شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارشگران بدون ‌مرز فشار بر خانواده روزنامه‌نگاران ایرانی را محکوم کرد

 

سازمان بین‌المللی گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه‌ای حکومت ایران را به خاطر زیر فشار گذاشتن خانواده روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم خارج کشور محکوم کرده است.

در این اطلاعیه که امروز پنجشنبه 16 شهریور ماه در وبسایت این سازمان منتشر شده آمده است: «گزارشگران بدون مرز تلاش‌های قوه قضائیه و سازمان‌های امنیتی ایران برای تأثیرگذاری بر روی رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور با وارد آوردن فشار بر خانواده خبرنگاران و کارمندان این رسانه‌ها در ایران را محکوم می‌کند.

خانم فرانچسکا آنزورث ماه گذشته از بخش جهانی بی بی سی (BBC) گزارش کرده بود که دارایی‌های بیش از 150 کارمند بخش فارسی بی بی سی و کارکنان سابق این بحش در ایران بلوکه شده است و آنها حق هیچگونه نقل و انتقالات مالی را ندارد.

این تنها یکی از روش‌های متعددی است که مقامات ایرانی از انقلاب سال 1979 در مورد رسانه‌های خارجی به کار برده‌اند. با این حال به خاطر سیاست خارجی آشتی‌جویانه دولت حسن روحانی، رژیم حاکم بر ایران استفاده از آزار و اذیت مستقیم روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مقیم خارج را با روش‌های تهدید عوض کرده است.

این روزها، اعضای خانواده روزنامه‌نگاران ایرانی در رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور خیلی 'محترمانه' به دیدار با مأموران و بازجویان امنیتی دعوت می‌شوند تا با آنها صحبت کنند. اما پیام همان پیام قدیمی است: 'روزنامه‌نگاران و گزارشگران باید بی‌درنگ همکاری با دشمن خارجی را متوقف کنند'.

بیش از 50 روزنامه‌نگار خارج کشور از سوی سازمان‌های امنیتی حکومت ایران تهدید شده‌اند.

این تنها خبرنگاران و کارمندان بخش فارسی بی بی سی نیستند. کارمندان رادیو فردا، صدای آمریکا، دویچه وله، رادیو فرانس، رادیو زمانه، تلویزیون من و تو، نیز توسط رژیم ایران تهدید شده‌اند.

چهار کارمند رادیو فردا به مرگ تهدید شده‌اند.

ایمیل‌های شخصی اکثر کارمندان رادیو زمانه مورد دستبرد هکرهای ایرانی داخل کشور قرار گرفته‌اند. کارمندان تلویزیون من و تو دائم تهدید به خشونت و قتل می‌شوند.

خواهرن و برادران گرداننده وبسایت آمد نیوز که فساد درون حکومت را افشاء می‌کند به مدت 4 ماه در زندان بوده‌اند.

ایران در میان 180 کشور جهان از نظر آزادی رسانه‌ها و بیان در ردیف 165 قرار دارد»

 

گزارشگران بدون ‌مرز

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More