شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یونسی: از سخنان من سوءبرداشت کردند؛ زبان‌ها تفاوت نژادی ایجاد نمی‌کنند

 

علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌ جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها، ضمن اشاره به سوءبرداشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی معترض به اظهاراتش درخصوص اقلیت‌ها، گفت که مهار و مدیریت تفاوت‌های قومی، امری اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش روزنامه قانون، یونسی روز چهارشنبه ۵ اردی‌بهشت‌ماه، گفت که برخلاف ادعای نمایندگان معترض مبنی‌بر مغایرت اظهارات او با امنیت ملی، سابقه کاری او همواره در راستای حفظ امنیت ملی بوده است.

علی یونسی در مصاحبه‌ای با روزنامه قانون، با اشاره به «کثیرالقوم بودن جامعه ایران و نه ملت ایران»، گفت که« لُرها، کُردها و ...، یک قوم جداگانه نیستند و زبان‌های آذری، کُردی، مازنی و ...، لهجه‌های زبان فارسی هستند».

یونسی در بخش دیگری از سخنانش با رد ترک‌بودن آذربایجانی‌ها گفته بود: «باید بین ترک و آذری فرق گذاشت. آذری‌ها، هم زبان فارسی و هم تبار فارسی دارند».

در واکنش به این اظهارات،۵۰نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به رییس‌ جمهوری در این رابطه، از او خواسته‌اند تا نسبت‌به اظهارات علی یونسی، واکنش نشان دهد.

 

 

این گروه از نمایندگان در نامه خود، ضمن انتقاد شدید از به گفته آنان «مطالب سخیف و بی‌پایه و اساس نام‌برده که یادآور اظهارات دوران رضاخانی است»، گفته‌اند که «اهانت به زبان یک قوم، اهانت به تمامیت و هویت آن قوم به‌شمار می‌رود».

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس و از امضاکنندگان این نامه نیز گفته است: «امیدواریم دستیار رییس‌جمهور این تذکر را جدی بگیرد و آقای روحانی نیز با این آقا برخورد کند تا بیش از این، حاشیه ایجاد نشود و کار به جاهای باریک نکشد».

یونسی در واکنش به این اقدام نمایندگان، ضمن تأکید بر «استراتژی جمهوری اسلامی ایران، مبنی‌بر حفظ وحدت، امنیت و انسجام ملی»، گفت:« مشکل مناقشات قومی، مردم شریف در مناطق قومی‌نشین نیستند؛ بلکه اشخاصی هستند که بر این اختلافات ساختگی و موهوم دامن ‌می‌زنند».

مشاور رییس‌ جمهوری در امور اقوام، همچنین بار دیگر ضمن تأکید بر این‌که زبان‌ها تفاوت نژادی ایجاد نمی‌کنند، افزود که «تقویت قوم‌گرایی، خیانت به ملت ایران است».

اظهارات علی یونسی درخصوص زبان‌های اقوام مختلف در ایران، در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب انتقادی گسترده‌ای داشته است.

 

علی یونسی، دستیار رئیس جمهور
علی یونسی: وجود احزاب محلی مصلحت نیست؛ آذری‌ها ترک نیستند
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More