شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«وی‌چت» رفع فیلتر شد، محدودیت‌های تلگرام و اینستاگرام ادامه‌دارد

 

اپلیکیشن پیام‌رسان «وی‌چت» در ایران پس از ۵ سال رفع فیلتر شد.

این در حالی‌است که به نظر می‌رسد، رفع فیلتر اپلیکیشن وی‌چت در راستای محدود کردن سایر شبکه‌های اجتماعی همچون «تلگرام»، «اینستا» و« تویيتر» صورت گرفته‌است.

در روزهای اخیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران به‌عنوان  یکی از راه‌های اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار از  تجمعات اعتراضی بوده است.

از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر شبکه‌های اجتماعی را مورد انتقاد و فیلتر قرار داده و به کاربران در استفاده از آن هشدار داده‌اند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران امروز ۱۵ دی نیز در خطبه‌های نماز جمعه ضمن انتقاد به فضای شبکه‌های اجتماعی گفت: «همه شما دیدید که فضای مجازی آتش‌بیار معرکه بود. این فضا دم به دم می‌گفت که کجا شلوغ است و چه شعارهایی می‌دهند.»

به گزارش ایلنا، عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در این زمینه اعلام کرد: «دستور مسدود‌سازی تمام کانال‌های تلگرامی که در چند روز اخیر دعوت به «خشونت و ترور و اغتشاش» می‌کردند از مدت ها قبل توسط مراجع قضایی صادر و به وزیر وقت ارتباطات ابلاغ شده بود ولی متاسفانه اقدام موثری به عمل نیامد.»

از سوی دیگر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز جمعه ۱۵دی، در حساب کاربری اینستاگرام خود درباره اتفاقات اخیر ایران  و بسته شدن برخی از شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد و گفت: «شورای امنیت کشور که وزارت ارتباطات در آن عضو نیست، برای ایجاد آرامش تصمیم گرفت در کنار سایر اقدامات تامینی و انتظامی، محدودیت‌های موقتی را بر فضای مجازی اعمال کند.»

وی افزود: «طبیعی است که این اقدامات نارضایتی‌هایی را ایجاد کند اما گیرندگان این تصمیم طبیعتا بین مزایا و معایب این تصمیم وزن سنجی کرده‌اند.»

اما محدودیت‌های ایجاد شده از سوی مسوولان بر شبکه‌های اجتماعی، نتوانسته است به طور کامل برای بسیاری از کاربران مانع ایجاد کند، چرا که بسیاری ازآنها با فیلتر‌شکن‌ها «وی‌پی‌ان» شبکه‌های اجتماعی را قابل دسترس کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More