شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ایران در برابر تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا

 

علاء الدین بروجردی،‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به «تمدید تعلیق تحریم‌ها بر اساس برجام از سوی رییس جمهور آمریکا اعلام کرد: «ایران سرسوزنی از سیاست‌های خود در عرصه توانمندی موشکی عقب نشینی نخواهد کرد.»

به گزارش ایسنا، بروجردی روز شنبه ۲۳ دی ماه در عین حال به دولت آمریکا هشدار داده که «آمریکا اگر بخواهد این اقدامات غیر‌منطقی و نقض رسمی برجام را ادامه بدهد و بازی را بر هم زند توانمندی مقطع فعلی ایران به مراتب بیشتر از قبل از توافق هسته‌ای است.»

او افزود:«ما در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به اصل بهره‌گیری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گام‌های لازم را بر خواهیم داشت.»

بروجردی ضمن  اشاره به اینکه «ترامپ، منفورترین رییس‌جمهورتاریخ آمریکا است» گفت: «نفرت از او از مرزهای جغرافیایی آمریکا عبور کرده و تبدیل به پدیده‌ای جهانی شده است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ۲۲ دی، لغو تحریم‌های توافق هسته‌ای در مورد ایران را برای سه ماه دیگر تمدید کرد.

در همین حال وزارت خزانه‌داری آمریکا همزمان اعلام کرده است که ۱۴ شخصیت حقیقی و حقوقی از جمله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

بروجردی در این زمینه با بیان اینکه «آمریکا از ناقضان جدی توافق هسته‌ای است» گفت: «در شرایطی که بارها کشورهای اروپایی و امضا کنندگان سند برجام به رفتار غیرمنطقی ترامپ اعتراض کردند باز هم ترامپ از ناقضان جدی این توافق به شمار می‌آید.»

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد:« توانمندی موشکی تنها وسیله بازدارنده در برابر تهدیدهای دشمن است آن هم در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران پذیرفته سلاح هسته‌ای نداشته باشد و از دیگر سلاح‌های کشتار جمعی مانند سلاح‌های شیمایی و میکروبی استفاده نکند.»

همچنین روز گذشته، ۲۲ دی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز  پس از تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای و هشدار ترامپ به اروپایی ها برای آن چه رفع نواقص برجام خواند، در توئیتی واکنش نشان داده و گفت: «برجام قابل مذاکره مجدد نیست.»
 

 

محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: «سیاست ترامپ و بیانیه امروز وی تلاش‌های مذبوحانه‌ای برای خدشه‌دار کردن یک توافق محکم چندجانبه است که همزمان بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ آن توافق را نیز به شکل مغرضانه‌ای نقض می‌نماید. برجام قابل مذاکره مجدد نیست؛ به جای تکرار لفاظی‌های کهنه، آمریکا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل نماید.»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More