شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۲ خرداد

آبی از آبه گرم می‌شود؟

چشم‌ها به نخست‌وزیر ژاپن است که امروز به تهران رسید. روزنامه‌ها سعی کرده‌اند تا آخرین تحلیل‌ها را به خوانندگانشان ارائه دهند و پیشی‌بینی کنند که دستاورد این سفر چه خواهد بود. در این بازار پرسروصدای تفسیر و نظر، کار به مسخرگی و خُنک‌بازی هم رسیده است. مثلا روزنامه سازندگی طرحی از شینزو آبه در هیبت سامورایی در صفحه اول کار کرده و تیتر زده است «یک سامورایی در تهران». مرتضی موحد، سفیر ایران در ژاپن نیز یادداشتی کلیشه‌ای در روزنامه ایران نوشته با عنوان از «فوجی تا دماوند» و از خداوند سلامتی مردم ایران و ژاپن را مسالت کرده است.

در این میانه، روزنامه‌های اصول‌گرا با همه توان سعی کرده‌اند تا به خوانندگان حالی کنند که با سفر نخست‌وزیر ژاپن هیچ چیز تغییر نخواهد کرد و اصلا شینزو آبه برای میانجی‌گری به تهران نیامده است. روزنامه اصول‌گرای جوان با تیتر «ایران و ژاپن منهای آمریکا»، یک قدم فراتر رفته و چنان گزارشی داده، انگار که قرار است تا دو کشور علیه آمریکا متحد شوند. جوان نوشته که ژاپنی‌ها به خاورمیانه وابسته‌اند و از زمان ملی شدن نفت ایران، مشتری خوش‌حساب نفت بوده‌اند و همیشه روابط خوبی با ایرانی‌ها داشته‌اند و اگر کدورتی هم بوده، تقصیر آمریکایی‌هاست.

در این وانفسای سیاست و تحریم و میانجی‌گری، مسئولان دستگاه قضایی و انتظامی اما به‌دنبال مقابله همه‌جانبه با بی‌حجابی و بد‌حجابی‌اند. ماجرای این نبرد تن‌به‌تن با بی‌حجابان از وقتی بالا گرفت که راننده یک تاکسی اینترنتی، مسافر بی‌حجابش را وسط اتوبان پیاده کرد و مسافر در فضای مجازی از آنچه بر سرش آمده بود، شکوه کرد و ناگاه راننده تاکسی قهرمان رسانه‌های اصول‌گرا شد و کار به سلفی گرفتن فرماندهان سپاه با راننده هم رسید. بعد از این قضایا، رییس قوه‌قضاییه وارد میدان شد و اعلام کرد که همه مردم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارند. حالا نعمت احمدی، حقوقدان، در روزنامه جهان صنعت از چالش‌های حجاب و قانون نوشته و به ابراهیم رئیسی، رییس دستگاه قضا تذکر داده است که بهتر بود وارد این جر و بحث‌ها نمی‌شد. این حقوقدان نوشته که تعریف مشخصی از بدحجابی در قانون وجود ندارد و تشویق مردم به گزارش بدحجابی مشکلات را اضافه می‌کند و ممکن است هر کسی بنابر سلیقه و حتی بنابر مشکلات شخصی، از دیگران گزارش خلاف دهد.

از نزاع بین دو حزب اصلاح‌طلب کارگزاران و ملت ایران هم برایتان روایت کنیم که پس از اینکه محمدعلی نجفی، همسر دومش را به قتل رساند، بالا گرفته است. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزارن معتقد است اعضای حزب ملت بودند که از شهردار شدن نجفی حمایت کردند، درحالی‌که او پیش‌تر نسبت به قضایای اخلاقی نجفی هشدار داده بود. حالا عبدالله ناصری در روزنامه آفتاب از این تشتت نوشته و اظهار نگرانی کرده که اصلاح‌طلبان با این حال و روز، ممکن است نتوانند برای انتخابات آخر سال مجلس شورای اسلامی، ائتلافی کنند. سرتان را درد نیاوریم و برویم سر وقت روزنامه‌خوانی.

آبی از آبه گرم می‌شود؟

چه انتظاری از سفر شینزو آبه به ایران دارید؟ خراسان این سوال را از مخاطبانش پرسیده و بعد جواب داده است که اگر برخی نخست‌وزیر ژاپن را یک میانجی می‌دانند، سخت در اشتباه‌اند، چراکه میانجی اول باید آمریکا را به برجام بازمی‌گرداند و بعد تحریم‌های فراکشوری آمریکا را حذف می‌کرد که هر دو مورد، در شرایط فعلی محال است. جدای از این اختلافات، ستیزه‌جویی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به حدی است که کاری از یک میانجی برنمی‌آید.

این‌طور که خراسان نوشته، رسانه‌های خارجی و داخلی که به میانجی‌گری آبه دامن می‌زنند، در واقع به‌دنبال نمایش مذاکره ایران و آمریکا هستند و قصدشان این است که بر تصمیمات مقامات ایرانی تاثیر بگذارند، پس مسئولان ایرانی باید حواسشان را جمع کنند و پیام دقیق و هوشمندی را به نخست‌وزیر ژاپن انتقال دهند، بی‌اینکه دچار ذوق‌زدگی شوند.

استقبال سرد تهران از میانجی‌گری

هرچند تیتر اول جهان صنعت «فرستاده صلح» است، با عکس بزرگی از شینزو آبه، اما نادر کریمی‌جونی در سرمقاله این روزنامه، نسبت‌به ثمر بخش بودن این سفر اظهار تردید کرده است.

نویسنده جهان صنعت نوشته که از وقتی بحث میانجی‌گری ژاپن مطرح شد، برخی از دیپلمات‌های ژاپنی هشدار دادند که نباید انتظارها از سفر نخست‌وزیر کشورشان را بالا برد و احتمالا سفر آقای آبه تنها می‌تواند قدری از تنش بین ایران و آمریکا را کاهش دهد.

کریمی‌جونی ادامه داده است که باید منتظر ماند و نتیجه رایزنی نخست‌وزیر ژاپن با رهبر و رییس جمهوری ایران را دید، اما قبلش بایستی به اظهارات اخیر کاخ سفید نگاهی کرد که آیا تغییری کرده یا نه؟ از قضا به‌نظر می‌رسد که اتفاق خاصی در نظرات آمریکایی‌ها رخ نداده و آن‌ها همچنان به همان نظرات قبلی و شرط و شروطی که می‌گذاشتند، پایبندند.

مذاکره با آمریکا اگر حماقت نباشد، خیانت است

از کیهان و جعفر بلوری هم بشنویم که دولت را متهم کرده که هنوز دنبال مذاکره با ترامپ است و انگار از مذاکرات قبلی با دولت آمریکا در ماجرای برجام عبرت نگرفته است.

نویسنده کیهان تصریح کرده آنچه مانع شده تا آمریکا به اهدافش برسد، نه مذاکرات خفت‌آلود، بلکه مقاومت است و اینکه می‌گویند در مذاکره باید چیزی داد و چیزی گرفت هم حرف بیراهی است، چراکه ایران از مذاکرات قبلی هیچ عایدی نداشت.

جعفر بلوری این را هم نوشته است که هرگونه مذاکره با ترامپ و اهدای یک عکس یادگاری به رییس جمهوری آمریکا، امتیاز بزرگی برای او محسوب می‌شود و راه‌حل مشکلات این نیست که کسی از خارج بیاید تا اوضاع را درست کند، بلکه باید از ظرفیت‌های کشور برای مقاومت استفاده کرد.

حباب بازار ترکید و معیشت مردم تکان نخورد

بازار ارز و طلا ثباتی پیدا کرده است و شاهد کاهش قیمت سکه طلا و دلار بودیم؛ در بازار خودرو هم قیمت‌ها به‌طرز چشمگیری کاسته شده، اما این کاهش قیمت‌ها در زندگی روزمره مردم تاثیر نداشته و همچنان قیمت ارزاق بی‌تغییر مانده و اجاره‌بها و قیمت خانه در اوج است.

آفتاب سراغ یک کارشناس اقتصادی رفته و شنیده که در اقتصاد ایران، همه‌کاره دولت سایه است و آن‌ها هستند که می‌توانند در بازار ارز و خودرو دست‌کاری کنند. هادی قهرمانی توضیح داده است که اقتصاد کشور را نمی‌توان برمبنای علمی تحلیل کرد، چراکه کاهش قیمت‌ها منشا سیاسی دارد.

در این گزارش آمده است که در ایران بازار کار و رقابت وجود ندارد و برای همین، مردم نمی‌توانند در اقتصاد و قیمت‌گذاری کالاها تاثیری داشته باشند و ازسویی، مردم هم واکنش معقولی به گرانی‌ها نشان نمی‌دهند و مثلا وقتی کالایی گران می‌شود، به‌جای اینکه کمتر بخرند، بیشتر می‌خرند و با این کار، اجازه تثبیت قیمت را نمی‌دهند.

مردم سِر شده‌اند

جمشید پژویان، کارشناس اقتصادی، معتقد است که در این تورم افسارگسیخته و فساد همه‌گیری که در کشور است، مردم سِر شده‌اند و دیگر به سوءاستفاده‌های خرد و کلان مالی واکنشی نشان نمی‌دهند.

پژویان به همدلی گفته است که یاس مردم از بهبود اوضاع، باعث شده که اعتمادشان به نظام کم شود و می‌توان پیش‌بینی کرد که مشارکت در انتخابات و سیاست، کاهش خواهد یافت.

به گفته این کارشناس اقتصادی روشنفکران در چهل سال گذشته نتوانسته‌اند بر مردم تاثیر بزرگی داشته باشند و در شرایط فعلی، مردم دید درستی نسبت‌به دموکراسی ندارند و ممکن است هر شعار و تبلیغ پوپولیستی بر تصمیم‌گیری آن‌ها اثرگذار باشد.

مردم را عصبانی می‌کنیم  

قوه قضاییه از مردم اخلاق‌مدار خواسته تا موارد کشف حجاب و بدحجابی و مهمانی‌های مختلط و مشروب‌خواری را به دستگاه قضایی گزارش دهند. حالا عباس عبدی درباره این  درخواست مقامات قضایی نوشته است که تابه‌حال بیشتر نقدها چنین بوده که نباید مردم را تشویق به خبرچینی کرد و ایشان را مقابل هم قرار داد.

عبدی اما خواسته تا از منظر فلسفه جرم و حقوق بحث کند و نوشته که ممکن است برخی از جرایم در قانون آمده باشد، اما مردم آن را جرم ندانند و ناگزیر گزارش هم نکنند. نویسنده اعتماد تصریح کرده که برای خیلی‌ها بدحجابی و مشروب‌خواری و مهمانی مختلط و شادی جمعی، ممکن است مذموم باشد، اما آن‌قدر مهم تلقی نمی‌شود که اطلاع‌رسانی کنند.

عبدی تصریح کرده است که اگر قرار باشد درباره بدحجابی موارد به قوه‌قضاییه گزارش شود، هر روز با صدها هزار مورد مواجه خواهیم شد؛ در مورد ممنوعیت استفاده از ماهواره هم شاهد بوده‌ایم که مردم با اینکه داشتن ماهواره جرم محسوب می‌شود، اما گزارشی نمی‌دهند. هر چه هست، این گزارش‌ها می‌تواند هم مردم را عصبانی و هم دستگاه قضایی را فرسوده کند.

سرعت عجیب در پرونده نجفی

کامبیز نوروزی در روزنامه شرق نوشته است که پرونده محمدعلی نجفی و قتلی که مرتکب شد، پس از دو هفته با اعلام خاتمه تحقیقات، به دادرسی فرستاده شد و این درحالی بود که این پرونده از هر نظر، چه از لحاظ فرد مرتکب و چه حواشی که پیرامون این قتل شنیده می‌شد، در تاریخ دادگستری بی‌سابقه است.

این حقوقدان معتقد است که مرحله تحقیقات با سرعت عجیبی به پایان رسیده است و در این میان، افکار عمومی که در پی این قتل شوکه شده بود، از روند تحقیقات اطلاعی پیدا نکرد و  اقناع نشد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More