شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا خواستار گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌‌های تروریستی شدند

 

۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا در بیانیه‌ای سپاه پاسداران را متهم به دخالت در درگیری‌های متعدد منطقه‌ای کردند و خواستار گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی شدند. در این بیانیه به نقش مهم سپاه پاسداران در جنگ سوریه، عراق و یمن اشاره شده و آمده است که این نهاد نظامی در خارج از ایران نیز فعالیت اقتصادی دارد و به‌همین دلیل شرکت‌های اروپایی در عقد قرارداد با ایران ریسک بزرگی را متحمل می‌شوند.

 

  • انتقاد پارلمان اروپا از ادامه نقض حقوق بشر در ایران

در این بیانیه که به امضای ۲۶۵ نماینده از مجموع ۷۵۱ نماینده پارلمان اروپا رسیده است، شمار بالای اعدام‌ها، ازدواج دختران خردسال و نیز وضعیت زنان در ایران مورد انتقاد قرار گرفته است. این نمایندگان براساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده‌اند که در دوره چهارساله دولت حسن روحانی شمار اعدام‌ها در ایران افزایش یافته و بیش از سه هزار نفر اعدام شده‌اند. در بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا تصریح شده که کشورهای اروپایی باید روابطشان با ایران را مشروط به توقف اعدام ‌و نیز پیشرفت چشمگیر وضعیت حقوق بشر و حقوق زنان در این کشور کنند.
سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری همواره از «شمار بالای احکام اعدام‌ها» در ایران ابراز نگرانی کردند و بخصوص اعدام افراد زیر سن قانونی را امری نگران‌کننده خواندند. به باور بسیاری از حقوق‌دانان و مدافعان حقوق بشر، وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان حسن روحانی نه تنها بهبود نیافته، بلکه بدتر هم شده است و وعده‌های وی در زمینه بهبود وضعیت حقوق بشر تحقق نیافته است. از جمله شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل که بارها نسبت به ادامه نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی‌های فردی و مدنی در ایران ابرازنگرانی کرده اما معتقد است که حسن روحانی به‌دلیل فشار تندروها در دولت نشان می‌دهند کار زیادی نمی‌تواند از پیش ببرد.

نویسندگان این بیانیه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل خواسته‌اند تا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و کسانی را که در جنایت علیه بشریت دست داشته‌اند به دادگاه بین‌المللی بکشانند.
 

  • تشکیل کمیته‌ای برای بررسی اعدام‌های سال ۶۷

نمایندگان اتحادیه اروپا در بیانیه‌ی خود همچنین از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و شورای حقوق بشر خواسته‌اند تا کمیته‌ای برای بررسی اعدام‌های سیاسی سال ۶۷ در ایران تشکیل دهند. آنها همچنین در بیانیه خود به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی اشاره کرده و او را یکی از اعضای «هیأت مرگ» در تابستان سال ۱۳۶۷ دانسته‌اند.

 

  • انتخاباتی غیردمکراتیک

محور دیگر بیانیه نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا به نحوه برگزاری انتخابات در ایران اختصاص یافته و اشاره می کند که انتخابات در ایران «غیرآزاد و غیرمنصفانه» است و در حالی برگزار می‌شود که مخالفان در زندان هستند و صلاحیت تمامی کاندیداها باید از سوی شورای نگهبان که برگزیده رهبری است تایید شود.
ژرارد دپرز، رئیس گروه «دوستان ایران آزاد» که در پارلمان اتحادیه اروپا  شامل ۲۳ کمیته و هیأت نمایندگی است، اعلام کرده، به منظور همبستگی با اپوزیسیون دموکراتیک ایران روز شنبه ۱۰ تیر اعضای این گروه و نیز امضاکنندگان بیانیه اخیر در تجمع بزرگی در پاریس شرکت خواهند کرد.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More