شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر دفاع ایران، مخالفان برجام را مسوول عواقب ناامنی بین‌المللی دانست

 

امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در هفتمین اجلاس بین‌المللی امنیتی مسکو با اعلام «پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در توافق برجام»، هشدار داد که  عوامل بر هم‌زننده این توافق مسوول عواقب ناامنی بین‌المللی خواهند بود.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی،‌ روز چهارشنبه، ۱۵ فروردین،‌ در این کنفرانس، توافق برجام را «نمونه موفق یک همکاری جمعی بین‌المللی» دانسته و گفت: «این توافق نتیجه تلاش و همکاری کلیه طرفین در چارچوب احترام متقابل به حقوق ملی و بین المللی و دستیابی به یک مفاهمه در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است».

او«بدعهدی آمریکا و همراهی برخی شرکای غربی آن و بهانه جویی‌های آنها در اجرای این توافق را عامل آسیب به فضای اعتماد در صحنه بین‌المللی» تلقی کرد.

حاتمی همچنین هرگونه« سیاست مداخله، تجاوز و تجزیه طلبی» در خصوص کشورهای منطقه را «مغایر با اراده و منافع دولت و ملت‌­های منطقه» ذکر کرده  و گفت: «ایران مخالف هرگونه تجاوز نظامی به سرزمین سایر کشورهاست».

او نقش روسیه را در منطقه سازنده ذکر کرده و به جای موازنه سازی، مشارکت‌جویی را توصیه کرده است».

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران «تقویت قدرت دفاعی و اقتدار دفاع بازدارنده به ویژه در حوزه موشکی را حق طبیعی ایران در دفاع مشروع منطقه‌ای» دانسته و گفت:‌«توسعه و تقویت آن برای مقابله با تهدیدات متنوع و  نوظهور ضروری است و ایران با قاطعیت آن را پیگیری خواهد کرد».

همچنین سرگئی شایگو،  وزیر دفاع روسیه نیز در این نشست، گفت: «عوامل سامانه جهانی دفاع ضدموشکی آمریکا، از جمله در خارج از سرحدات این کشور، در مناطق مختلف قاره اروپا و آسیا در حال گسترش است. امروزه هیچکس تردیدی ندارد که سپرموشکی آمریکا یک عامل جدی بی ثبات کننده و انگیزه‌ای تازه برای مسابقه تسلیحاتی و نقض جدی تعهدات بین المللی این کشور به‌شمار می رود که از جمله آنها پیمان مربوط به نابودسازی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط است».

به گزارش تسنیم،‌ نشست امنیتی مسکو ۱۵ تا ۱۶ فروردین، با حضور ۹۵هیات نمایندگی از کشورهای مختلف، از جمله  ۳۰ وزیر دفاع، ۱۵رئیس ستادکل نیروهای مسلح و معاون وزیر دفاع و همچنین ۶۸کارشناس جهانی برگزار می شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More