شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«مُنگره» ۳ روز است که در آتش می‌سوزد

 

آتش در جنگل مُنگره اندیمشک در استان خوزستان، بعد از ۳ روز همچنان مهار نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس در روز سه‌شنبه، ۶ تیرماه، آتش در جنگل مُنگره اندیمشک همچنان مهار نشده است و مردم محلی شاهد شعله‌های آتش هستند.
بنابرگزارش‌های مردمی، بیش از هزار هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی درگیر آتش‌سوزی هستند.

به دلیل صعب‌العبور بودن این منطقه، حضور فعالان محیط زیست هم راه به  جایی نبرده و به نظر می‌رسد که تنها راه اطفای حریق، استفاده از بالگرد باشد.
انجمن «دارستان الوار گرمسیری» با حضور در این منطقه توانسته است بخشی از حریق را مهار کند، اما اقدامات این انجمن برای این کار، کافی نبوده است. استفاده از بالگرد هم که پس از اصرارهای فراوان این انجمن انجام شد، برای اطفای کامل حریق کافی نبوده است.

منگره با جاذبه‌های فراوان گردشگری، در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری شمال اندیمشک و در منطقه‌ی «بخش الوار گرمسیری» قرار دارد و از آن به‌عنوان بهشت جاذبه‌های طبیعی و قطب تولید انار منطقه یاد می‌شود.

 

 

  • مهار آتش در  بیش از ۷۰ درصد جنگل‌های مُنگره

در همین حال فرماندار اندیمشک از مهار ۷۰ درصدی آتش‌سوزی‌های جنگل‌های الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک خبر داد.
به گزارش تسنیم، پیمان جهانگیری گفت: هم زمان با آغاز آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک تمهیدات ویژه‌ای برای مهار این آتش‌سوزی در این شهرستان اجرا شده است.
جهانگیری  با بیان این که یکی از این تمهیدات، بسیج تمام خدمات و تجهیزات برای کاهش خسارت‌های زیست محیطی اخیر بوده است افزود: بیش از۶۰۰ نیروی امدادی برای کنترل و مهار آتش‌سوزی به جنگل‌های الوار گرمسیری اندیمشک اعزام و مستقر شده‌اند.
فرماندار اندیمشک عنوان کرد: از این میزان نیروی امدادی، ۳۰۰ نفر با پیگیری و همکاری بسیج، سپاه و ارتش به منطقه اعزام شده‌اند و بیش از ۳۰۰ نفر نیز از علاقه‌مندان و فعالان زیست محیطی در منطقه آتش‌سوزی حضور یافته و در کنترل و مهار آتش‌سوزی، مشارکت دارند.
او گفت: به همین جهت تمام تجهیزات و نیازهای نیروهای امدادی در شهرستان تأمین و در اختیار آنان قرار گرفته است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و تا پایان عملیات مهار آتش‌سوزی، نیروهای امدادی در منطقه حضور دارند و مسئولان شهرستان با جدیت برای تأمین نیازهای نیروهای امدادی تلاش می‌کنند.

 

 

  • دخالت عوامل انسانی علت آتش سوزی‌های الوار گرمسیری اندیمشک

جهانگیری با بیان این که گرما و باد مهم‌ترین دلیل گسترش آتش‌سوزی‌های الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک بوده ادامه داد: «طبق پیگیری‌های صورت گرفته علت این آتش‌سوزی دخالت عوامل انسانی بوده که این عوامل شناسایی و به‌زودی با متخلفان با جدیت برخورد می‌شود».
او افزود: «تاکنون آتش‌سوزی در منطقه منگره و دشت لاله به میزان قابل توجهی مهار شده و تلاش برای کنترل و مهار آتش‌سوزی در منطقه کوهستانی و سخت گذر چوویمی ادامه دارد و به‌زودی آتش‌سوزی در این منطقه نیز کنترل و مهار می‌شود».

جهانگیری با بیان این که بیشترین پوشش گیاهی جنگل‌های الوار مربوط به درخت بلوط است عنوان کرد: میزان دقیق خسارت به عمل آمده به جنگل‌های الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک مشخص نیست و به‌زودی و پس از بررسی‌های کارشناسی، میزان خسارت‌های وارد شده اعلام می‌شود.
جهانگیری با اشاره به این که در طول سال‌های اخیر بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های اندیمشک به علت آتش‌سوزی از بین رفته و به درخت‌های بلوط منطقه آسیب جدی وارد شده است، افزود: «محیط زیست یک مقوله مهم اجتماعی و ملی است و باید نسبت به حفظ و نگهداری آن تلاشی بیش از گذشته داشت».
فرماندار اندیمشک عنوان کرد: «استان خوزستان و شهرستان اندیمشک با توجه به برخورداری از پوشش‌های سخت گذر و کوهستانی خود نیازمند توجه ویژه در بخش تأمین تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی هستند و تأمین این تجهیزات، خسارت‌های مالی و طبیعی را در این مناطق کاهش می‌دهد».

جنگل‌های بلوط در بخش الوار گرمسیری شمال استان خوزستان از روز یکشنبه گرفتار حادثه حریق شد. آتش جنگل «مُنگره» به دلیل نبود بالگرد برای امداد رسانی همچنان ادامه دارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More