شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۰ خرداد

آتش در زاگرس به‌خاطر اهمال نیروهای مسلح

 

هفته گذشته، مجلس دوره یازدهم آغاز به کار کرد و رییس و هیات رییسه مجلس هم به‌سرعت انتخاب شد و محمد‌باقر قالیباف، فرمانده پیشین نیروی انتظامی و شهردار سابق تهران، به ریاست مجلس رسید.

 قالیباف در پانزده سال گذشته، بارها تلاش کرده است تا رییس‌جمهوری شود و این بار، به قول روزنامه ابتکار، بالاخره بر کرسی ریاست یکی از قوا نشست.

اما روزنامه‌های اصول‌گرا نظر دیگری دارند و جشن پیروزی گرفته‌اند. رسالت تیتر زده است «قیام مجلس نو» و کیهان با این تیتر که «مجلس با همدلی آغاز کرد»، سرخوشانه گفته است که رویای مدعیان اصلاحات تعبیر نشد. کیهان به تحلیل‌های روزنامه‌های اصلاح‌طلب در هفته گذشته اشاره کرده و نوشته است که اصلاح‌طلبان خواستند وانمود کنند بر سر ریاست مجلس میان اصول‌گرایان اختلاف است اما دست آخر، قالیباف با ۲۳۰ رای رییس شد. روزنامه شرق رای بالای قالیباف در مقابل ۱۲ رای مصطفی میرسلیم، کاندیدای موتلفه اسلامی، را به‌معنای پایان کار این حزب سیاسی قلمداد کرد. با این حال، تحلیل‌گران اصلاح‌طلب از مجلس یازدهم ابراز نا‌امیدی کرده‌اند.

صادق زیباکلام در مصاحبه‌ با روزنامه آرمان ملی گفته چندین دوره است که مجلس شورای اسلامی در راس امور نیست و نمی‌تواند به وظایفش عمل کند و این مجلس هم همان وضعیت را خواهد داشت. زیباکلام در ادامه گفته است که جریانی تندرو نفوذ زیادی در مجلس خواهد داشت و تندروها سعی خواهند کرد شورای نگهبان را برای حضور احمدی‌نژاد در انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری راضی کنند، که اگر این اتفاق رخ دهد، رییس‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ قطعا احمدی‌نژاد خواهد بود. این استاد دانشگاه تصریح کرده است که چشم‌انداز روشنی نمی‌بیند، مگر این‌که تندروها جسارت داشته باشند و به سمت نرمش و درایت بروند.

روزنامه اعتماد هم از قول الیاس حضرتی خبر داده که قرار است امروز، حزب اعتماد ملی از علی مطهری به‌عنوان نماینده‌ای آزادی‌خواه تمجید کند. اعتماد در گزارشی، علی مطهری را مرد نامه‌های سرگشاده نامیده است که در آخرین اقدامش، نامه‌ای به رهبری نوشت تا خامنه‌ای هیاتی را مامور رسیدگی به رد صلاحیت‌های مجلس کند، نامه‌ای که به گفته روزنامه اعتماد هیچ پاسخی نگرفت.

از مجلس که بگذریم روزنامه‌های اصول‌گرا با هیجان اعتراض‌ها در آمریکا را پیگیری می‌کنند. روزنامه وطن امروز عکس تمام‌صفحه‌ای از آتش گرفتن مقر پلیس در مینیاپولیس چاپ کرده و تیتر زده است «خوشه‌های خشم». وطن امروز به قتل جرج فلوید ۴۶ ساله به‌دست پلیس آمریکا اشاره کرده و این خبر را برجسته کرده است که ترامپ در صورت ادامه اعتراض‌ها، دستور شلیک به معترضان را صادر خواهد کرد. وطن امروز پرسیده است آمریکای این روزها را چه بنامیم؟ آمریکای بی‌نقاب؟ بی‌روتوش؟ یا روی دیگر لیبرال دموکراسی؟

از خبرهای کرونا هم غافل نشویم و ابتکاری که روزنامه ایران به خرج داده است. امروز لوگوی این روزنامه، برخلاف روال معمول که باید بالای صفحه باشد، مثل پرچمی نیمه‌افراشته در میانه صفحه کار شده است. این روزنامه با توضیحی درمورد این تغییر، نوشته است که به‌مناسبت صدمین روز ورود کرونا به کشور و به‌احترام بیش از هفت هزار قربانی و خانواده‌هایی که نتوانستند برای عزیزانشان سوگواری کنند، پیشنهاد می‌دهد که روزی برای یادبود قربانیان اعلام شود.

چند روزی است که بحث راه‌اندازی بورس مسکن هم قوت گرفته است، موضوعی که در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است و ندارد. با این همه، قیمت مسکن بالا رفته است و حتی گفته می‌شود در دو سال گذشته، ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

درج نرخ مسکن در سایت‌هایی مثل دیوار ممنوع شده است، با این هدف که بازار را کنترل کنند و جلوی دلالی را بگیرند، اما کارشناسان اقتصادی با این سیاست مخالف‌اند.

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن، به روزنامه صمت گفته است که نرخ واقعی ملک در نقطه تعادل قیمت‌های خرید‌ و‌ فروش تعیین می‌شود و گردش آزاد اطلاعات و شفافیت قیمت‌ها برای همه طرفین معامله سودبخش است.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی در اولین روز هفته.

 

زنان ایرانی از حمایت قانون دلسردند

 

روزنامه شرق با معصومه ابتکار، رییس معاونت امور زنان و خانواده، گفت‌و‌گو کرده و از او پرسیده این معاونت بعد از رسانه‌ای شدن قتل رومینا چه کرده است؟

ابتکار از ضرورت فعال شدن سه لایحه گفته است. یکی از آن‌ها لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان است که ۱۲ سال در مجلس مانده بود و از سال ۱۳۹۶، دوباره مطرح شد اما با وجود تصویب مجلس، در سه نوبت شورای نگهبان ایراد گرفت و رد کرد. مجلس ایرادها را برای چهارمین بار رفع کرده و برای شورای نگهبان فرستاده که هنوز جوابی نیامده است. به گفته ابتکار، اگر این لایحه مصوب می‌شد، لحظه‌ای که رومینا گفت در صورت بازگشت به خانه، امنیت ندارد، قاضی می‌توانست او را به پدر تحویل ندهد.

از نگاه ابتکار، دلسردی زنان ایرانی به‌خاطر قوانین و مقررات و پیش نرفتن مسائل در همه عرصه‌هاست. به گفته ابتکار، وقتی هم می‌خواهند اصلاحی انجام دهند، جریان تندرو عامدانه می‌خواهد ناامیدی ایجاد کند.

 

درد بی‌مسکنی درمان دارد؟

 

قیمت مسکن چنان بالا رفته که صاحبخانه شدن برای بسیاری از مردم دست‌نیافتنی شده است. رقم جواب این سوال که «با چند سال پس‌انداز می‌توان خانه خرید؟» دیگر هر ماه فرق می‌کند. روزنامه صمت نوشته است با یک حساب سرانگشتی، ۴۶ تا ۴۸ سال طول می‌کشد، آن هم به شرطی که متقاضی مسکن تمام حقوق ماهانه‌اش را پس‌انداز کند تا بتواند آپارتمانی ۷۵ متری بخرد.

محمد‌علی پورشیرازی، کارشناس حوزه مسکن و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی، معتقد است وضعیت مسکن حاصل اشتباه مدیریت کلان کشور است. به گفته او، شناور کردن مردم و ایجاد زمینه برای مهاجرت آن‌ها به شهرهای بزرگی مثل تهران اشتباه بزرگی بود و جمعیت ۳ میلیون نفری پایتخت را در مدتی کوتاه به ۸ میلیون نفر رساند. سه دهه افزایش افسارگسیخته نرخ تورم، درحالی‌که دولت چنان سرگرم موضوع‌های دیگر بود که مسکن هرگز در اولویت برنامه‌هایش قرار نگرفت.

جنایت دیگر، از نگاه این کارشناس، اجرای پروژه مسکن مهر در تهران بود، طرحی که به باور شیرازی، می‌بایست در شهرستان‌ها و روستاها اجرایی می‌شد که مردم محلی فکر مهاجرت را از سر بیرون کنند.

 

ناتوانی از اطفای حریق در جنگل‌ها به‌دلیل اهمال نیروهای مسلح

 

چند روز است که خبر حریق در جنگل‌های زاگرس به سرخط خبرها آمده است، اما در نبود بالگردها و تجهیزات اطفای حریق، آتش به مناطق حفاظت‌شده هم گسترش یافته است. منطقه جنگلی خاییز از ظهر روز جمعه در آتش می‌سوزد اما فقط محیط‌بانان‌اند که با دست خالی از بلوط‌های زاگرس دفاع می‌کنند و بالگردی برای نجات نیامده است.

جنگل‌ها می‌سوزند چون سه سال است وزارت دفاع، که قرار بود برای تجهیز ۱۶ پایگاه، بالگرد به سازمان جنگل‌بانی بدهد، به وعده‌اش عمل نکرده است چون  بالگرد ندارد. سپاه پاسداران و هوانیروز و نیروی انتظامی هم گفتند سازمان برنامه و بودجه باید هزینه‌اش را پرداخت کند و با آن‌ها قرارداد ببندد تا بالگرد بدهند.

به عقیده یوسف فرهادی بابایی، فعال محیط زیست، دفاع از سرزمین فقط دفاع از مرزهای جغرافیایی کشور نیست، دفاع از سرزمین با مفهوم پایداری سرزمین گره خورده است. او در ادامه افزوده است تلاش نیروهای مسلح در مرزها اهمال و کم‌کاری‌شان در پایداری سرزمینی را توجیه نمی‌کند.

 

راه دشوار مهار تورم

 

عزیز آرمن، اقتصاددان، در یادداشتی در جهان صنعت، گفته مهار تورم دشوار است چون هرچند کنترل تورم و نرخ ارز وظیفه بانک مرکزی است، در عمل حتی اگر سیاست‌های مالی اقتصاد با سیاست‌های پولی بانک مرکزی هماهنگ شود و انضباط پولی مالی هم اتفاق بیفتد، باز تورم حل نمی‌شود.

از نگاه آرمن، کسری شدید بودجه و تحقق پیدا نکردن درآمدهایی که دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده بود مهار تورم را برای بانک مرکزی دشوار می‌کند و در نهایت، ذخایر بانک مرکزی تحت فشار قرار می‌گیرد و در نتیجه، نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد. آرمن تردید دارد که با وجود مشکلات اقتصادی و کسری بودجه، وعده بانک مرکزی برای هدف تورمی ۲۲ درصد محقق شود و رقم تورمی بسیار بالاتر خواهد شد.

 

کرونا فاصله طبقاتی را تشدید می‌کند

 

فاطمه هاشمی درباره ابعاد اجتماعی بحران کرونا به روزنامه مستقل گفته است تحت تاثیر کرونا، طبقه متوسط و ضعیف فقیرتر و فاصله طبقاتی تشدید می‌شود، به این معنا که اکثریتی فقیر یا زیر خط فقر و اقلیتی ثروتمند شکل خواهد گرفت و گروه‌های آسیب‌پذیر بیشترین لطمه را خواهند خورد.

به گفته دختر هاشمی رفسنجانی، حدود ۴ میلیون نفر در مشاغل غیررسمی فعال‌اند که حدود ۲ میلیون نفر آن‌ها حتی بیمه هم ندارند، ضمن این‌که این مشاغل معمولا پس‌اندازی ندارند تا بتوانند دوران بیکاری و قرنطینه را سپری کنند.

هاشمی البته نسبت به درمان قطعی این بیماری امیدوار و معتقد است علم پزشکی همان‌طور که توانست واکسن و درمان قطعی بیماری‌هایی مثل وبا، طاعون و سارس را که زمانی ناشناخته بودند پیدا کند، اکنون هم توانایی دارد درمان قطعی کرونا را کشف کند. به باور او، اگر واکسن کرونا ساخته شود، این بیماری قطعا ریشه‌کن می‌شود و در صورت برگشت، خطر و حساسیت گذشته را نخواهد داشت.

 

تنش ایران و آمریکا با مذاکره قابل‌ مدیریت است

 

فواد یزدی، کارشناس روابط بین‌الملل، با اشاره به بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا و نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به آرمان ملی گفته است اگر ترامپ دوباره رییس‌جمهوری شود، این امکان وجود دارد که از میزان فشارها بکاهد، چرا که هدف تحریم‌ها ساقط کردن جمهوری اسلامی بود که برآورده نشد.

این استاد دانشگاه ادامه داده است که در درون حاکمیت گروه‌هایی هستند که به مذاکره با آمریکا معتقدند و ممکن است در شش ماه پایانی دولت روحانی، که مقارن با بر سر کار آمدن دولت جدید در آمریکاست، این مذاکره صورت بگیرد.

یزدی دستاورد مذاکرات احتمالی جدید با آمریکا را، در مقایسه با برجام، اندک پیش‌بینی کرده و گفته است در دوره قبلی مذاکرات، ایران ۱۰ تن اورانیوم غنی‌شده داشت اما حالا، ذخایر اورانیوم ایران ۲ تن بیشتر نیست و در رآکتور اراک هم بتن ریخته‌اند و دست ایران برای چانه‌زنی باز نیست.

 

تشنه‌ایم، آقای وزیر

 

صدای عطش غیزانیه بعد از اعتراض‌های خیابانی شنیده شد و دولت وعده داده است تا پایان خرداد، مشکل آب غیزانیه را حل می‌کند.

اکنون، روزنامه خراسان جنوبی از قول ساکنان این منطقه نوشته است که «تشنه‌ام، آقای وزیر» و خبر داده است که ۴۰۰ روستای این استان در عطش آب مانده‌اند و در ادامه افزوده است نمی‌داند صدای عطش روستاییان این خطه چه موقع به گوش وزیر و رییس‌جمهوری خواهد رسید.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More