شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته شدن دو کولبر دیگر؛ نماینده‌ی بانه از طرح ساماندهی خبر داد

 

خبرگزاری موکریان، روز دوشنبه ۱۳شهریور، خبرداد که دو کولبر ۴۵ و ۲۱ ساله، بر اثر تیراندازی یکی از مأموران نیروی مرزی در منطقه مرزی «هه نگه ژال» شهرستان بانه، کشته شدند.

محسن بیگلری، نماینده بانه و سقز با تایید این موضوع، بر لزوم پیگیری دقیق‌ و کارشناسی موضوع تا دستیابی به نتیجه نهایی تاکید کرده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته است که حدوداً ۷۰ هزار کولبر در مناطق مرزی کردستان ایران از راه کولبری معاش روزانه خود را تأمین می‌کنند. این نماینده مجلس همچنین از طرحی خبر داد که برای ساماندهی کولبران ۱۵مرداد در اختیار هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

محسن بیگلری درعین حال خبرداده که درپی بروز اتفاقات مشابه سوالاتی از وزیر کشور مطرح کرده و موضوع را پیگیری کرده و در یکی از موارد، وزارت کشور تیمی را به منطقه اعزام کرده و علاوه بر آن مسئولانی از دفتررهبری، وزارت کشور و نیروی انتظامی نیز با حضور در منطقه، مساله را پیگیری کرده بودند. او با بیان این‌که پیگیری‌ها و حضور مسئولان در منطقه این امیدواری را ایجاد کرده بود که دیگر شاهد تکرار اتفاقات مشابه نباشیم، با این حال حدود ۲هفته پیش اتفاقی مشابه افتاد و یک نفر کشته شد و امروز نیز درپی تیراندازی به کولبران، دو نفر کشته شدند.
این نماینده مجلس در توضیح وضعیت این قشر از ساکنان نواحی مرزی ایران گفت: «این افراد عمدتاً از اقشار ضعیف جامعه هستند. واقعیت این است که حتی اگر این افراد کالایی حمل می‌کنند، دلیل نمی‌شود که کشته شوند و این درحالی است که این حوادث منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مردم کردستان و دیگر مناطق کشور می‌شود.»
خانواده و خویشاوندان دو کولبری که در اثر تیراندازی یکی از مأموران مرزی کشته شده‌اند، امروز دوشنبه ۱۳شهریور، در اعتراض به این حادثه مقابل فرمانداری بانه اجتماع کرده‌اند. تجمع‌کنندگان خواستار این هستند که در شرایطی که فرصت اشتغال شایسته در مناطق مرزی کردنشین محدود است و جوانان از سرِ ناچاری به کولبری روی می‌آورند، امنیت کولبران حفظ شود.

 

 کولبر

 

کولبر‌ها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرز‌های ایران وارد یا خارج می‌کنند. بیشتر کولبرها در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه فعالیت دارند. طی سال‌های گذشته ده‌ها تن از کولبران براثر شلیک مأموران مرزی و نیروی انتظامی یا ریزش بهمن کشته شدند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها درباره وضعیت کولبران و تیراندازی به‌ آنها، به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

سال گذشته مرگ پنج کولبر کرد بر اثر ریزش بهمن در ارتفاعات استان کردستان و زندگی سخت و طاقت‌فرسای آنان، مصائب مربوط به این قشر فرودست را رسانه‌ای کرد و بحث درباره لزوم تغییرات در قوانین مربوط به قاچاق کالا و ضرورت بیمه این قشر را به عرصه عمومی آورد. در این ارتباط، روزنامه شرق روز ۱۴ بهمن خبر داد که ۳۰ نماینده مجلس، طرحی دوفوریتی را با هدف حمایت از کولبرها ارائه به مجلس ارائه کرده‌اند. محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور، روز ۱۸ بهمن‌ماه در این زمینه گفت که باید به گروهی از کولبران «مستضعف» کمک، اما با گروه دیگری از کولبران که از سوی «یک عده سرمایه‌دار، اجیر شده‌اند» برخورد کرد. ۲۸ بهمن ماه نیز قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، از تدارک چند معبر‌ و گذرگاه برای «کولبران» در مناطق مرزی ایران خبر داده بود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، با بیان این‌که مردم کردستان حق بزرگی به گردن ایران دارند، گفت: تمام قول‌هایی که در سفر رییس جمهوری به استان داده شده است محقق خواهد شد. با این حال هنوز نشانه‌ای از حمایت دولت به این قشر دیده نمی‌شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More