شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کویت بخش فرهنگی سفارت ایران را بست و دیپلمات‌ها را به ۴ نفر کاهش داد

خبرگزاری آناتولی روز پنج‌شنبه بیست ونهم تیرماه، در خبری فوری گزارش داد که دولت کویت دفتر فرهنگی سفارت ایران در کشورش را بست و شمار دیپلمات‌های ایرانی در کویت را از ۱۴ نفر به ۹ نفر کاهش داد.

همزمان، یک منبع کویتی در گفت‌وگو با تلویزیون اسکای‌نیوز امارات گفته که دیپلمات‌های ایرانی از ۱۹ نفر به ۴ نفر کاهش یافته است.

تلویزیون العربیه نیز به نقل از خبرگزاری آناتولی گزارش داد که علاوه بر بخش فرهنگی، بخش نظامی سفارت ایران در کویت، بسته شده است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از یک منابع دیپلماتیک کویتی گفته که پرونده معروف به «هسته عبدلی» که در آن، شماری افراد وابسته به حزب الله لبنان به عملیات تروریستی در کویت محکوم شده‌اند، دلیل اقدام دولت این کشور در کاهش روابط دیپلماتیک با تهران است.

کویت می‌گوید حدود ۱۴ محکوم در پرونده "هسته العبدلی"، به ایران فرار کرده اند.

در ۱۳ اوت سال ۲۰۱۵، شماری از شهروندان و مقیمان در منطقه العبدلی کویت در نزدیکی مرز با عراق دستگیر شدند. پلیس کویت می‌گوید که به همراه این افراد، مقادیر زیادی سلاح از جمله بمب‌های دست‌ساز کشف وصبط شد.

در همین حال شیخ محمد العبدالله، وزیر مشاور در گفت‌وگو با تلویزیون اسکای نیوز امارات، اعلام کرد که دولت کشورش تدابیر دیپلماتیک علیه دیپلمات‌های سفارت ایران در کویت انجام داده‌ است.

کشورش از ایران خواسته دیپلمات های این کشور در کویت را از ۱۹ نفر به ۴ نفر کاهش دهد. 

مقام کویتی گفته که این اقدام در چارچوب «حفظ حقوق کویت» اتخاذ شده است. 

اسکای نیوز به نقل از منابع خود گفته که کویت، یک یادداشت اعتراضی تسلیم سفارت ایران کرده است. در این یادداشت از دیپلمات‌های ایرانی خواسته شد که ظرف ۴۵ ساعت، خاک کویت را ترک کنند. 

بر اساس این گزارش، کویت علاوه بر بستن دفتر رایزنی فرهنگی، همچنین «دفتر  نظامی ایران» را بسته و «تعداد دیپلمات‌های ایرانی را کاهش داده است.

دادگاه عالی کویت، روز یکشنبه گذشته متهمان پرونده «العبدلی» را به حبس‌هایی با مدت زمانی متفاوت محکوم کرد. دادگاه کویت این افراد را به جاسوسی برای ایران و حزب‌الله لبنان متهم کرده است. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More