شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش مسؤولان جمهوری اسلامی ایران به صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه، در یک سخنرانی به ۱۲ پیش‌شرط آمریکا برای برجام جدید اشاره کرد که مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت‌به آن واکنش نشان داده‌اند.

 

جهانگیری: پمپئو ۴۰ سال از زمان عقب است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران، در حساب کاربری توییتر خود نوشت که انقلاب صورت گرفت، تا کسی نتواند به مردم امر و نهی كند و سرانجام دولت ترامپ مجبور است با اين واقعيت که ایران کشور بزرگ خاورمیانه است، کنار آید و باید با منطق و ادب سخن بگویند، نه زبان تهدید.

 

 

محمود صادقی: آمریکا به‌جای اشک تمساح، به فکر معیشت مردم خود باشد

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس نیز درخصوص صحبت‌های پمپئو مبنی‌بر وضعیت نابسامان اقتصادی ایران، در کانال توییتر خود نوشت که مقامات آمریکا به‌جای «اشک تمساح» برای مردم ایران، به فکر معیشت آمریکایی‌ها باشد.

 

 

نوبخت: دست چدنی به سمت مردم ایران دراز کرده‌اند

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز سه‌شنبه یکم خردادماه، در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت که با تمام تلاش‌هایی که آمریکایی‌ها تا امروز کرده‌اند، آیا جایگاه جمهوری اسلامی ایران ضعیف‌تر شده است؟ همچنین آمریکا درخصوص جایگاه اقتصادی ایران نیز گزارش صندوق بین المللی پول را بخواند، متوجه وضعیت اقتصادی ایران می‌شود.

نوبخت گفت: «آزموده را آزمودن خطاست؛ امروز دست مخملی را درآوردند و دست چدنی را به‌سمت مردم دراز کردند».

 

عارف:‌ در حد پاسخ دادن نیستند

محمدرضا عارف، نماینده تهران در مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ایران گفت که به اندازه کافی واکنش نشان داده شده است اما پمپئو وزیر خارجه آمریکا در حدی نیست که به او پاسخ داد.

عارف‌ پاسخ‌های وزیر خارجه کشورمان را به وزیر خارجه آمریکا بسیار خوب دانست و گفت: همانطور که آقای لاریجانی نیز در جلسه امروز بیان کرد

او افزود: «وزیر خارجه آمریکا در شأن ما نیست که بخواهیم اراجیف یک ابله را پاسخ دهیم و صد نفر بخواهند به او جواب دهند همین اندازه کافی است».

 

کوثری: مشت محکمی بر دهان پمپئو می‌زنیم

محمد کوثری جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران نیز به خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه «پمپئو نسبت به مسائل بین‌المللی توجیه نیست»، گفت که مشت محکمی بر دهان وزیر خارجه آمریکا زده خواهد شد.

او همچنین مدعی شد که یک ملت پشت سر سلیمانی قرار دارد.

 

بیانیه وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا

وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، ساعتی پس از سخنرانی مایک پمپئو درمورد راهبرد جدید آمریکا درقبال ایران، در بیانیه‌ای، صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا را «سخیف، بی‌مایه، توهین‌آمیز و مداخله‌گرانه» و «نسبت‌های ناروا به ملت بزرگ و متمدن ایران» خواند که «نشانه استیصال و درماندگی مقام‌های دولت امریکا در مقابل ملت ایران و تلاش مذبوحانه برای انحراف اذهان جهانی از اقدام غیرقانونی و نقض عهد امریکا در برجام است».

در این بیانیه، سخنان پومپئو نمایان‌گر «فقر اطلاعاتی، ضعف بینشی، عقب‌ماندگی تحلیلی، و سردرگمی روندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در ایالات متحده» عنوان شده است که نشان می‌دهد آن‌چه که «جریانات تندرو و جنگ‌طلب در آمریکا» خوانده است، «نه تاریخ می‌دانند و نه قادرند از آن درس بگیرند».

در ادامه بیانیه آمده است که آمریکا در موضعی نیست که برای ایران شرط تعیین کند. همچنین گرو‌هک‌های تروریستی با پول مردم آمریکا زنده‌اند و بدون تردید آمریکا رسوا خواهد شد.

در بخش دیگری از این بیانیه علت همه مصائب موجود در عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، یمن و فلسطین، دخالت آمریکا در منطقه عنوان شده است.

در پایان این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه وزیرخارجه آمریکا را مداخله آشکار در امور داخلی خود و تهدید غیرقانونی علیه یک عضو ملل متحد می داند و حق اقدامات قانونی را برای خود محفوظ می دارد. مسئولیت عواقب هرگونه اقدام ایذائی، غیر قانونی و زورمدارانه علیه ملت ایران بر عهده دولت ایالات متحده آمریکا خواهد بود».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More