شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمیسیون حقوقی مجلس بار دیگر خواهان بازدید از وضعیت بازداشت شدگان شد

 

همزمان با انتشار خبر درگذشت «سارو قهرمانی» یکی دیگر از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر در سنندج، کمیسیون حقوقی مجلس بار دیگر خواهان بازدید از وضعیت بازداشت شدگان در زندان‌ها شد.
کمیته پیگیری بازداشتی‌های۹۶ اعلام کرد جسد سارو قهرمانی٬ شهروند سنندجی که  ۱۱ روز پیش در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بوده ، روز شنبه ۲۳ دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی به پدر و مادر وی تحویل و در بهشت محمدیه سنندج  به خاک سپرده شد.

 

سارو قهرمانی» یکی دیگر از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر در سنندج

 

سارو قهرمانی ۲۴ ساله روز ۱۲ دی‌ماه در جریان اعتراضات سراسری بازداشت می‌شود و ۱۱ روز پس از آن نیروهای امنیتی با خانواده او تماس گرفته و از آنان می‌خواهند تا برای تحویل گرفتن جسد پسرشان به پزشکی قانونی مراجعه کنند.

پس از تحویل جسد سارو قهرمانی، مراسم تشییع و تدفین او با حضور و دخالت ماموران اطلاعاتی و انتظامی انجام می‌شود.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر٬ ۱۹ دی‌ماه خبر مرگ دومین بازداشتی اعتراضات سراسری را تایید کرد. به گزارش این کمیته وحید حیدری در بازداشتگاه اراک درگذشته است.
هفدهم دی ماه کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان خبر داد که یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری، سینا قنبری، در زندان اوین خودکشی کرده است.
با این حال سلمان سامانی٬‌ سخنگوی وزارت کشور درباره آمار خودکشی بازداشت شدگان دو هفته اخیر اظهار بی اطلاعی کرد و گفت درباره این مسئله اطلاعات جمع بندی شده‌ای در دست ندارد.

 

  • بازدید کمیسیون حقوقی مجلس از وضعیت بازداشت شدگان

همزمان با انتشار خبر کشته شدن سارو قهرمانی ، محمد کاظمی،نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس از درخواست این کمیسیون برای بازدید از وضعیت بازداشت‌شدگان در حوادث اخیر در زندان‌ها خبر داد.
محمد کاظمی در گفت‌وگو با  خبرگزاری ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت درخواست گروهی از نمایندگان از جمله مجمع نمایندگان استان تهران و فراکسیون حقوق شهروندی مجلس مبنی بر بازدید از زندان‌ها به منظور رسیدگی به آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر اعلام کرد: «معتقدم متولی این بازدید باید کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس باشد.»
او اعلام کرد که هنوز خبری مبتنی بر پذیرش یا عدم پذیرش درخواست نمایندگان متقاضی بازدید از زندان‌ها دریافت نشده است و گفت:« ما هر روز موضوع را پیگیری می‌کنیم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.»
نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا زمان بررسی دقیق ماجرا نمی‌توان در مورد نحوه درگذشت یا خودکشی سه نفر از بازداشت‌شدگان و اینکه آیا آنها در جریان اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند یا خیر، گفت: «موضوع همچنان در حال پیگیری است و ما نیز کماکان در حال مذاکره با مسئولان هستیم اما هنوز به خبر جدیدی نرسیده‌ایم. بماند که ما هر روز موضوع را پیگیری می‌کنیم.»

دراعتراضات اخیر که ۱۰ روز به طول انجامید، نزدیک به ۳ هزار نفر از جمله حدود یکصد دانشجو، بازداشت شدند. دست‌کم ۲۱ نفر در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند.
مقامات ایران تاکنون مرگ دو نفر از معترضان در بازداشت را تایید کرده‌اند و گفته‌اند که این افراد دست به خودکشی زده‌اند. اما سازمان عفو بین‌الملل، در گزارشی تعداد کشته‌شدگان در این بازداشت‌ها را ۵ نفر اعلام کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More