شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر پیشین اطلاعات: احمدی‌نژاد به اسناد سری دسترسی داشته است

 

علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات ایران، گفته است که محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت و کابینه بوده و به اسناد «به‌کلی سری» دسترسی داشته است.

یونسی، روز دوشنبه ۱۴ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا به امکان دسترسی روسای جمهور به اسناد و اطلاعات سری اشاره کرد و گفت: «وزیر اطلاعات بوده‌ام، می‌دانم که به لحظ فنی و ساختاری در وزارت اطلاعات، چنین امکانی وجود ندارد ولی در هر صورت، رئیس دولت، به میزانی که رئیس دولت و کابینه است، دسترسی به اسناد به‌کلی سری در محدوده خود دارد».

اخیرا برخی از رسانه‌ها و ناظران با اشاره به مواضع انتقادی احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در قبال قوه قضائیه و مقام رهبری، این بحث را مطرح کرده‌اند که دلیل عدم برخورد قضایی با او احتمالا دسترسی احمدی‌نژاد به اطلاعات سری نظام است.

وزیر پیشین اطلاعات با اظهار بی‌اطلاعی از اینکه چه اسنادی در اختیار احمدی‌نژاد است افزود: «تمام اطلاعات سری در اختیار وزارت اطلاعات نیست بلکه سازمان‌های دیگری هم هستند، اما به طور کلی نهاد ریاست‌جمهوری و رئیس جمهور به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی و رئیس شورای عالی امنیت ملی به اسناد سری دسترسی دارد».

 

  • قصدم دفاع از وزارت اطلاعات بود، نه زهرا کاظمی

علی یونسی در ادامه به سخنان اخیرش درباره نقش سعید مرتضوی در مرگ زهرا کاظمی اشاره کرد و گفت: «قصد من از مطرح کردن مجدد پرونده خانم کاظمی در این برهه این بود که از وزارت اطلاعات و جایگاه و ماموریتش دفاع کنم».   

چند روز پیش یونسی طی گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های ایران تاکید کرد که برخلاف تشخیص وزارت اطلاعات دولت اصلاحات، سعید مرتضوی اصرار بر جاسوس بودن زهرا کاظمی داشت که در نهایت به مرگ این شهروند ایرانی-کانادایی منجر شد.

به گفته یونسی اطلاع‌رسانی زیادی در خصوص پرونده زهرا کاظمی صورت گرفته و همین پرونده سبب قطع شدن روابط ایران و کانادا شد.

وزیر پیشین اطلاعات همچنین مدعی شد که اصرار سعید مرتضوی برای مقصر جلوه دادن وزارت اطلاعات سبب بحران در داخل این وزارتخانه شد.

علی یونسی پس از استعفای دری نجف آبادی در جریان قتل‌های زنجیره‌ای با کسب  ۲۱۹ رای موافق از مجلس به عنوان وزیر اطلاعات دولت اصلاحات انتخاب شد و تا پایان دولت خاتمی در کابینه حضور داشت.

یونسی در حال حاضر مشاور روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More