شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش نیویورک تایمز از همکاری ایران و طالبان در افغانستان

روزنامه نیویورک تایمز امروز شنبه 14 مرداد ماه در گزارشی نوشته : با کمتر شدن نقش نیروهای آمریکایی در افغانستان، حکومت ایران در همکاری با طالبان جای آنها را پر کرده است.

در این گزارش آمده است: «نجیب‌الله امیری افسر پلیسی که در حاشیه شهر فرح در افغانستان مشغول گشت‌زنی است به خاطر می‌آورد که فرمانده به او اطلاع داده بود که صدها نیروی طالبانی در حال حمله به سوی مواضع آنها هستند.»

نجیب‌الله می‌گوید: «در عرض نیم ساعت آنها حمله خود را آغاز کردند.»

طالبان با تسخیر سرزمین‌های اطراف پاسگاه، آن منطقه را برای سه هفته متوالی در اکتبر گذشته در اختیار خود داشتند. تنها پس از آنکه نیروی هوایی ارتش آمریکا سرانجام به کمک آنها آمد و مهاجمین را از منطقه فراری داد نیروهای امنیتی افغانستان متوجه شدند که نیروی واقعی حمله‌کننده به منطقه فرح متشکل از ایرانی‌ها و طالبان بوده‌اند.

زیرا به گفته افسران امنیتی افغانستان در میان کشته‌شدگان چهار فرمانده ارشد نظامی ایران بودند که بعداً طی مراسمی در ایران به خاک سپرده شدند. حتی بسیاری از کشته‌شدگان طالبان هم توسط ایرانی‌هایی که زنده مانده بودند به ایران برده شدند و در آنجا دفن شدند. مقامات افغانستان می‌گویند همه این اعضای مهاجم طالبان در ایران آموزش دیده بودند.»

نیویورک تایمز می‌افزاید: «پرزیدنت ترامپ اخیراً گفته است که آمریکا در حال باختن جنگ 16 ساله خود در افغانستان است و تهدید کرده است فرمانده نیروی ارتش آمریکا در آن کشور را اخراج خواهد کرد. شکی نیست که ایالات متحده در حال کاهش حضور خود در جنگ افغانستان است، جنگی که نیم تریلیون دلار هزینه داشته و 150 هزار نفر از دو طرف در آن کشته شده‌اند.

در حالی که عربستان سعودی و پاکستان بازیگران غالب در صحنه جنگ افغانستان هستند، ایران خود را بی‌پروا وارد قماری بزرگ برای تغییر آینده افغانستان به نفع خود کرده است. یکی از راه‌های پیشبرد این استراتژی همکاری مستقیم با طالبان برای از میان بردن ثبات کشور است.

ناصر هراتی یک افسر پلیس که در پاسگاه شهر فرح خدمت می‌کند می‌گوید: «ایران هیچ اهمیتی به صلح و ثبات افغانستان نمی‌دهد. مردم این محل از پرچم جمهوری اسلامی ایران نفرت دارند. آنها هرکجا آن را ببینند آن را می‌سوزانند.»

سازمان‌های امنیتی غرب می‌گویند ایرانی‌ها اکنون به آموزش و تجهیزات افغان‌های سنّی مقیم کشورشان برای پیوستن به طالبان مشغول هستند.

محمدعارف شاه‌جهان یک افسر ارشد اطلاعاتی در شهرستان فرح می‌گوید: «سیاست‌های منطقه کاملاً عوض شده است. ما اکنون با دشمنی به نام طالبان‌های ایرانی طرف هستیم.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More