ کرده باشد. نماینده رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر بر ساختگی بودن «هولوکاست» تاکید کرده و نوشته است دولت آلمان در اجاره رژیم اسرائیل است، سندش هم این‌که بیش از ۱۰۰ کرسی پارلمان آلمان «بوندس‌تاگ» در اختیار یهودیانی است که آلمانی‌تبار هم نیستند. به باور سردبیر روزنامه کیهان، تروریست نامیدن حزب‌الله به‌دلیل وابستگی دولت آلمان به اسرائیل است.

به بهانه نخستین تجربه «سینما با ماشین» که شب گذشته با فیلم «خروج» آغاز شد، فریدون جیرانی به روزنامه ایران از تجربه قبل و بعد از انقلاب گفته است که قبل از انقلاب، از آن استقبال چندانی نشد چون طبقه متوسط اغلب ماشین نداشتند و طبقه مرفه هم تفریح‌های خودشان را داشتند. جیرانی پیش‌بینی می‌کند اکنون با توجه به این‌که اکثر خانواده‌ها ماشین دارند، احتمال استقبال از این طرح زیاد است. با این حال باید تجربه کرد و دید.

 

کرونا و سونامی چک‌های برگشتی

 

روزنامه تعادل در گزارشی براساس آمار یک‌ساله سیستم بانکی کشور، نوشت رکود مناسبات مالی بازار در دوران شیوع کرونا و همچنین رکود تورمی در طول سال گذشته، باعث شده است که میزان چک‌های برگشتی در اسفندماه سال ۹۸ از نظر تعداد ۵۴ درصد و از نظر مبلغ ۸۲ درصد نسبت به تعداد و رقم چک برگشتی در اسفند ۹۷ رشد کند.

کوروش شرفشاهی، روزنامه‌نگار، نیز در گزارش و سرمقاله روزنامه اقتصادی تجارت، با نگاهی به همین آمار، از بحران چک‌های برگشتی به‌عنوان دلیلی بر اثبات تاثیر بحران کرونا بر اقتصاد نوشته است. او به افزایش ۴۴ درصدی تعداد چک‌های برگشتی در اسفندماه سال ۹۸ نسبت به ماه پیش از آن اشاره می‌کند و معتقد است این زنگ خطری برای اقتصاد و بازار است. چرا که به نوشته او، با اصلاح قانون چک، عملا از تعداد کسانی که با چک کلاهبرداری می‌کردند تا حدود زیادی کاسته شده است و این رقم چک برگشتی مربوط به کسانی است که تلاشگران واقعی بازار بودند اما به‌دلیل شیوع کرونا، دچار بحران شدند. یادداشت‌نویس تجارت از مردم انتظار دارد که با درک وضعیت، به هم فرصت بدهند. 

 

مسئولان نظام غرق در فساد، زندگی اشرافی و جنگ قدرت

 

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشته است مسئولان جمهوری اسلامی به آفت مستی قدرت، فساد مالی، فاصله گرفتن از مردم، غرق شدن در زندگی اشرافی و نادیده گرفتن رنج‌های مردم مبتلا شده‌اند.

مسیح مهاجری با اشاره به خبرهای نگران‌کننده درباره جنگ قدرت بر سر تصاحب کرسی ریاست مجلس یازدهم و سایر کرسی‌های مهم نظام، نوشته است نزدیک به ۱۰ نفر سودای ریاست مجلس را در سر دارند و بعضی از آن‌ها در شب‌های ماه رمضان در حال تقسیم مناصب‌اند و حتی آموزش چگونه به صندلی چسبیدن می‌دهند.

به نوشته مهاجری، در همه بخش‌های نظام، بی‌عملی، شعارزدگی، غفلت از مشکلات مردم و جنگ قدرت غوغا می‌کند.

 

۶۰ درصد دانش‌آموزان به «شاد» پیوسته‌اند

 

خبرنگاران روزنامه سازندگی به سراغ محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش رفته‌اند و از او درمورد وضعیت آموزش عمومی در شرایط تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا و آموزش مجازی با استفاده از اپلیکیشن «شاد» پرسیده‌اند. 

به گفته حاجی میرزایی، تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۱۴ میلیونی دانش‌آموزی در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. او تاکید کرده است بر‌اساس ارزیابی آموزش‌و‌پرورش، حدود ۷۵ درصد از معلمان و ۶۰ درصد از دانش‌آموزان کشور به «شاد» پیوسته‌اند یا خواهند پیوست و آن‌ها که نیستند ممکن است در منطقه‌ای باشند که دسترسی به اینترنت یا تلفن همراه هوشمند ممکن نیست. قرار است برای کسانی که به این سامانه دسترسی ندارند، از طریق تلویزیون ملی و محلی یا رادیو، درس‌نامه‌های آموزشی تولید شود و در بعضی مناطق، مثل نواحی عشایری، آموزش حضوری باشد.

وزیر آموزش‌و‌پرورش آموزش از طریق تلویزیون را به‌دلیل تعداد زیاد دروس برای ۱۲ پایه گوناگون، راه‌حلی عملی نمی‌داند، ضمن این‌که معتقد است آموزش تلویزیونی کور و یک‌طرفه است.

پیش‌تر حاشیه‌هایی درباره اعطای حق انحصاری راه‌اندازی سامانه «شاد» به روبیکا راه افتاده بود، ولی حاجی میرزایی مدعی است که شبکه شاد هیچ ارتباط و اتصالی به روبیکا ندارد. همراه اول این اپلیکیشن را اهدا کرده است و تا ۱۵ سال هم خدمات پشتیبانی می‌دهد و در عوض، از محل ترافیک اینترنت آن استفاده می‌کند. 

 

آموزش‌و‌پرورش ناکارآمدترین دستگاه کشور است

 

سرمقاله رسالت حمله تندی به وزارت آموزش‌و‌پرورش کرده و نوشته است به‌جرات می‌توان گفت سازمان آموزش‌و‌پرورش از ناکارآمدترین، غیرچابک‌ترین و بی‌ثبات‌ترین دستگاه‌های کشور است. رسالت با یادآوری این‌که سکان‌دار این وزارتخانه در دو دهه اخیر ۱۰ بار تغییر کرده، نوشته است این وزارتخانه با بودجه بسیار کمی که می‌گیرد، آن‌قدر کار برزمین‌مانده دارد که از مدیران توانمند، کمتر کسی حاضر به پذیرش مسئولیت آن می‌شود.

در مقابل ناکارآمدی مسئولان، رسالت از نجابت معلمان تقدیر کرده و نوشته است که معلمان علی‌رغم دستمزد پایین و پایمال شدن حقوقشان، نجابت دارند. رسالت با چند تن از فرهنگیان هم گفت‌و‌گو کرده و از دغدغه‌هایشان نوشته است. حفیظ‌ الله مشهور گفته است سازمانی قانونی متشکل از معلمان برای اثر‌گذاری در تصمیم‌ها وجود ندارد و وزارتخانه بیشتر به فکر رضایت دولت و سازمان برنامه و بودجه است تا پیگیری حقوق معلمان. محمدرضا نیک‌نژاد نیز از افزایش نیافتن حقوق معلمان و وعده‌های برزمین‌مانده دولت گلایه کرده است. 

 

پول بلیت من کو؟

 

روزنامه اقتصاد سرآمد از کشمکش ۴۰۰ میلیاردی شرکت‌های هواپیمایی و مردم بر سر لغو پروازها گزارش داده است. دو ماه از تعطیلی پروازها گذشته است اما آژانس‌های مسافرتی می‌گویند وجوه بلیت‌ها نزد شرکت‌های هواپیمایی مانده و به آن‌ها عودت داده نشده است تا بتوانند به مسافران بپردازند.

ولی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی داخلی گفته است از ۱۷ شرکت هواپیمایی داخلی، ۱۵ شرکت با آژانس‌ها تسویه حساب کرده‌اند و دو شرکت دیگر هم در حال پرداخت‌اند و شرکت‌های هواپیمایی بابت ابطال بلیت‌ها به آژانس‌ها بدهی ندارند.

به گفته انجمن صنفی دفاتر خدمات هواپیمایی، ۴۰۰ میلیارد تومان از پول مردم در حساب شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی است. اما سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری کلا بدهی را تکذیب کرده و گفته است ۹۵ درصد مسافرانی که سفرشان لغو شد، پول بلیتشان را پس گرفته‌اند.

کمال شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس، حق را به آژانس‌های مسافرتی داده و از قوه قضاییه خواسته است به پرونده رسیدگی کند.

 

معمای جهش قیمت برنج خارجی

 

مردم می‌گویند قیمت یک کیسه برنج هندی قبل از عید ۷۸ هزار تومان بود ولی الان، ۱۴۰ هزار تومان شده است. به گزارش بانک مرکزی، برنج رکورددار تورم در سبد غذایی است و در اسفند‌ماه ۱۳۹۸، قیمت برنج ۴۴ درصد، نسبت به زمان مشابه در سال قبل، افزایش داشت.

قاسمعلی حسنی، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، درباره علت افزایش قیمت برنج خارجی به شهروند گفته است در حال حاضر، شاهد افزایش قیمت ۷۰ درصدی برنج نسبت به سال گذشته‌ایم و نرخ خرید هر کیلوگرم برنج هندی برای عمده‌فروش بین ۱۱۰۰۰ تا ۱۱۸۰۰ تومان در نوسان است، زیرا مقادیر زیادی برنج از پارسال در گمرک معطل مانده است و صادرکنندگان هندی با توجه به شیوع کرونا و احتمال کمبود مواد غذایی، درخواست پس گرفتن آن را دارند و برای هر ماه معطلی برنج در انبارها جریمه سنگینی از واردکنندگان می‌گیرند.

 

سرنوشت فوتبال پای دکل نفت

 

با کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، چه بر سر سه باشگاه لیگ برتر فوتبال که از نفت ارتزاق می‌کردند خواهد آمد؟ روزنامه ایران وضعیت باشگاه‌های صنعت نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی را بررسی کرده است.

به گفته سرپرست تیم پارس جنوبی، وزارت نفت سال گذشته مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به هر تیم که لوگوی نفت داشته اختصاص داده است. ایوب چراغی، سرپرست تیم پارس جنوبی، نگرانی خاصی ندارد و گفته است کاهش بهای نفت ربطی به ما ندارد و نیمی از مبلغ را گرفتیم و قرار است باقی را هم فرماندار واریز کند.

چراغی همچنین گفته است که وزارت نفت اجازه ندارد به‌صورت مستقیم به این سه باشگاه کمک کند و تحت عنوان «کمک به ورزش استان خوزستان» به این باشگاه‌ها کمک مالی می‌کند.

مدیرعامل صنعت نفت آبادان اما از کمک مالی وزارت نفت بی‌اطلاع است. علی عیسی‌زاده به ایران گفته است ما نام نفت را داریم ولی وزارتخانه هفت سالی می‌شود که کمک مالی نکرده است و البته، بنا بر قانون، تیم‌های لیگ حرفه‌ای اجازه ندارند از منابع دولتی استفاده کنند.

به گزارش ایران، نفت مسجد سلیمان هم ۴ میلیارد از ۱۰ میلیارد کمک مالی را گرفته است و اسپانسری جز وزارت نفت ندارد.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More