شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزرای پیشنهادی علوم و نیرو تا اوایل آبان به مجلس معرفی می‌شوند

 

محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۲۴مهر، از معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو بعد از تعطیلات مجلس ایران تا ابتدای آبان خبر داد.

این نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به گذشت حدود دو ماه از مهلت سه ماهه رئیس جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو گفته است این موضوع در دست اقدام است. او همچنین درباره گزینه‌های احتمالی دو وزارتخانه مورد اشاره تصریح کرد: "در رابطه با وزارت نیرو به احتمال زیاد رضا اردکانیان معرفی می شود، اما از گزینه‌ی پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاع دقیقی نداریم."

روز گذشته نیز بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تایید کرده بود که رضا اردکانیان گزینه‌ی پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نیرو است.

رضا اردکانیان در ادوار مختلف وزارت نیرو، از جمله در زمان حضور زنگنه و بیطرف در راس این وزارتخانه، معاون وزیر نیرو بود و در سال‌های اخیر نیز مدیر انستیتو مدیریت منابع و زیست‌محیطی، وابسته به سازمان ملل، مشغول به کار بوده است.
محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به دولت توصیه کرد که پیش از انقضای مهلت سه ماهه‌ سرپرستی - ۲۹ آبان - گزینه‌های پیشنهادی خود را برای دو وزارتخانه‌ی نیرو و علوم معرفی کند تا مجلس وقت کافی برای بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی را داشته باشد.

نمایندگان مجلس در جلسه روز یکشنبه ۲۹ مرداد، ‌ به حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو، رأی اعتماد ندادند و او با کسب تنها ۱۳۲ رأی موافق، از راهیابی به مجلس باز ماند.
حسن روحانی همچنین هنگام معرفی کابینه، وزیر پیشنهادی علوم را معرفی نکرد و اعلام کرد که علی خاکی‌صدیق، گزینه پیشنهادیش برای تصدی این سمت در آخرین ساعت‌ها انصراف است.

از زمان شروع‌به‌کار دولت دوازدهم، وزارت علوم، تحت سرپرستی ضیاء هاشمی، معاونت پیشین فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، اداره می‌شود.

۲۵شهریور سال‌جاری الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در سه‌سال نخست دولت یازدهم و دستیار ویژه‌ی حسن روحانی در امور حقوق شهروندی، در آخرین سال ریاست‌جمهوری او، از آماده‌سازی برنامه‌ای مدون برای آن وزارت‌خانه خبر داد و گفت که بعید می‌داند علما و مراجع مخالفت خاصی با معرفی وزیر زن داشته باشند.

وزارت علوم از وزارتخانه‌های حساس و چالش‌برانگیز در جمهوری اسلامی است و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده که درباره این وزارتخانه «حساسیت‌هایی» دارد.

با توجه به رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی ۱۶ وزارتخانه در تاریخ ۲۹ مردادماه، مهلت سه ماهه سرپرستی دو وزارتخانه بدون وزیر، در تاریخ ۲۹ آبان ماه پایان می‌یابد.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More