شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۳ خرداد

آبه، آلیس در سرزمین عجایب

همانطور که انتظار می‌رفت امروز برای روزنامه‌ها هیچ تیتر و گزارشی به اندازه گفتن از میانجی‌گری و سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران جذابیت نداشت.

عکس دست دادن و استقبال روحانی از شینزو آبه بارها در صفحات اول جراید تکرار شده و بیشتر سردبیران با خوش‌بینی، تیترهای امیدوارانه‌ای زده‌اند. روزنامه سازندگی عکس همراهی هماهنگ روحانی و آبه را در صفحه اول قاب گرفته و تیتر زده «هم‌قدم با ایران» و روزنامه اعتماد از قول طرف ژاپنی خبر داده که «تغییرات مثبت در راه» اما آن سوی میدان روزنامه‌های اصول‌گرا با شک و تردید به ماجرا نگاه کرده‌اند.

روزنامه کیهان در صفحه اول نوشته که اگر ژاپن اراده مستقل دارد، همکاری اقتصادی با ایران فرصت است. وطن امروز هم با این تیتر که «ترافیک دیپلماسی بعد از اولتیماتوم ایران» خواسته تا به خوانندگانش حالی کند که اگر پای زور و تهدید میان نباشد، دیپلماسی جواب نمی‌دهد. با اینکه روحانی و آبه، دیروز دو ساعت گفت‌وگو کردند اما چیزی از حرف‌هایشان به بیرون درز نکرده و همچنان بازار تفسیر و تحلیل و حدس و گمان در روزنامه‌ها گرم است.

نوذر شفیعی در اعتماد با عنوان «بازی ژاپن با کارت ایران» نوشته است که ژاپنی‌ها می‌خواهند تا عضو شورای امنیت شوند و برای همین سعی دارند تا در دنیا نقش موثری بازی کنند و میانجی‌گری میان ایران و آمریکا هم می‌تواند برای این کشور اعتباری به همراه داشته باشد، اما باید در نظر داشت که اگر این سفر کامیاب نباشد ممکن است روابط ژاپن با ایران کمرنگ شود و این کشور بیش از گذشته به سمت بلوک آمریکا رود.

هراس از شکست میانجی‌گری را از همین حالا می‌توان در نوشته‌های مفسران مطبوعاتی دید. مهدی مطهرنیا در روزنامه آرمان این فرض را مطرح کرده که ممکن است بنابر روابط خوبی که ژاپن با ایالات متحده دارد و از سویی رابطه دوستانه‌ای که با ایران دارد، مقامات ایرانی خواسته باشند تا ژاپن نقشی در کاهش تنش در منطقه بر عهده بگیرد. نویسنده آرمان در آخر هم ابراز نگرانی کرده که با موج امیدواری به میانجی‌گری که در جامعه شکل گرفته اگر که این سفر دستاوردی نداشته باشد، از هفته‌های آینده باید منتظر پس لرزه‌های آن در اقتصاد و سیاست بود.

گفتیم که حرف اول و آخر روزنامه‌های امروز میانجی‌گری ژاپن است، اما در بخش‌های غیرسیاسی مطبوعات می‌توان مطالب دیگری هم خواند، مثلا روزنامه سازندگی از قول حسین مرعشی تیتر زده که بزرگترین اشتباه محمدعلی نجفی، پذیرش شهرداری تهران بود. همدلی گزارشی از افسردگی جوانان داده و جام‌جم، روزنامه صدا و سیما نیز به رامبد جوان و همسرش پرداخته که حالا در کانادا هستند و این طور که جام‌جم نوشته بی‌حجابی نگار جواهریان یک هنجارشکنی است. با ما باشید در آخرین روز کاری هفته و روزنامه‌خوانی.

آبه، آلیس در سرزمین عجایب

مصطفی هاشمی‌طبا در یادداشتی با عنوان «دست مریزاد آقای آبه»، نوشته که بازار ارز و طلا و مسکن و خودرو تحت تاثیر سفر نخست وزیر ژاپن به ایران قرار گرفته و حداقل در انتظار به سر می‌برد.

هاشمی‌طبا آنگاه به شرایط ایران و ژاپن اشاره کرده و نوشته که وقتی در ژاپن پیش‌بینی شد که در سال آینده تولید ناخالص ملی این کشور یک درصد کاهش خواهد داشت، این کاهش یک درصدی امری فوق‌العاده تلقی شد و تحقیقات و پیگیری آغاز شد، حالا آقای آبه از دیدن وضعیت ایران مبهوت خواهد شد.

به نوشته این فعال سیاسی، آقای آبه وقتی تورم ۵۰ درصدی و کاهش رشد تولید ناخالص ملی پنج درصدی ایران را ببیند، حیرت خواهد کرد و بیشتر متعجب خواهد شد که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، دولت بودجه عادی به مجلس فرستاده و مجلس هم به راحتی تصویب کرده است.

هاشمی‌طبا که زمانی نامزد ریاست‌جمهوری هم بوده، تصریح کرده که نخست‌وزیر ژاپن در پایان این سفر شاید یاد رمان آلیس در سرزمین عجایب بیفتد، وقتی بداند که در فضای مجازی رییس‌جمهوری و وزیر خارجه با بدترین تهمت‌ها مواجه می‌شوند و در این شرایط خطیر در تعطیلات میلیون‌ها نفر به شمال می‌روند و در ترافیک وقت می‌گذرانند و سوخت هدر می‌دهند.

در پایان هم هاشمی‌طبا به نخست‌وزیر ژاپن به عنوان نماینده یک ملت نمونه برای سفرش به ایران دست مریزاد گفته است.

پایان دیپلماسی، آغاز جنگ است

سال‌هاست که ایران و آمریکا در مرحله نه صلح و نه جنگ قرار دارند اما وضعیت فعلی می‌تواند این حالت را تغییر دهد.

پیروز مجتهدزاده به آرمان گفته که آمریکایی‌ها ناوگان دریایی‌شان را در منطقه مستقر کرده‌اند و حالا خلیج فارس انبار باروتی است که با یک جرقه منفجر می‌شود.

این کارشناس امور بین‌الملل با بیان اینکه ایران و آمریکا راهی جز گفت‌وگو ندارند، هشدار داده که پایان دیپلماسی، آغاز جنگ است.

به گفته مجتهدزاده ترامپ باید برای اعتمادسازی پیش‌قدم شود و احتمالا در همین رابطه نخست‌وزیر ژاپن هم پیام‌هایی برای مقامات ایرانی آورده است.

پای در وادی خیانت نگذاریم

هم‌زمان با سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران، عده‌ای در مقابل سفارت این کشور جمع شدند و شعارهایی علیه مذاکره و میانجی‌گری دادند.حالا محمد مهاجری در اعتماد یادداشتی نوشته و این حرکت را برنامه‌ریزی شده از سوی یک جناح خاص دانسته که تا مرز خیانت به مردم پیش می‌رود.

این فعال سیاسی اصول‌گرا نوشته که اگر تصاویر این گردهمایی را ببینم، متوجه چهره‌های تکراری و پشتیبانی جناحی خاص می‌شویم و باید گفت همراهی مردم هم با چنین تجمعاتی در حد صفر است.

مهاجری این را هم گفته که اگر هشدارهای رهبری نبود لابد این جماعت از دیوار سفارت بالا می‌رفتند و خاک سفارت ژاپن را به توبره می‌کشیدند.

در پایان هم نویسنده اعتماد تصریح کرده که نباید از مذاکره ترسید و مذاکره بهترین، متین‌ترین و آسان‌ترین راه بازگویی نظرات به طرف مقابل است و عده‌ای می‌خواهند این فرصت را از مردم ایران بگیرند.

کسب و کار در مرداب مجوزها

برای هر کسب و کاری در ایران، مردم نیازمند مجوز هستند و در حال حاضر ۱۵۰۰ نوع مجوز فعالیت وجود دارد که به نوعی مانعی است برای رونق بازار.

روزنامه شروع در گزارشی در این باره نوشته که این تعداد مجوز و قید و بند موجب شده تا فعالان اقتصادی دلسرد شوند و این را هم باید در نظر داشت که ایران در رتبه ۱۲۸ ام آزادی کسب و کار است که نشانه‌ای بر سخت‌گیری و بوروکراسی سنگین در حوزه فعالیت‌های اقتصادی است.

بنا بر این گزارش، برای اخذ مجوز مردم مجبورند از قوه قضاییه و نیروی انتظامی و وزارتخانه‌ها و شهرداری استعلام بگیرند که روزها کار می‌برد و جالب اینکه هزینه این استعلام هم بر دوش خودشان است.

جوان‌ها کجا بروند که اذیتشان نکنند

مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس معتقد است عدم امنیت اجتماعی شادی را از جوانان گرفته است. این کارشناس مسائل اجتماعی توضیح داده که یک جوان کجا باید شادی جمعی را تجربه کند اگر در خانه خودش باشد، خانواده نمی‌گذارد در خیابان هم که نیروی انتظامی برخورد می‌کند و از طرفی هزینه رفتن به استخر و سینما هم بالاست و مگر پدر خانواده چه قدر می‌تواند به جوانش پول تو جیبی بدهد.

اقلیما ادامه داده که جوانان افسرده هستند و دلیلش این است که مسئولان جلوی بروز شادی را می‌گیرند و در این وضعیت اقتصادی جوانی که نه کاری دارد و نه خانه‌ای و نه می‌تواند در خیابان راه برود و شادی کند، ناچار افسرده و خموده می‌شود.

پشت‌پرده مافیای زباله‌گردی

کامیل احمدی، مردم‌شناسی است که سرپرستی یک گروه تحقیقاتی را بر عهده داشته و مدتها درباره زباله‌گردی کودکان در تهران پژوهش کرده است.

این مردم‌شناس در گفت‌وگو با آفتاب گفته که در حال حاضر ۴۶۰۰ کودک به زباله‌گردی در تهران اشتغال دارند.

احمدی از مافیای زباله‌گردی گفته و اینکه مناطق ۲۲ گانه تهران به قیمت ۲۰۰ میلیارد تومان اجاره شده و زباله‌گردها صاحب‌کاران را «ارباب» خطاب می‌کنند.

هر زباله‌گرد به ازای هر کیلو زباله بازیافتی که پیدا می‌کند، ۶۰۰ تومان می‌گیرد و این در حالی است که ارباب هر کیلو را ۳۵۰۰ تومان می‌فروشد.

به گفته این مردم‌شناس، شهرداری تهران سال‌هاست که نتوانسته طرح تفکیک زباله را اجرا کند و برای همین، باندهای مافیای تجارت زباله شکل گرفته و در گرمای تابستان شاهد هستیم که کودکان تا کمر در سطل‌های آشغال فرو رفته‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More