شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چه کسی مسؤول حمله به سفارت ایران در لندن است؟

 

تعدادی از هواداران آیت الله صادق شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، روز جمعه ۱۸ اسفند ماه با ورود به سفارت ایران در لندن، بر روی بالکن سفارت رفتند و با به پایین کشیدن پرچم ایران، پرچم خود را برافراشتند.

پرچمی که این افراد بر دست گرفته بودند، پرچم گروه هیأت خدام المهدی بود. مؤسس خدام المهدی یاسر الحبیب، روحانی جنجالی کویتی الاصلی است که در لندن زندگی می‌کند.

یاسر الحبیب هم‌چنین صاحب شبکه تلویزیونی فدک است. این شبکه که به شکل عمده به پخش سخنرانی‌ها و موعظه‌های دینی الحبیب اختصاص دارد، به طور زنده ورود این افراد به سفارت ایران را پخش کرد و در خبر فوری خود نوشت: «مؤمنین در اعتراض به ربودن پسر آیت‌الله شیرازی، سفارت خامنه‌ای در لندن را اشغال کردند و با پایین کشیدن پرچم ایران، پرچم خدام المهدی را بر آن برافراشتند».

اشاره این تلویزیون به بازداشت حسین شیرازی،  فرزند آیت‌الله صادق شیرازی است که روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند، توسط نیروهای امنیتی در قم دستگیر شد و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.

آیت‌الله صادق شیرازی، بر ولایت فقها به شکل شورایی اعتقاد دارد و همین باور، باعث اختلاف او با آیت‌الله خامنه‌ای شده است. مقلدان آیت‌الله شیرازی، دلیل بازداشت حسین شیرازی، فرزند او را سخنرانی اخیر او در نقد ولایت فردی فقیه می‌دانند.

قاسم فهد، نماینده رسانه‌ای آیت‌الله صادق شیرازی در لندن، در تماس با ایران اینترنشنال هر گونه ارتباط این مرجع را با این افراد رد کرد. این در حالی‌است که یاسر الحبیب خود را وابسته به مکتب بیت شیرازی می‌داند.

اما آن‌چه که یاسر الحبیب، این روحانی شیعه ۳۸ ساله را مشهور کرده، نه وابستگی فقهیش به بیت شیرازی، که اصرار خستگی ناپذیرش در ناسزا گویی مستمر به همسر و صحابه پیامبر اسلام است. به همین دلیل هم در سال ۲۰۱۰ دولت کویت از یاسر الحبیب سلب شهروندی کرد.

رهبر ایران نیز به این رفتارهای الحبیب واکنش نشان داده است. خبرگزاری مهر در مهر‌ماه ۱۳۸۹گزارش کرد که در پی استفتای جمعی از «علما و فرهیختگان شیعه» منطقه احساء عربستان سعودی درباره ناسزا گویی الحبیب به نزدیکان پیامبر اسلام، خامنه‌ای این اعمال را حرام اعلام کرد.

الحبیب نیز به نوبه خود، مواضع بسیار تندی نسبت به جمهوری اسلامی و شخص آیت‌الله خامنه‌ای اتخاذ کرده است. تا جایی‌که در جلسات سخنرانی او، هنگامی که نام خامنه‌ای برده می‌شود، حضار از لفظ «لعنة الله علیه» استفاده می‌‌کنند.

الحبیب خامنه‌ای را مرجعی «تقلبی» می‌خواند که به «دروغ» ادعای اجتهاد دارد. او بر این باور است که تنها به دلیل مسائل سیاسی به «ریش مردم خندیدند» و خامنه‌ای را به عنوان مرجع معرفی کردند. الحبیب تاکید می‌کند که خامنه‌ای حجت الاسلام بود و «یک شبه تبدیل به آیت‌الله شد».

او در مورد خامنه‌ای گفته است که «این بیچاره حتی رساله هم ندارد، رفتند برایش دو کتاب سوال و جواب، تهیه کردند. برخی از این استفتائات عجیب و غریبند، اصلا آدم خجالت می‌کشد، ذکر کند. مثل این‌که می‌شود یک زن را با منی یک مرد غریبه که همسر او نیست، باردار کرد».

او با توهین به مقلدین و طرفداران خامنه‌ای گفت: «چقدر گوسفند وجود دارد. خودشان را کشته‌اند که مرجع ماست و به خاطر او بر سر و رویشان می‌زنند».

طرفداران و نزدیکان خامنه‌ای به نوبه خود با اشاره به این‌که الحبیب ساکن لندن است او را جاسوس بریتانیا می‌خوانند و هدفش را ایجاد تفرقه میان مسلمانان شیعه و سنی و حتی میان شیعیان می‌دانند. سید حسن نصر‌الله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، از جمله افرادی است که چنین اتهامی را به الحبیب وارد کرده است.

یاسر الحبیب، با روحانیان دیگر شیعه، از جمله مقتدی صدر نیز اختلافات زیادی دارد.

 

 

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More