شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
لغت‌نامه کالینز پرمصرف‌ترین کلمه سال را معرفی کرد

«یک‌بارمصرف» کلمه سال ۲۰۱۸ شد

 

نگرانی از آلودگی پلاستیکی راهش را به لغت‌نامه کالینز هم باز کرد و «یک‌بارمصرف یا Single-use» تبدیل به کلمه سال ۲۰۱۸ این لغت‌نامه شد.

نسخه آنلاین این لغت‌نامه، ۴/۵ میلیارد کلمه، اصطلاح و عبارت را در زبان انگلیسی و در فضای مجازی زیرنظر می‌گیرد و هر سال فهرستی از روبه‌رشدترین کلمه‌ها و عبارت‌ها انتخاب می‌کند. درنهایت، کلمه‌ای که بیشتر از همه جستجو و استفاده شده باشد، تبدیل به کلمه سال می‌شود.

در فهرست امسال این لغت‌نامه، کلمه‌هایی از موضوع مباحث محیط‌زیستی، جنبش‌های سیاسی، رقص و فن‌آوری قرار داشت، ولی درنهایت عبارت «یک‌بارمصرف» توانست بر بقیه فائق آید و کلمه سال شود.

 

 

 

 

پلاستیک یک‌بارمصرف در شکل پلاستیک خرید، ظرف‌های یک‌بارمصرف به‌خصوص لیوان‌هایی که برای نوشیدن از آن‌ها استفاده می‌شود، نی و نخ دندان و صدها محصول دیگر در زندگی امروزه نقش بازی می‌کند.

بااین‌حال، همین پلاستیک یک‌بارمصرف تبدیل به یکی از مشکلات بزرگ برای زندگی امروزه شده است، چون در سراسر جهان، بخش عمده‌ای از زباله‌ها را تشکیل می‌دهد و این زباله‌ای است که زیرساخت لازم برای بازیافت آن وجود ندارد.

درعین‌حال، بخش عمده‌ای از این پلاستیک‌ها در طبیعت و به‌خصوص در اقیانوس‌ها رها می‌شود که این نابودگر زیست‌بوم‌ها شده است.

کالینز می‌گوید مجموعه تلویزیونی مستند «سیاره آبی ۲»، در افزایش توجه به پلاستیک یک‌بارمصرف و تبدیل آن به کلمه سال، نقش عمده‌ای بازی کرده است.

این مستند ساخته دیوید اتنبرو، مستندساز شهیر بریتانیایی است و در آن تصویرهایی تکان‌دهنده از نابودی زیست‌بوم‌ها و مرگ آبزیان به‌واسطه مصرف پلاستیک ازسوی آدمی منتشر شده است.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More