شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کدخدایی: شواری نگهبان در مساله «نیکنام» تابع شرع است


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، امروز باردیگر تعیین سرنوشت «سپنتا نیکنام» عضو زرتشتی شورای شهر یزد را به دست فقهای شورای نگهبان سپرد.

به گزارش ایسنا، کدخدایی روز دوشنبه ۸آبان در نشست خبری درخصوص تکلیف آخر فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد گفت: «فقهای شورای نگهبان به استناد اصل ۴ و تبصره ۲ ماده ۲۰۱ آیین نامه داخلی مجلس در خصوص موارد خلاف شرع تشخیص خود را اعلام می کنند. این موضوع همیشه رویه بوده است. حدود بیش از ۱۳۰ مورد درخواست در خصوص بررسی خلاف شرع شده است، آنچه مربوط به مصوبات مجلس بوده از انگشتان دست هم کم تعدادتر بوده که از جمله همین موضوع اخیر است.»

کدخدایی توضیح داد: «اصل مصوبه ایرادی نداشته، بلکه یکسری اشکلات به تبصره بوده است. از این جهت تبصره مربوطه قبل از انتخابات توسط فقهای شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص داده شد و مراتب به رییس جمهور و مجلس اعلام شده و طبق رویه لازم الاجرا شده است.

مباحث اخیر به این دلیل بوده که شکایتی مرتبط در دیوان عدالت اداری مطرح شده است. آنچه می‌توانیم بگوییم این است که ما براصل  نظر فقها عمل می‌کنیم و اگر نظر دیگری مطرح است باید در مسیر قانونی مشخص شود. اگر نظر به اصلاح است می‌تواند این موضوع را اعلام کند اگر اصلاح شد شورای نگهبان تابع قانون است. انتظار داریم آنچه قانون حکم می کند همان اجرا شود.
سپنتا نیکنام، منتخب مردم برای شورای شهر یزد، به‌دلیل زرتشتی بودن، با دستور شورای نگهبان از فعالیت در این شورا منع شد و شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری نیز این حکم را تأیید کرد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز چهارشنبه ۲۶مهر، در گفت‌وگو با روزنامه شهروند، حکم شورای نگهبان مبنی بر «خلاف شرع» بودن کاندیدای غیرمسلمان در مناطقی که در اقلیت هستند، از جمله در مورد «سپنتا نیکنام»  را لازم الاجرا دانست.

تعلیق حکم «سپنتا نیکنام» عضو شورای شهر یزد با واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. برخی از نمایندگان مجلس و محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران نیز از آن انتقاد کردند.

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، چندی‌پیش اعلام آمادگی کرد که با یکی‌از اعضای شورای‌نگهبان، درمورد وضعیت سپنتا نیکنام، «مناظره فقهی» داشته باشد.

اما پاسخ شورای نگهبان منفی بود و کدخدایی اعلام کرد: «این موضوع قابل مناظره نیست؛ چون نظرات شورای نگهبان فقهی و حقوقی است که اعلام می‌شود.»

امروز بار دیگر رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست به موضوع «سپنتا نیکنام» ورود کند.
اکرمی در این رابطه گفت: «این موضوع با فقاهت و مصلحت قابل حل است و به نظر من مجمع تشخیص مصلحت می تواند بهتر این مشکل را حل کند.»
این عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اختلافات موجود میان جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی گفت: حل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است و  این گره در مجمع تشخیص زودتر و بهتر باز می شود.

به گفته اکرمی، موضوع شورای شهر یزد موضوع جدیدی است. در متن قانون اساسی به مسئله حقوق اقلیت‌ها توجه شده است و اقلیت‌ها در مجلس حضور داشته، فعالند و نظر می‌دهند.

او با اشاره به اینکه نیکنام دردور پیشین نیز در شورای شهر حضور داشته است گفت: «سپنتا نیکنام در دوره قبلی در شورای شهر یزد بوده و چون کارنامه خوبی داشته دوباره رای آورده است. البته ناگهان شورای نگهبان براساس اصل ۴قانون اساسی برداشت کرده که این عضو زرتشتی حق حضور در شورای شهر ندارد چون اکثریت مردم در این حوزه انتخابیه مسلمان بوده و غیرمسلمان نمی‌تواند برای مسلمانان تصمیم بگیرد که این امر نیاز به توضیح و ارزیابی دارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More