شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کویت استفاده‌ی ایران از آب‌های این کشور برای ارسال سلاح به حوثی‌ها را تکذیب کرد

 

یک مقام مسؤول در وزارت خارجه‌ی کویت، روز چهارشنبه یازدهم مردادماه، گزارش رویترز درباره‌ی استفاده‌ی ایران از آب‌های این کشور را برای تسلیح حوثی‌ها رد کرد.

خبرگزاری رسمی کویت، به نقل از مقام مسؤول در وزارت خارجه‌ی این کشور، آورده است: «آب‌های منطقه‌ای دولت کویت، تحت کنترل نیروی دریایی و گارد ساحلی کویت قرار دارد و به‌صورت مستمر و با تمامی ابزارهای کنترل، نظارت می‌شود و هیچ فعالیت مشکوکی در مناطق دریایی تحت کنترل نیروهای کویت، مشاهده نشده است».

وزارت خارجه‌ی کویت، در بیانیه‌ی کوتاه خود، از رسانه‌های مختلف خواست تا در انتشار اخباری که آنها را «دروغ و توهین‌کننده» توصیف کرد، دقت بیشتری داشته باشند.

خبرگزاری رویترز امروز در گزارشی، به نقل از منابع غربی و ایرانی گفته که سپاه پاسداران در ۶ ماه گذشته، از آب‌های آزاد بین کویت و ایران، به‌‌منظور حمل تسلیحات برای حوثی‌ها استفاده کرده است.

 

  • رویترز: اسلحه‌ی ایران، ازطریق کویت به حوثی‌ها می‌رسد

خبرگزاری رویترز، چهارشنبه ۱۱ مردادماه، در گزارشی اختصاصی، اعلام کرد که سپاه پاسداران ایران، مسیرهای جدیدی را برای ارسال محموله‌های سلاح و مهمات به حوثی‌های یمن، پیدا کرده است.

ماه مارس گذشته، یک منبع به رویترز گفته بود که ایران ازطریق سومالی به حوثی‌ها در یمن سلاح می‌فرستاد؛ اما این شیوه با خطر برخورد قایق‌های ایرانی با کشتی‌های بین‌المللی در حال گشت‌زنی در دریای عمان و دریای عرب، روبرو بود.  

رویترز در گزارش امروز خود، به نقل از منابع غربی و ایرانی می‌نویسد که سپاه پاسداران در ۶ ماه گذشته، از آب‌های آزاد بین کویت و ایران به‌منظور حمل تسلیحات برای حوثی‌ها استفاده کرده است.

این خبرگزاری افزود: «کشتی‌های ایرانی، در مناطقی از دریای عمان که خطر مواجهه‌ی آنها با نیروهای امنیتی کمتر است، مهمات را به قایق‌های کوچک‌تر منتقل می‌کنند. این نقل و انتقال در آب‌های کویت و نزدیک‌به خطوط حمل‌ونقل بین‌المللی صورت می‌گیرد».

رویترز به نقل از یک منبع ایرانی که نخواسته نامش فاش شود، آورده است: «قطعات موشکی، سکوهای پرتاب و دارو، ازطریق آب‌های کویت به یمن قاچاق می‌شوند. گاهی از این راه‌ها برای انتقال پول نقد هم استفاده می‌شود».

این منبع افزود:« آنچه که اخیراً و به‌طور دقیق، در ۶ ماه گذشته به یمن قاچاق شده، به‌ویژه‌ قطعاتی از موشک‌هاست که در خود یمن قابل تولید نیست».

این مقام ایرانی در گفت‌وگو با رویترز، تأکید کرده است که  ارسال این تجهیزات نظامی، تجارت نیست و تنها برای کمک به دریافت‌کنندگان آن است. این منبع خبری اضافه کرده است: «هیچ  ارسالی از طرف ایران به حوثی‌ها، بدون دخالت و نظارت سپاه پاسداران صورت نمی‌گیرد».

بازرسان مستقل سازمان ملل متحد که تحریم‌های اعمال‌شده علیه یمن را زیر نظر دارند، در آخرین گزارش محرمانه‌ی خود به شورای امنیت گفته‌اند که به بررسی راه‌های قاچاق اسلحه به این کشور ادامه خواهند داد.

در این گزارش آمده است که نیروهای امارات متحده‌ی عربی، از سپتامبر ۲۰۱۶ تاکنون، ۱۱ بار ازسوی نیروهای حوثی، با استفاده از پهپاد حامل مواد منفجره، مورد حمله قرار گرفته‌اند.

یمن در پی کودتای حوثی‌ها علیه دولت قانونی این کشور به رهبری عبدربه منصور هادی در سال ۲۰۱۴، شاهد جنگ داخلی است. گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ده‌هزار نفر در پی این جنگ، جانشان را از دست داده‌اند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان، در سال ۲۰۱۵، برای حمایت از عبدربه منصور هادی، وارد این جنگ علیه حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More