سرخط خبرها

  • کمیسیون قضایی مجلس ایران، طرح جداسازی سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه و الحاق آن به وزارت دادگستری را رد کرد
  • دولت عراق، انتخابات استانی بهار سال آینده را به زمانی نامعلوم، موکول کرد
  • سازمان ملل، با بحرانی توصیف کردن وضعیت اقتصادی لبنان، خواستار تشکیل فوری دولت جدید، با حضور افراد شایسته شد
  • حمله با مواد شیمیایی به یک مهد کودک در چین، ۵۱ کودک و ۳ معلم را روانه بیمارستان کرد
  • دولت هلند، در مورد حکم دادگاه این کشور، برای پذیرش فرزندان مادران داعشی، درخواست تجدید‌نظر می‌کند
  • پلیس آلمان روز سه‌شنبه، ۳ نفر را به ظن وابستگی به داعش و طراحی حملات تروریستی در این کشور بازداشت کرد
  • رئیس‌جمهور فرانسه از گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ، در مورد ایران، سوریه و ناتو خبر داد
  • حسن روحانی: اگر رئیس جمهور دیگری در آمریکا بود، مذاکره می‌کردیم
  • برخورد ۲ قطار در بنگلادش، حداقل ۱۶ کشته و ۴۰ زخمی برجای گذاشت
  • روحانی: علاوه بر پرداخت یارانه، برای کاهش فشار اقتصادی روی مردم، کارت‌های ۱۸ میلیون خانوار را ماهانه شارژ خواهیم کرد
  • آمریکا از تحولات هنگ‌کنگ عمیقا ابراز نگرانی کرد
  • مدارس ابتدایی شهرستان‌های پیشوا، ورامین، قرچک، کهریزک و همچنین ناحیه ۱ و ۲ شهر‌ری روز سه‌شنبه به دلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شد
  • ستاد انتخابات کشور از آغاز ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس از ۱۰ آذرماه خبر داد
  • محمد جواد طریف خطاب به اروپایی‌ها: فقط یک تعهد را نشان دهید که در ۱۸ ماه گذشته به آن عمل کرده‌اید
  • وزیران خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا همراه با شورای اروپایی، از تصمیم ایران برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای در فردو شدیدا ابراز نگرانی کردند
  • اوو مورالس، به عنوان پناهنده سیاسی به مکزیک رفت
  • کابینه امنیتی اسرائیل، کشتن بهاء ابو‌ العطا را تایید کرد
  • IranIntl :آدرس کانال یوتیوب ایران اینترنشنال
  • پیام‌های صوتی، تصویری و نوشتاری‌تان به تلویزیون ایران‌ اینترنشنال را از طریق واتس‌اپ، تلگرام و سیگنال به شماره ۰۰۴۴۷۸۳۰۰۰۷۰۰۰ بفرستید
  • وب‌سایت: IranIntl.com * توییتر : [email protected] * اینستاگرام: IranIntltv * اینستاگرام ورزشی : Iranintlsport * فیس‌بوک: IranIntl * ایمیل: [email protected]

«آمدیم، نبودید»، دهن‌کجی جدید کِن لوچ به سرمایه‌داری

کِن لوچ، کارگردان بریتانیایی، در جشنواره فیلم کَن امسال با فیلم «آمدیم، نبودید» در بخش اصلی مسابقه شرکت کرد. در سال‌های گذشته، این کارگردان دو بار نخل طلای کن را، که مهم‌ترین جایزه این جشنواره به شمار می‌رود، برای دو فیلم «بادی که کشتزار جو را تکان می‌دهد» (۲۰۰۶) و «من دنیل بلیک هستم» (۲۰۱۶) از آن خود کرده است.

اما امسال، فیلم «آمدیم، نبودید» (Sorry We Missed You)، با موضوعی مشابه فیلم قبلی‌اش، اکران شد، فیلمی انتقادی بر نظام اقتصادی سرمایه‌داری امروز بریتانیا و مشکلات روزمره‌ای که طبقه آسیب‌پذیر جامعه باید با آن دست‌و‌پنجه نرم کند.

این فیلم داستان زندگی خانواده‌ای از طبقه کارگر را به تصویر می‌کشد. پدر خانواده، ریکی، در نیوکاسل بریتانیا با یک شرکت حمل‌و‌نقل قرار‌داد صفر‌ساعته می‌بندد. قرار‌داد صفر‌ساعته در بریتانیا، شکلی از قرارداد است که کارمند زمانی که در محل کار به او نیاز داشته باشند، باید حاضر شود و بر مبنای تعداد ساعت کاری حقوق می‌گیرد. در این نوع قرارداد، کارگر هیچ‌ حقوقی برای مرخصی یا مریضی دریافت نمی‌کند. قرار‌داد‌های صفر‌ساعته به یکی از معضلات اصلی طبقه کارگر بریتانیا تبدیل شده است، چرا که با این شکل قرار‌داد به‌راحتی می‌شود فشار اتحادیه‌های کارگری را از لحاظ قانونی تا حدی دور زد.

همسر ریکی، اَبی، نیز پرستار ساعتی است که روز خود را به مراقبت از سالمندان می‌گذراند. هر دوی آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۴ ساعت در روز کار می‌کنند و دو فرزندشان، لایزای ۹ ساله و سباستینِ ۱۴ ساله، بیشتر روز را تنها سپری می‌کنند، که باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این خانواده می‌شود.  

«آمدیم، نبودید» تصویر سیاهی از فناوری را نیز به تصویر می‌کشد، فناوری به‌مثابه ابزاری برای بهره‌کشی طبقه سرمایه‌دار از کارگر. ریکی در شرکتی کار می‌کند که بسته‌های مختلف باید سر ساعت معینی به دست مشتری برسد. این شرکت برای دنبال کردن مسیر راننده و بسته مشتری، دستگاهی شبیه به اسکنر به راننده‌ها می‌دهد که چند وظیفه کلیدی دارد؛ مسیر راننده را مشخص می‌کند، در صورت تاخیر به راننده هشدار می‌دهد، بسته‌های تحویلی را اسکن می‌کند و مهم‌تر از همه به شعبه شرکت حمل‌و‌نقل امتیاز می‌دهد. تمام روز کاری راننده در رابطه‌ای ماشینی و در تعامل با دستگاه سپری می‌شود، دستگاهی که با پیش‌فرض‌های بوروکراتیک سفت و سخت طراحی شده است و جنبه‌های گوناگون زندگی انسان را در نظر نمی‌گیرد.

«آمدیم، نبودید» نظر منتقدان را آن‌طور که باید جلب نکرده است و در مقایسه با فیلم‌های قبلی لوچ در جشنواره کن، فیلم ضعیف‌تری به حساب می‌آید. ولی با توجه به نشست خبری کن لوچ، به نظر می‌رسد این فیلم‌ساز بیشتر از خود فیلم، به درون‌مایه آن که به قول او، هر روز در حال رخ دادن است اهمیت می‌دهد. او سینما را محلی برای کنش‌گری اجتماعی می‌داند، برای آگاهی‌رسانی و برای نقد. کِن لوچ از آن فیلم‌سازهایی است که مرز بین کنش‌گری اجتماعی، سیاسی و فیلم‌سازی را کم‌رنگ می‌بیند، که این جدلی قدیمی بین برخی منتقدان در رابطه با این شکل فیلم‌سازی است.

فیلمساز
تازه چه خبر؟
یک روز پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وجود اورانیوم در یک سایت اعلام نشده در ایران، عربستان سعودی «فریبکاری و ابهام» درباره برنامه...بیشتر بخوانید
با ادامه اعتراضات در لبنان، بانک‌ها و مدارس این کشور در روز سه‌شنبه تعطیل بود و همچنین معترضان لبنانی مانع ورود برخی از کارمندان دولتی به محل کار خود...بیشتر بخوانید
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، درباره تماس‌های اخیر این کشور با امارات متحده عربی گفت: «تماس‌هایی میان دو کشور برقرار شد و مفید بود.»...بیشتر بخوانید
حسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: «برخی رسانه معاند با اتوبوسرانان شرکت واحد مصاحبه کرده بودند که تصمیم بر آن شد تا تعهدی...بیشتر بخوانید
سه مدیر پیشین وزارت بهداشت ایران به اتهام تخلف‌هایی در شرکت‌ آوا سلامت و سهامداری پالایشگاه نفت اصفهان بازداشت شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، این...بیشتر بخوانید