شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«چالش بردباکس» نت‌فلیکس را نگران کرد

 

چالشی تازه که در رسانه‌های اجتماعی همه‌گیر شده است شرکت پخش ویدیوی نت‌فلیکس (Netflix) را نگران کرد. این چالش برگرفته از فیلم سینمایی بردباکس (Bird Box) است که پست‌های آن با هشتگ #BirdBoxChallenge در توییتر و اینستاگرام دیده می‌شوند و کار برخی از افراد شرکت‌کننده در آن را به بیمارستان کشانده است.

نت‌فلیکس از بزرگ‌ترین سرویس‌های پخش فیلم و سریال بر بستر اینترنت است، که سالانه میلیاردها دلار از درآمدش را برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌های جدید خرج می‌کند.

فیلم سینمایی بردباکس فیلمی در ژانر وحشت به حساب می‌آید و از فیلم‌های محبوب اخیر این شبکه است. طبق توییتی از حساب رسمی این شبکه، فقط در هفته اول پخش فیلم بیش از ۴۵ میلیون حساب نت‌فلیکس اقدام به تماشای آن کرده‌اند، که برای یک فیلم در بستر نت‌فلیکس رکوردی تازه است.

در این فیلم، ساندرا بولاک، که نقش اول و بازیگر نقش مادر است، باید فرزندان خود را از موجوداتی ناشناخته حفاظت کند و آن‌ها را از طریق رودخانه به جایی دور از دسترس این موجودات برساند؛ هیولاهایی که تقریبا همه با دیدنشان دست به خودکشی می‌زنند.

همه افرادی که جان سالم به در برده‌اند برای نجات خود در تمامی لحظاتی که در فضای باز قرار دارند با چشمانی بسته دیده می‌شوند؛ همین مساله علت اصلی بسته بودن چشمان بازیگران در طول فیلم است.

اما مدت کوتاهی پس از انتشار این فیلم در نت‌فلیکس، چالش یاد‌شده برای این شرکت و مشتریان آن مشکل‌ساز شد. عده‌ای از افراد شرکت‌کننده دچار ضرب و جرح شده و راهی بیمارستان شده‌اند. در برخی ویدیوهای منتشر‌شده از این چالش، دیده می‌شود که افراد با چشم‌های بسته اقدام به انجام کارهایی می‌کنند که بازیگران فیلم انجام داده‌اند.

 

یک نمونه از BirdBoxChallenge

 

 

 

نمونه‌ای دیگر که در توییتر منتشر شده است و بی‌احتیاطی پدر به کودک صدمه می‌زند:

 

روز دوم ژانویه ۲۰۱۹، حساب رسمی نت‌فلیکس در توییتی با اشاره به این‌که نمی‌داند این چالش از کجا شروع شده است اخطار داد: «لطفا با شرکت در چالش بردباکس به خود آسیب نزنید.»

این اولین بار نیست که چالش‌های اینترنتی همه‌گیر می‌شوند، از موارد مشابه می‌توان به چالش آب یخ، چالش پیاده شدن از خودروی در حال حرکت و رقصیدن در کنار آن اشاره کرد. تاثیرپذیری اقشار مختلف جامعه از اینترنت امری تازه نیست. اما مشاهدات نشان می‌دهد چالش‌های عجیبی که فقط با هدف جلب توجه و جذب مخاطب انجام می‌شود بیش‌از‌پیش مورد استقبال کاربران اینترنتی قرار می‌گیرند، هرچند ممکن است خطرات جسمی و جانی آن‌ها را تهدید کند.

 

نمونه‌ای ترکیبی از چالش BirdBoxChallenge و KikiChallenge در اینستاگرام:

 

 

 

در ایران نیز از مدتی پیش مواردی مشابه فراگیر شده و کاربران رسانه‌های اجتماعی به‌واسطه‌های مختلف به شرکت در چنین چالش‌هایی ترغیب شده‌اند. از تولید ویدیوهای مدلیپز، لب‌خوانی روی صدای یک ویدیو یا صوت دیگر، گرفته تا نمایش انجام مراحل مختلف بازی‌ای با عنوان «نهنگ آبی» که چندی پیش میان نوجوانان ایرانی شایع شد. شرکت‌کنندگان این بازی مخفیانه با انجام وظایف هر مرحله اطلاعات مربوط به مرحله بعد را دریافت می‌کردند. مراحل مختلف این بازی شرکت‌کنندگان را به چالش‌های جدیدی دعوت می‌کرد و در مراحل پایانی شرکت‌کنندگان را به خودکشی ترغیب می‌کرد. این بازی در ایران و جهان منجر به آسیب‌های جسمی جدی و حتی مرگ شرکت‌کننده‌ها شد. در یکی از موارد، دو دختر نوجوان ایرانی تحت تاثیر این بازی خود را از بالای پلی در یکی از شهرستان‌های ایران به پایین پرتاب کردند و کشته شدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More