شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گسترش اعتراض‌ها به گرانی ارز در چند شهر ایران

 

کاربران رسانه‌های اجتماعی از تجمع بازاریان تهران جلوی مجلس شورای اسلامی  در اعتراض به« گرانی و رکود بازار» خبر دادند.

کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که تجمع در اعتراض به گرانی ارز علاوه بر بازار تهران در برخی دیگر از شهرها هم اتفاق افتاده است.

تصاویر منتشر شده حکایت از اعتراض‌ها در بازار شهر قشم دارد. ویدیو‌ها و عکس‌هایی هم از اعتراض‌ به گرانی ارز در  شهریار  کرج، قشم، بندرعباس و مشهد منتشر شده است.

بر اساس گزارش کاربران در رسانه‌های اجتماعی،‌ نیروهای امنیتی در تهران با پرتاب گاز اشک‌آور، سعی در پراکندن تجمع‌کنندگان دارند.

همچنین بازاریان خواستار پیوستن بیشتر مردم به تجمع هستند.

کاربری گزارش داده‌ که جمعیت زیادی در خیابان‌های اطراف مجلس تجمع کرده و شعار می‌دهند، «دشمن ما همینجاست دروغ میگن آمریکاست».

بر اساس این گزارش، همزمان با تجمع بازاری‌ها و مردم معترض در میدان بهارستان مقابل ساختمان مجلس، نیروهای امنیتی که کاربران از آنها با عنوان «نیروهای سرکوبگر» نام برده است، در حال حرکت به‌سمت بهارستان هستند.

همچنین صبح امروز ، دوشنبه ۴ تیر تصاویر و ویدیو‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حکایت از تجمع گروهی از مردم و کسبه در بازار تهران دارد که خواهان اعتصاب هستند.

 معترضان حین حرکت در مسیر بازار، با شعار «ببنددش ببندش» بازاریان را تشویق به اعتصاب می‌کنند.

در تصاویر منتشر شده، معترضان همچنین شعار «دلار ده تومنی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» و « بازاری با غیرت حمایت حمایت» سر می‌دهند.

محسن همدانی‌نسج، معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران درباره آخرین وضعیت بازار تهران گفت: «در حال کنترل اوضاع هستیم. همچنین مقرر شد؛ نیروی انتظامی همچنان در محدوده بازار تهران حضور داشته باشد.»

روز یکشنبه سوم تیرماه نیز گروهی از کسبه پاساژ علاء الدین تهران که یک مرکز فروش تلفن همراه است در اعتراض به افزایش قیمت دلار ضمن بستن مغازه‌های خود به خیابان آمدند. تجمع آنها بعد از ساعتی با دخالت نیروی انتظامی پایان یافت.

قیمت ارزهای خارجی در بازار غیررسمی تهران به روند پرشتاب خود ادامه داده و به مرز ۹ هزار تومان نزدیک شده است.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی نیز روز شنبه ۲ تیر ماه گفت که «بازار گوشی موبایل به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی به این صنف و مشکلات واردات، دچار وضعیت وخیمی است و طی ۲۰ روز گذشته شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت انواع گوشی در این بازار هستیم».

در همین حال خبرگزاری‌های ایران گزارش‌داده‌اند در جلسه محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن  با نمایندگان اتحادیه های صنفی مقرر شده که ۴کمیته متشکل از نمایندگان اصناف برای بررسی و حل مشکلات بازاریان و اصناف تشکیل شود و تمامی واحدهای دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی از مرحله تخصیص تا عرضه مورد «نظارت جدی» قرار بگیرند.

گزارشی از امید آرامش در مورد  اعتراضات مغازه‌داران به افزایش قیمت دلار و گرانی 

 

 

 

 

 

بررسی ابعاد سیاسی و اقتصادی اعتراضات اخیر درگفت‌وگو با محسن سازگارا و کامران دادخواه
بررسی گسترش اعتراض‌ها به گرانی ارز در چند شهر ایران با حسین شریعتمداری فعال سیاسی و تقی رحمانی تحلیلگر مسائل سیاسی
بررسی جزییات بیشتر دراعتراض‌ها به گرانی ارز در چند شهر ایران در گفت‌وگو با حسین رسام و علی شیرازی
انتقادها و فشار‌های دولت روحانی از سوی تندرو‌ها در گفت‌و‌گو با علی شیرازی روزنامه‌نگار اینتر‌نشنال
اعتراضات و اعتصاب بازاریان تهران و انتقادها بر دولت روحانی در گفت‌و‌گو با تقی رحمانی تحلیلگر سیاسی
نظرات کسبه در مورد اعتراضات و اعتصاب بازاریان تهران
اعتراضات و اعتصاب بازاریان تهران در گفت‌و‌گو با حسین رسام روزنامه‌نگار اینتر‌نشنال
تصمیم دولت برای سه نرخی شدن قیمت ارز در گفت‌و‌گو با سارا بازوبندی استاد ارشد اقتصاد
تصمیمات دولت در مورد ارز در گفت‌و‌گو با احسان محرابی روزنامه‌نگار
اعتصاب بازاریان تهران در اعتراض به گرانی نرخ ارز در گفت‌و‌گو با مهدی تاجیک روزنامه‌نگار اینتر‌نشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More