شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته‌شدن یک صیاد ایرانی با شلیک گارد مرزبانی عربستان

 

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، از کشته‌شدن یک صیاد بوشهری با شلیک گارد مرزبانی عربستان خبر داد؛ موضوع از سوی وزارت امور خارجه در حال بررسی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بنابر گفته‌ی مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، روز شنبه، ۲۷ خردادماه، امواج دریا، دو قایق ایرانی را که درحال ماهی‌گیری در آب‌های خلیج‌فارس بودند، از مسیر خود خارج می‌‌کند؛ سپس در پی تیراندازی گارد مرزبانی عربستان به‌سوی قایق‌‌ها، یک صیاد ایرانی بر اثر اصابت تیر به کمرش، کشته می‌‌شود.

آقابابایی بدون تأیید ورود قایق‌های ایرانی به مرزهای عربستان و با اشاره به در دست بررسی بودن این موضوع، افزود: «این کار عربستان مطابق با اصول انسانی و دریانوردی نبوده و حتی با فرض ورود قایق‌های ایرانی به مرزهای عربستان بر اثر امواج دریا، آن‌ها مجاز به شلیک به‌سوی قایق‌‌های ایرانی نبودند».

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور همچنین به خبرگزاری ایرنا گفت: «از سرنوشت یکی‌از قایق‌ها اطلاعاتی دردست نیست که این موضوع در حال پی‌گیری است و با توجه به نداشتن سفارت در عربستان، با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن ابراز تأسف از این خبر که ازسوی ارگان‌های ذی‌ربط و مرزبانی کشور تأیید شده است، اعلام کرده است: «موضوع در حال بررسی است و بعد از مشخص شدن نتایج تحقیقات و بررسی‌های اولیه توسط دستگاه‌های مربوطه، این واقعه‌ی تلخ، به‌شکل مقتضی و با جدیت تمام مورد پی‌گیری قرار می‌گیرد».

اما خبرگزاری برنا که چند ساعت پیش از دیگر خبرگزاری‌های ایرانی این خبر را منتشر کرده، به‌نقل از منابع بومی در بوشهر، زمان حادثه را جمعه‌شب ذکر کرده و نوشته است که قایق‌ها که هریک، دو سرنشین داشته‌اند، در زمان تیراندازی در اطراف سکوهای نفتی و مرز آب‌های ایران و عربستان بوده‌اند. بنابر این گزارش، قربانی حادثه همراه با پسرش بر روی قایق بوده، که پس از کشته‌شدن او، پسر موفق می‌شود از مهلکه نجات پیدا کند و همراه‌با جنازه‌ی پدر، صبح روز شنبه خود را به «اسکله‌ی صیادی جفره» در بوشهر برساند.

پایگاه خبری خلیج‌فارس هم که همین خبر را صبح روز شنبه، ۲۷ خردادماه، براساس شنیده‌ها منتشر کرده بود، از بازگشت پسر قربانی همراه با جسد پدر در صبح روز شنبه خبر داده بود و نوشته بود: «گویا از قایق دیگری با دو سرنشین که همراه آنها بوده، اطلاعی در دست نیست و براساس اظهارات اولیه، احتمال توقیف وی توسط گارد دریایی عربستان وجود دارد».

هنوز عربستان در این زمینه، هیچ اظهارنظری نکرده است.

 

اطلاعیه‌ی تشییع صیاد جان‌باخته، منتشرشده ازسوی پایگاه خبری خلیج‌فارس
اطلاعیه‌ی تشییع صیاد جان‌باخته، منتشرشده ازسوی پایگاه خبری خلیج‌فارس

 

پایگاه خبری خلیج فارس، در گزارشی دیگر در این رابطه، دلیل نزدیک‌شدن صیادان به مرز کشورهای عربی را، علی‌رغم هشدارهای پیشین مسؤولان در این رابطه، نقص دستگاه‌های فنی شناورها یا هدایت به‌وسیله‌ی موج خصوصاً در شب دانسته و افزوده است: «برخی کارشناسان صیادی هم معتقدند کاهش ذخایر دریایی در صیدگاه‌های کنونی، باعث فعالیت در آب‌های مرزی و زیر سکوهای نفتی شده که منجربه برخورد سخت گارد مرزبانی کشورهای همسایه می‌شود».

براساس گزارش این وب‌سایت، برخی دیگر از صیادان استان بوشهر هم پیش از این، گرفتار عربستان شده‌اند که خانواده‌شان سال‌ها در بی‌خبری به‌سر می‌برند و در پی قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان، عملاً امکان پی‌گیری سریع و مستقیم وزارت خارجه نیز فراهم نیست و باید برای پی‌گیری وضعیت آنها از مراجع بین‌المللی کمک گرفت، که این موضوع باعث طولانی شدن روند پی‌گیری‌ها می‌شود.

حادثه‌ی شلیک گارد مرزبانی عربستان به‌سمت قایق‌های صیادی ایرانی در حالی اتفاق افتاده است که روابط دیپلماتیک دو کشور از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ به‌طور کامل قطع شده است و در حال حاضر، تنش‌ها میان دو کشور، شدت گرفته است.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More