شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ولی الله سیف: امارات و عربستان هر روزه علیه اقتصاد ما فعالیت می‌کنند

 

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در جلسه علنی مجلس با اشاره به عوامل بروز بحران ارز، شبکه‌های مجازی، امارات و عربستان را مقصر دانست.

سیف که روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین در صحن علنی مجلس حضور داشت، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص عوامل بروز بحران ارزی در ایران و نقش سیستم‌های پیام‌رسان خارجی در رشد قیمت ارز گفت: «در این فضا نباید نرخ ارز این نوسانات را داشته باشد. رد پاهایی وجود دارد از توطئه‌هایی که حتی کشورهای اطرافمان دارند می‌کنند و در امارات و عربستان بیکار ننشسته‌اند،‌ در بازار دبی هر روز بر علیه اقتصاد ما تلاش می‌شود،‌ ما آرامش خودمان را حفظ کنیم و به دشمن اجازه ندهیم که به این مساله امید ببندند».

او ضمن اشاره به این که بازار ارز در تعطیلات نوروزی سال‌های گذشته هیچ تحرکی نداشته، علت نوسانات ارزی اخیر را قیمت‌های اعلام شده در کانال های تلگرامی و شبکه های مجازی دانست.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: «اگر در هر کشوری با هر میزان از اقتدار و ذخایر، انتظار منفی به وجود بیاید و بحث انتقال سرمایه و نگرانی نسبت به آینده ایجاد شود به هیچ وجه نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد».

سیف در خصوص عملکرد این بانک برای کنترل نوسانات بازار ارز تصریح کرد: «تصمیم این است که تمام امکانات در یک فضای شفاف در خدمت تامین نیازهای واقعی اقتصاد کشور قرار گیرد. در یک افقی که بانک مرکزی بر همه ابعاد آن اشراف کامل داشته باشد و بتواند مانور تصمیم‌گیری داشته باشد».

او با اشاره به پیش‌بینی بانک مرکزی از احتمال وقوع نوسانات اخیر در بازار ارز گفت: «احساس می‌کردیم که چنین مساله‌ای ممکن است اتفاق بیفتد، تیم ما بسیج بود و آماده بود و از روز ۵ فروردین در بازار بودند و ما عرضه ارز را داشتیم. ما در سال‌های گذشته این کار را نمی‌کردیم».

او در ادامه از برنامه‌ای برای ایجاد سامانه‌ای برای ثبت کلیه ارزهای ورودی و درآمد ناشی از فروش محصولات نفتی و غیرنفتی خبر داد و گفت : «همه مصارف ارزی کشور در این سامانه پاسخ داده می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشور در یک وضعیت متعادل قرار دارد و التهاب‌آفرینی‌های کاذبی که دشمنان ما در فضای مجازی ایجاد می‌کنند نباید ما را نگران کند، اما ما به آنها فضا داده‌ایم و اجازه داده‌ایم که هر کاری می‌کنند و این اقداماتی که در اوایل فروردین اتفاق افتاد یک نشانه‌ بسیار مشخص اثباتکننده این دیدگاه است».

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش این بانک در برقراری آرامش و ثبات در بازار ارز و نیاز این بانک به کمک و حمایت مجلس تاکید کرد: «در این فضا ما باید تصمیم بگیریم که تسلط خودمان را بر شرایط بازار ارز محرز کنیم و آن را در اختیار بگیریم که بعد متناسب با فضایی که برای ما پیش می‌آید و گشایش‌ها و یا محدودیت‌هایی که در پیش داریم بتوانیم نسبت به آنها انعطاف‌پذیر باشیم و به سرعت عکس‌العمل نشان دهیم.»

این سخنان سیف در حالی بیان می‌شود که او پس از رکورد ۴۵۰۰ تومانی دلار در اواخر دی‌ماه گذشته، روز  دوشنبه ۲ بهمن، از کاهش قیمت ارز در روزهای منتهی به سال ۱۳۹۷ خبر داد و اعلام کرد که قیمت ارز در روزهای آتی روندی کاهشی به خود می‌گیرد.

او گفته بود:‌«اکنون سرمایه‌گذاری در حوزه ارز توجیه نداشته و کسانی که به خرید ارز مبادرت می‌کنند، ضرر خواهند کرد… این روند به این شکل نخواهد ماند و قیمت  دلار در ماه‌های پایانی سال کاهشی محسوسی خواهد داشت.»

او با اشاره به افزایش صادرات نفت و بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهان گفت دلیلی وجود ندارد در بلندمدت ارز دچار نوسان شود. ولی‌الله سیف همچنین با اشاره به سود ۱۵ درصدی بانکی برای سپرده‌ها، سرمایه‌گذاران ایرانی را از سرمایه‌گذاری بر روی ارز برحذر داشت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More