شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ایران به بیانیه کاخ سفید؛ آمریکا زندانیان ایرانی را آزاد کند

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به بیانیه روز گذشته ۳۰تیرماه کاخ سفید گفت: «اظهارات کاخ سفید چون همیشه مصداق دخالت در امور داخلی ایران و امری غیرقابل قبول و مردود است و از این کشورخواست تا زندانیان ایرانی محبوس در این کشور را فورا آزاد کند.»
به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی در جمهوری اسلامی مستقل است، تاکید کرد: «صدور بیانیه‌های مداخله‌جویانه و تهدیدآمیز از سوی مقامات و نهادهای آمریکایی هیچ تاثیری در عزم و اراده سیستم قضایی کشور برای محاکمه و مجازات مرتکبین و ناقضین قوانین کشور و امنیت ملی ایران نخواهد داشت.»
کاخ سفید روز جمعه ۳۰ تیرماه، در بیانیه‌ای با محکوم کردن آنچه «گروگان‌گیری شهروندانش» خوانده، اعلام کرد که دولت ترامپ تلاش‌های خود را برای بازگرداندن و آزادی تمامی شهروندان آمریکایی که به صورت ناعادلانه در سراسر جهان زندانی هستند، تشدید کرده است. کاخ سفید در بیانیه خود اشاره کرده بود: «ایران چهل سال است که از بازداشت و گروگانگیری به مثابه یک ابزار سیاست دولتی استفاده می‌کند، نمونه تازه از تداوم چنین رویکردی بازداشت اخیر ژیائو وانگ است که او را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده‌اند.»
ژیائو وانگ، شهروند چینی- آمریکایی و پژوهشگر دانشگاه پرینستون حدود یک سال پیش بازداشت شد اما خبر بازداشت او به تازگی توسط غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، به جرم «ورود غیرقانونی» به کشور و «ارسال اطلاعات محرمانه به خارج» انتشار یافت.
قاسمی همچنین افزود: «براساس اعلام مقامات قضایی کشور، افرادی که در بیانیه کاخ سفید به نام آنها اشاره شده است، براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران دارای اتهاماتی هستند که طبق قانون به آنها رسیدگی می‌شود. همچنین همانگونه که بارها به مقامات آمریکایی اعلام شده است فردی به نام رابرت لوینسون سال‌ها پیش به ایران سفری داشته است که پس از ترک خاک ایران هیچ‌گونه اطلاع جدیدی از سرنوشت وی در اختیار جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.»

کاخ سفید در بیانیه خود گفته بود: «رییس جمهوری ترامپ، از ایران می‌خواهد رابرت لوینسون را بازگرداند و باقر نمازی، سیامک نمازی و تمامی آمریکایی‌های زندانی در این کشور را نیز آزاد کند.»

 


 

رابرت لوینسون، مامور پیشین«اف بی ای» که از ۱۰ سال پیش در ایران ناپدید شد برای آخرین باردر جزیره کیش دیده شد، اما جمهوری اسلامی می گوید، اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوينسون ندارد.

علاوه بر ژیائو وانگ، باقر نمازی، ۸۱ ساله، از مقام‌های پیشین یونیسف، سیامک نمازی، فرزند باقر نمازی ۴۶ ساله مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت و کارن وفاداری، از جمله سه شهروند آمریکایی زندانی دیگر در ایران هستند. همچنین  آفرین نیساری، همسر کارن وفاداری و نزار زکا، که هردو اقامت آمریکا را دارند نیز در ایران زندانی هستند.
بهرام قاسمی خواستار آزادی فوری زندانیان ایرانی در آمریکا شد و از دولت این کشور خواست تا از تعقیب قضایی شماری از شهروندان ایرانی در سایر کشورها که حتی یکی از آنان به علت درخواست بی‌دلیل استرداد آمریکا فوت کرده است، دست بردارند.

کاخ سفید هشدار داده: «در صورتی که ایران کلیه شهروندان آمریکایی که به طور ناعادلانه در این کشور زندانی شده اند را آزاد نکند، رییس جمهوری ترامپ آماده است تا پیامد‌ها جدی و تازه‌ای را علیه این کشور اعمال کند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More