شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«جنگ آب» در ایران در صورت نبود آب شرب

 

اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران ایران، از بروز جنگ آب در کشور درصورت نبود آب شرب خبر داد و گفت که با ادامه‌ی روند کنونی، فلات مرکزی ایران تخلیه می‌شود و مردم برای دسترسی به آب، به‌سمت حاشیه‌ی خلیج‌فارس و دریای‌خزر مهاجرت خواهند کرد.

نجار روز شنبه ۱۴ بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، افزود که در چنین شرایطی باید انتقال آب به استان‌های مختلف کشور صورت گیرد که در این زمینه اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

پیش از این، کمبود آب در استان‌های مختلف و بعضی طرح‌های انتقال آب، با درگیری‌های پراکنده‌ای همراه بوده است. طبق گزارش روزنامه‌ی «شرق» در اسفند سال ۹۱، جمعی از کشاورزان استان اصفهان در اعتراض به نرسیدن حق‌آبه‌ی کشت به زمین‌های کشاورزی خود تحصن کردند که سرانجام به درگیری منجر شد، تا جایی که آب شرب یزد قطع و جیره‌بندی و سپس حل این موضوع، در مجلس و دولت پیگیری شد.

همچنین روزنامه‌ی «شهروند» نیز در سال ۹۵ از جنگ خونین در چهارمحال و بختیاری خبر داد که در آن درگیری چند نفر کشته، بیش از ۱۰۸ نفر مجروح و ۷۰ نفر نیز بازداشت شدند.

معاون وزیر کشور، در ادامه‌ی سخنان خود، با بیان اینکه فرونشست زمین نیز به مسأله‌ای جدی تبدیل شده است، گفت که گزارش فرونشست زمین در تهران بسیار زیاد بوده که به اعتقاد کارشناسان این معضل، غیرقابل ترمیم است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این گفت‌وگو، همچنین درخصوص راهکارهای مدیریت بحران کم‌آبی، به بارور کردن ابرها اگر قابل اجرا باشد، استفاده‌ی چندباره از آب‌ها، افزایش راندمان در بخش کشاورزی، کشت‌های گلخانه‌ای و همچنین جلوگیری از تولید و صادرات هندوانه اشاره کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند در بعضی مکان‌ها، در عمق هزار متری آب وجود دارد که می‌توان برای رسیدن به آب، چاه زد که به اعتقاد رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، تنها راه نجات کشور از بی‌آبی، استفاده از آب‌های ژرف و همچنین استفاده از آب‌ دریاست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More